او حنجره‌ی خروشناک گفتمان فکری انقلاب اسلامی بود

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در پی ارتحال آیت الله علامه محمدتقی مصباح یزدی، پیام تسلیتی از سوی رییس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران و مؤسس و رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی آیت الله علی اکبر رشاد صادر شد.

وی در این پیام تاکید کرده است که: فقدان این شخصیت علمی و فکری عمیق و دقیق، خلیق و جامع، بصیر و شجاع، خلأ عظیمی را در حوزه‌های علمیه و عرصه‌ی تفکر پدید آورد که هرگز جبران نخواهد گشت.

آیت الله رشاد همچنین تصریح کرده است: او عاشقانه و مخلصانه به دین، مکتب اهل بیت (ص)، حوزه و دانشگاه، فکرو فرهنگ، نظام و انقلاب اسلامی خدمت کرد، و کسان بسیاری با انگیزه‌های سیاسی و نفسانی در حق وی جفا کردند، اما او هرگز در مقام دفاع از خویش برنیامد، با صبوری و سماحت ستودنی، غمض عین کرد و از کنار تهمتها و توهین‌ها مظلومانه و کریمانه گذشت.

متن این پیام آیت الله رشاد به شرح زیر است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم. مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا/لِیَجْزِیَ اللَّهُ الصَّادِقِینَ بِصِدْقِهِمْ وَیُعَذِّبَ الْمُنَافِقِینَ إِنْ شَاءَ أَوْ یَتُوبَ عَلَیْهِمْ إِنَّ اللَّهَ کَانَ غَفُوراً رَحِیماً » (احزاب: ۲۳ ـ ۲۴)

خبر رحلت فیلسوف و متکلّم بزرگ، مفسر و قرآن‌پژوه سترگ، متفکّر بصیر بدیع‌پرداز، مجاهد زاهد و متقی، حنجره‌ی خروشناک گفتمان فکری انقلاب اسلامی، معلّم و مجسمه‌ی مکارم اخلاق، استاد علامه آیت الله محمدتقی مصباح یزدی (طاب ثراه) مایه‌ی تالم و تاسف شدید شد.

این طلبه‌ی کمترین، این واقعه‌ی مولمه را به ساحت قدسی حضرت بقیت الله (ارواحنا فداه) و زعیم حکیم امت حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (دام ظلّه الوارف) و دیگر مراجع عظام تقلید (دامت برکاتهم)، حوزه‌های علمیه و ملت شریف ایران، بیت مکرم و فرزندان فاضل و صالح و خیل شاگردان و دوستداران آن راحل رستگار، سوگمندانه تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم.

فقدان این شخصیت علمی و فکری عمیق و دقیق و خلیق و جامع، بصیر و شجاع، خلأ عظیمی را در حوزه‌های علمیه و عرصه‌ی تفکر پدید آورد که هرگز جبران نخواهد گشت. او طی عمر پربرکت خویش منشأ خدمات معنوی و تربیتی، علمی و فکری، انقلابی و سیاسی بی‌بدیل و ارزنده‌ی بسیاری بود؛ تالیف افزون بر یکصد جلد آثار فاخر در فلسفه، کلام، تفسیر، قرآن‌پژوهی، اخلاق، علوم انسانی اسلامی، اندیشه‌ی سیاسی؛ تربیت هزاران فاضل برجسته و صالح؛ تاسیس و هدایت مرکز علمی بزرگ و تاثیرگذار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (قدّه)، نمونه‌ای از خدمات ارزشمند و حسنات ماندگار آن بزرگوار است.

او عاشقانه و مخلصانه به دین، مکتب اهل بیت (ص)، حوزه و دانشگاه، فکرو فرهنگ، نظام و انقلاب اسلامی خدمت کرد، و کسان بسیاری با انگیزه‌های سیاسی و نفسانی در حق وی جفا کردند، اما او هرگز در مقام دفاع از خویش برنیامد، با صبوری و سماحت ستودنی، غمض عین کرد و از کنار تهمتها و توهین‌ها مظلومانه و کریمانه گذشت. حقا او مصداق تام « وَالَّذِینَ لَایَشْهَدُونَ الزُّورَ وَ إِذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا کِراماً » بود .

به جهت نقش مؤثر ایشان در فرایند تاسیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، و همراهی‌های مخلصانه و متواضعانه‌ی او در دهه‌ی نخست فعالیتهای این نهاد علمی ـ فکری، مسؤولان پژوهشگاه، خود را بطور مضاعف، سوگوار و داغدار او می‌دانند.

بنده‌ی کمترین برای آن فقید سعید رحمت و علوّ درجات و برای فرزندان، شاگردان و خیل علاقه‌مندان او از بارگاه باری صبر و سلامت مسألت دارم .

اللهم ألحقه بالشهداء و الصدیقین، و احشره مع اولیائه الکرام، و اسکنه فسیح جنانک.

علی اکبر رشاد

 ۱۲/ ۱۰/ ۱۳۹۹