نخستین کتاب با موضوع طلبه‌تمدن‌گرا به رشته تحریر درآمد

به گزارش ادراه روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، نخستین کتاب با موضوع طلبه‌تمدن‌گرا در کانون اندیشه جوان پژوهشگاه توسط حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله بابایی به رشته تحریر درآمد. از این رو گفت‌وگوی کوتاهی با ایشان ترتیب دادیم که در ادامه از منظرتان می‌گذرد.

بسمه‌تعالی؛

اثر جنابعالی با عنوان طلبه تمدن گرا در گروه سنت‌های حوزوی و آداب طلبگی تصویب شده است؛ برخی ویژگی‌های این تحقیق را برایمان بیان کنید؟

این تحقیق، اثری ترویجی برای طلاب عزیز است که شاخص‌ها و ویژگی‌های تمدنی در زیست و هویت طلبگی را بدانند و چه بسا آن را در سیره و سلوک خود پیاده کنند. بی‌شک طلبه‌های تمدن‌گرا رسالتی بزرگ‌تر و اثری عمیق‌تر در دنیای امروزشان خواهند داشت.

با توجه به مخاطب هدف: ضرورت و اهمیت موضوع را چگونه بیان می‌کنید؟

اهمیت موضوع از آن روست که طلبه‌ها به رغم انگیزه‌های ایمانی و انقلابی خود و به رغم رشد و ترقیِ جهانی برخی از آنها، تصویر و تعریف روشنی از طلبۀ تمدن‌گرا ندارند و این موضوع اساسا در جایی و یا در نوشته و کتابی برای آنها ترسیم نشده است. چنین کتابی می‌تواند زمینه‌ای باشد برای تدریس این قبیل از مقولات در نظام آموزشی حوزه‌ها و برای نهادینه کردن این شاخص‌ها در نظام تربیتی طلاب علوم دینی.

رویکردهای کلی این اثر را تشریح کنید و بگویید در این کتاب به چه محورهایی پرداخته شده است؟

رویکرد کلی این نوشته تمدنی بوده و تلاش کرده برخی از شاخص‌ها و ویژگی‌های تمدنی که مناسب زیست طلبگی است را بیان کند و آن را بر عالم طلبگی تطبیق نماید. محورهای بحث در این کتاب ذکر شاخص‌های مدرن و شاخص‌های قرآنی در موضوع تمدن و آنگاه فهرست و توضیح شاخص‌های رویکرد تمدنی و بینش تمدنی در طلبه‌های تمدن‌گراست. علاوه برذکر این شاخص‌ها، به محورهای ذیل هم اشاره شده است:

تفسیر تمدنی از مقولات دینی

تفسیر الهیاتی از امور تمدنی

رویکرد تمدنی در میان علمای اسلام (نمونه‌ها)

تمدن اسلامی و حوزۀ علمیه

حوزۀ علمیۀ معاصر و مولفه‌های تمدنی آن

چالش‌ها برای طلبه‌های تمدن‌گرا

ویژگی شاخص و مزیتهای نسبی این اثر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا این کتاب پیشنه مشابه‌ای نیز داراست؟

هرچند در مورد حوزه و روحانیت و همین طور هویت صنفی روحانیت و زیست طلبگی کتاب‌هایی نوشته شده است، ولی در مورد طلبه تمدنی و معنای و شاخص‌های به نظر می‌رسد این نخستین کتابی است که می‌تواند زمینه را برای تألیف کتاب‌های بهتر و موثرتر فراهم کند.

به عنوان آخرین سوال اکتفا می‌کنم به اینکه با توجه به مزیتهای موجود یاد شده، گمانه‌زنی و پیش‌بینی اجمالی‌تان از میزان استقبال مخاطبان این اثر که طلاب فاضل می‌باشند چیست؟

با عنایت به توصیه‌های اکید مقام معظم رهبری به نگرش تمدنی و استقبال طلبه‌های انقلابی در حوزه‌ها از مباحث تمدنی پیش‌بینی می‌شود که این اثر مورد استقبال خوبی قرار گیرد. انشاءالله.