احیای هویت اسلامی ایرانی نیازمند فهم فرهنگی از فناوری است

دکتر عزیز نجف‌پور رئیس مرکز فضای مجازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: گفتمان انقلاب اسلامی به دنبال احیای دین در دنیای جدید است و تحقق این امر و بازطراحی هویت اسلامی ایرانی در دنیا بدون فهم فرهنگی از فناوری ممکن نیست.

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ویژه برنامه ” فانوس” رادیو گفت‌وگو به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، با موضوع نسبت فناوری غربی با فرهنگ و با حضور دکتر عزیز نجف‌پور رئیس مرکز فضای مجازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و محمدعلی شاکری پژوهشگر و کارشناس ارشد حوزه فضای مجازی به روی آنتن رفت.

عزیز نجف‌پور در مصاحبه با رادیو گفت و‌گو اظهار داشت: متأسفانه ما در حوزه فناوری ایران با جهل مرکب مواجهیم و فهم درستی از ماهیت فناوری و ابعاد آن نداریم. فناوری لزوماً به دنبال شناخت نیست بلکه به دنبال رفع نیازهای کاربردی و روزمره انسان است.

رئیس مرکز فضای مجازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تأکید بر اینکه فناوری به شدت بار ارزشی و فرهنگی دارد گفت: نقطه اشتباه و انحراف جدی ما در مواجهه با فناوری، غفلت از همین موضوع است.

نجف‌پور با اشاره به پیشینه‌ای از مواجهه ایران با فناوری بیان کرد: اولین رگه‌های استفاده ما از فناوری غربی به دوران صفویه بر می‌گردد. زمانی که ارتش صفوی در مقابل ارتش عثمانی دچار ضعف و شکست شد شروع به ساماندهی سپاه در صنعت توپ سازی کرد و این آغاز توجه ما به فناوری بود اما اوج احساس نیاز به فناوری جدید غربی به دوران قاجار و بویژه در زمان جنگ ایران و روس بر می‌گردد.

رئیس مرکز فضای مجازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی همچنین گفت: راز قدرت دنیای غرب، داشتن علم و فناوری جدید است و ما هم برای رسیدن به این قدرت باید همان علم و فناوری را به صورت حدأکثری اقتباس و با توسعه آن اقتدار جامعه خود را حفظ کنیم.

این مقام مسئول متذکر شد: گفتمان انقلاب اسلامی به دنبال احیای دین در دنیای جدید است و تحقق این امر و توسعه و بازطراحی هویت اسلامی ایرانی در دنیای موجود بدون فهم فرهنگی از فناوری ممکن نیست.

نجف‌پور ادامه داد: بسیاری از اختلالات و آشفتگی های فرهنگی و اجتماعی جامعه ما متاثر از محتوای وارد شده از دنیای غرب است اما در این میان نباید از نقش جدی فناوری های نرم و سخت اجتماعی هم غافل شد.

وی همچنین تأکیدکرد: برای حفظ و توسعه هویت و تداوم انقلاب اسلامی در دنیای جدید راهی جز روشمند کردن مواجهه خود با فناوری نداریم. سواد رسانه ای و فناوری به کاربر کمک می کند تا تشخیص دهد که رفتارهای یک سلبریتی مبتنی بر کدام نظام فناوری و اهداف است.

رئیس مرکز فضای مجازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان داشت: دعوت کاربر به مواجهه انتقادی معادل شناخت عمیق تر از جامعه است و مسلح کردن او به سواد رسانه ای باعث می شود سلبریتی که فقط بر اساس جو رسانه ای خودنمایی می کند فرصت تبدیل شدن به مرجع اجتماعی را پیدا نکند.

نجف‌پور با اشاره به راهکارهای استفاده صحیح و روشمند از فناوری غربی تشریح کرد: گام اول اقتباس است که باید متناسب با نیازها و اولویت های جامعه ایرانی انجام شود. گام دوم تناسب معماری شبکه ملی اطلاعات با اکوسیستم فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه است، گام سوم پیوست های فرهنگی فناوری و گام آخر خلاقیت و نوآوری در حوزه فناوری متناسب با اکوسیستم جامعه ایرانی می‌باشد.