آشنایی با کانون اندیشه جوان به مناسبت روز جوان

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، به مناسبت ولادت حضرت علی‌اکبر و روز جوان و همزمانی این روز با جشن بیست سالگی کانون اندیشه جوان وابسته به پژوهشگاه بر آن شدیم تا معرفی مختصری از این مجموعه فرهنگی – پژوهشی و انقلابی تقدیم علاقمندان نماییم.

آنچه در ادامه می‌خوانید معرفی کانون اندیشه جوان همراه با بخشی از فعالیت‌های انجام شده توسط این مجموعه است:

کانون اندیشه جوان، یک موسسه فرهنگی-پژوهشی وابسته به «پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی» است که برای تبیین، تبلیغ و ترویج «گفتمان انقلاب اسلامی» بین جوانان ۱۶ تا ۲۸ سال می کوشد. پویش کانون اندیشه جوان به عنوان یک موسسه رسمی غیردولتی، غیراعنتفاعی و غیرجناحی از سال ۱۳۷۷ آغاز گردیده و به شکلی پیوسته و نوبه نو، در گستره کشوری، ادامه دارد. این موسسه در عرصه‌ های مختلف علوم انسانی، ادبیات و هنر فعالیت می‌ کند و تلاش دارد از دریچه اسلام ناب به بازخوانی، بررسی، نقد، تولید و بازتولید اندیشه در این عرصه‌ها بپردازد.

ضرورت پرداخت علمی ـ کاربردی به مباحث فکری و بایستگی تبیین زیرساخت‌های اندیشه دینی و نظامات اجتماعی اسلام برای آینده‌سازان کشور، و نیز لزوم آسیب‌شناسی در حوزه فرهنگ و باورداشت‌های دینی و پاسخگویی به شبهات مطرح به منظور صیانت از هویت فرهنگی و سلامت عقیدتی نسل جوان، از دلایل تأسیس کانون بوده است. اهم فعالیت‌های کانون در قالب‌های زیر سامان می‌یابد:

کتاب:

که تا کنون این موسسه نزدیک به ۵۰۰ عنوان کتاب با عناوین مختلف در راستای پاسخ به سوالات و ابهامات مخاطب جوان خود راهی بازار نشر کرده است.

پایگاه اینترنتی:

حضور موثر در فضای مجازی، یکی از اولویتهای راهبردی برنامههای کانون اندیشه جوان است. به همین منظور، از ابتدای دهه ۸۰ کانون کوشیده است با راهاندازی پایگاه‌های مختلف اینترنتی، این راهبرد برنامهای خود را محقق سازد. این پایگاه‌ها عبارتند از:

  • کانون اندیشه جوان (Canoon.org): این پایگاه، پایگاه رسمی کانون است و با عهده‌داری وظایف یک روابط عمومی دیجیتال، بازتابنده رسمی فعالیتهای کانون در فضای مجازی محسوب میشوند.
  • باشگاه اندیشه (Bashgah.net): این پایگاه در سال ۱۳۸۷، از سوی اولین جشنواره رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان نخستین پایگاه اینترنتی فارسی زبان برتر در حوزه اندیشه معرفی شد و هماکنون با یک میلیون بازدید ماهانه و نزدیک به ۳۰.۰۰۰ مقاله، از مهمترین مروّجان گفتمان انقلاب اسلامی در فضای مجازی محسوب می‌شود.
  • زمانه (Zamane.info): این پایگاه وظیفه بازنشر محتوای ماهنامه زمانه را در فضای مجازی برعهده دارد و مطالب کلیه شمارههای منتشرشده ماهنامه، در آن قابل دسترسی است. در پاییز سال ۱۳۸۹، نسخه جدید این پایگاه با امکانات بیشتر رونمایی شد.
  • پرسان (Porsan.ir): این پایگاه در آبان سال ۱۳۸۹، با هدف «پاسخگویی به پرسشها و شبهات اندیشهای» در قالب انجمنهای گفتگو راهاندازی شد و تاکنون ۳۲۵ پرسش و پاسخ در آن منتشر شده است.
  • سیر نما (SeyrNama.ir): این پایگاه در پاییز سال ۱۳۸۹، با شعار «راهنمای سیرهای مطالعاتی» رونمایی شد. این پایگاه اینترنتی منحصر به فرد با معرفی سیرهای مطالعاتی در حوزه علوم انسانی و ادبیات به چهار سطح از مخاطبان، یکی از آرزوهای دیرینه مشتاقان حوزه کتاب را محقق کرده است. در سیر نما افزون بر سیر مطالعاتی پیشنهادی کانون اندیشه جوان، سیرهای مطالعاتی دیگر نهادها، سازمانها و چهرههای معتبر در اختیار مخاطب قرار گرفته است.

پیامک:

از خرداد ۱۳۸۹، سامانه اطلاعرسانی کانون اندیشه جوان در قالب پیامک به راه افتاد. این سامانه با شماره اختصاصی ۲۰۰۰۰۱۳۷۷ برای نزدیک به ۳۰۰۰ مشترک خود آخرین اخبار کانون را ارسال میکند و از نظرات و پیشنهادها و انتقادات آنان بهرهمند میگردد.

پست الکترونیک:

از تابستان ۱۳۸۹، سامانه اطلاعرسانی کانون اندیشه جوان در قالب پست الکترونیک با نشانی info@kanoonandisheh.com راهاندازی شد. این سامانه با ارسال متن و تصویر آخرین اخبار فعالیتهای کانون به ۴۰۰۰ مشترک به خبرنامه روزانه کانون مبدل شده است.

نرم‌افزار:

نرم‌افزارهای کانون اندیشه جوان در استاندارد نوین خود به سه دسته نرمافزارهای صوتی، نرمافزارهای تصویری و نرمافزارهای چندرسانهای تقسیم میشوند. تاکنون نرمافزارهای ذیل در کانون تولید شده است:

  • نرم‌افزار تصویری «تراژدی غرب خودبنیاد» ـ سلسله گفتارهای غربپژوهی.
  • نرم‌افزار تصویری «نقد نمایشنامه ایرانیان».
  • نرم‌افزار چندرسانهای «سایهروشن زمانه».
  • نرم‌افزار تصویری «همزاد عاشقان جهان» ـ بازنشر همایش بزرگداشت زادروز زندهیاد قیصر امینپور.
  • نرم‌افزار «کتابخانه دیجیتال کانون اندیشه جوان» ـ شامل متن کامل ۱۰۰ عنوان از کتاب‌های کانون.
  • نرم‌افزار چندرسانهای «نهادهای راهنمای فهم قرآن» ـ درسگفتار استاد علیاکبر رشاد.
  • نرم‌افزار چندرسانهای «سید مرتضی آوینی: متفکر دوران گذار».
  • نرم‌افزار چندرسانهای «بررسی و نقد آراء و اندیشههای سید احمد فردید».
  • نرم‌افزار چندرسانهای «بررسی و نقد آراء و اندیشههای سید حسین نصر».
  • نرم‌افزار چندرسانهای «بررسی و نقد آراء و اندیشههای میشل فوکو».
  • نرم‌افزار چندرسانهای «روشنفکری دینی».

مشاوره علمی:

ارتباط گسترده کانون اندیشه جوان با دانشجویان و تشکلهای دانشجویی سبب شده است تا هر سال صدها گونه مشاوره به تشکلها و گروههای دانشجویی، سخنرانیها، مناظرات، و میزگردهای متنوع و متعدد و فعالیت‌هایی از این دست، با استفاده از استادان و اندیشمندان در ساحتهای گوناگون فکری در کانون، برنامهریزی و پایهگذاری شود.

حلقه مطالعاتی:

«حلقه‌های مطالعاتی» کانون اندیشه جوان، فرصتی برای جوانان، دانشجویان و طلاب است تا از طریق با هم‌خواندن، با هم‌اندیشیدن و با هم‌دانستن به شکل هوشمندانه‌ای، دانایی خود را با توجه به خودآگاهی تاریخی خویش بیفزایند.

حلقه مطالعاتی به گروهی ۵ تا ۱۲ نفره گفته می‌شود که با حضور یک مربی دستکم یکبار در هفته گرد هم می‌آیند. حلقه‌ها برای یک فصل آموزشی تشکیل می‌شوند و با شروع فصل جدید آموزشی ممکن است تعداد حلقه‌ها یا ترکیب اعضای آن‌ها تغییر یابد.

در هر فصل آموزشی حداقل یک و حداکثر سه کتاب به شکل گروهی و هماهنگ مطالعه خواهد شد. ممکن است در برخی حلقه‌ها، جزوه‌ها یا مقالاتی نیز برای تکمیل سیر بحث مورد مطالعه قرار گیرد.

هر حلقه کار خود را با مطالعه یک کتاب مبنایی که کلیات و اصول مباحث موضوع حلقه را دارا باشد، آغاز می‌کند. در هر جلسه یکی از اعضا مبحث مورد مطالعه را ارایه کرده، دیگر اعضا مطالب را به چالش کشیده، مورد بحث و نقد قرار می‌دهند. مربی هر حلقه، هدایت فکری مباحث و ارایه سیر مطالعاتی را برعهده دارد.

کرسی آزاداندیشی:

کانون اندیشه جوان این توفیق را داشته است که یکی از پیشگامان گسترش کرسیهای آزاداندیشی در سطح دانشگاهها باشد. برگزاری میزگردهای متعدد در حوزههای مختلف علوم انسانی با حضور استادان، پژوهشگران و نخبگان دانشجو، در فضایی سالم اما آزاداندیشانه حاصل این تجربه کانون بوده است.

همایش:

برگزاری همایشهای گوناگون، فرصتی برای بررسی فشرده موضوعات، جریانات و اندیشه‌های چهره‌های جریانساز بوده است.

کلاس آموزشی:

یکی از قالبهای دیرین مورد استفاده در کانون اندیشه جوان، آموزش در قالب کلاس یا دوره آموزشی است.

سخنرانی:

برگزاری نشست‌های سخنرانی و ارایه دیدگاه‌های صاحبنظران، یکی از برنامه‌های معمول در کانون اندیشه جوان است.