آیت‌الله رشاد: روحانیت نماد و سمبل دین است

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و به نقل از رسا، آیت‌الله علی‌اکبر رشاد رئیس و موسس پژوهشگاه و تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع)، دوشنبه ۱۹ آذرماه پیش از آغاز درس خارج فقه که در همین مدرسه علمیه برگزار شد، گفت: در شرایط فعلی با پیدایش ابزارهای ارتباطی مدرن خاصه شبکه‌های اجتماعی، می‌طلبد همه مردم بخصوص اشخاص و افراد چهره که رفتارشان زیر ذره‌بین است و اعمالشان در معرض نقد و بررسی قرار می‌گیرد مراقب اعمال و رفتارشان باشند تا سوژه افتراء و تهمت این شبکه‌های بی‌تقوا و عناصری که از این ابزارها بهره می‌برند قرار نگیرند.

وی ادامه داد: امروز در زمینهٔ پرهیز از مواضع تهمت صدچندان باید رعایت شود، گاهی برخی از بزرگان بعضی احتیاط‌ها را انجام می‌دهند که بسیار مایه تعجب است درحالی‌که آن بزرگان به توصیه‌های قدسی و نورانی اهل‌بیت(ع) و آیات قرآن کریم التزام دارند و عمل می‌کنند.

آیت‌الله رشاد در ادامه بیان داشت: از دو سال پیش بنا بود همایشی با موضوع فلسفه و با تأکید بر آرای حضرت آیت‌الله سبحانی برگزار شود ازاین‌رو خدمت ایشان رسیدیم تا اذن و اجازه این همایش را اخذ کنیم اما ایشان تأکید داشتند که این همایش به اسم شخص نباشد.

تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) در ادامه افزود: چون بررسی آرا بود و امکان نقد وجود داشت لزوماً نمی‌شد گفت این همایش به معنای تمجید، تقدیر و تجلیل است اما با توجه به شرایط اقتصادی مردم ایشان فرمودند حتی به‌اندازه یک نام هم نباید در این همایش اسم برده شود چراکه ممکن است بوی تجلیل از این همایش استشمام شود و بگویند وضعیت اقتصادی مردم خوب نیست و این‌ها برای یک شخص هزینه می‌کنند؛ درحالی‌که این همایش سنت ۲۰ ساله پژوهشگاه بود و همه‌ساله مقارن با روز جهانی فلسفه یک فلسفه مضاف و یک شخصیت نامدار و مطرح موضوع همایش قرار می‌گرفت تا موضوع و آرای آن شخصیت مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

رئیس و موسس پژوهشگاه ادامه داد: بنابراین سِر اینکه برخی بزرگان و علما در بعضی مواقع احتیاط می‌کنند آن است که خودشان را بر اساس فرمایش ائمه اطهار(ع) در معرض تهمت و افترا قرار ندهند هرچند که عمل آنان خلاف شرع نباشد.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) با تأکید براینکه ما طلبه‌ها شخص نیستیم بلکه شخصیت هستیم، گفت: مراد از این شخصیت هویت است بنابراین اگر طلبه و یا یک شخص روحانی کاری انجام دهد آن فعل را به‌پای صنف می‌نویسند بنابراین همه طلاب و روحانیان باید مراقب عملکرد و رفتار شخصی خودشان باشند چراکه با کمترین خطا حق دیگران را ضایع می‌شود.

وی افزود: طلاب نمی‌توانند هرگونه که می‌خواهند رفتار کنند چراکه اگر خطایی انجام دهند صنف متهم می‌شود. جامعه روحانیت با دین و ایمان مردم سروکار دارد ازاین‌رو اگر خطایی مرتکب شوند دین مردم متهم و موجب سستی ایمان دینداران می‌شود چراکه این صنف و شخصیت نماد دین است؛ بنابراین مردم رفتار روحانیت را به‌پای دین می‌نویسند و اگر رفتار ناشایستی از کسی سر بزند به دین لطمه می‌خورد و چنین رفتاری حرام است.

آیت‌الله رشاد اضافه کرد: طلبه باید حدود شرعی و شأنی خود را رعایت کند و رفتاری که خلاف مروت است انجام ندهد. اگر مردم رفتار روحانیت را خلاف دین بدانند آن عمل در زمره گناهان کبیره قرار می‌گیرد اما اگر شخصی مراقب رفتار خود نباشد و تکرار صغایر داشته باشد چنین فردی از عدالت خارج است. روحانی بی‌مبالات صنف روحانیت و اصل اسلام را مورد اتهام قرار می‌دهد. برای مثال روحانی که در خیابان ساندویچ به دست می‌گیرد و می‌خورد عمل او خلاف شرع نیست اما چون خلاف مروت است موجب ساقط شدن عدالت او می‌شود و نمی‌توان پشت چنین فردی نماز خواند.

رییس شورای سیاست‌گذاری حوزه علمیه استان تهران در پایان خاطرنشان کرد: امام علی(ع) درباره کسی که خود را در معرض تهمت و افترا قرار می‌دهد و با بی مبالاتی سوءظن دیگران را بر می‌انگیزد می‌فرمایند: چنین فردی نباید از دیگران گله داشته باشد این فرد باید خود را ملامت کند که خود را در معرض تهمت قرار داده است؛ اشتباه چنین افرادی دیگران را نیز به‌اشتباه می‌اندازد ازاین‌رو رفتار طلاب و روحانیان باید دقیق و حساب‌شده باشد.