کنفرانس خبری همایش ملی المیزان و علوم انسانی اسلامی برگزار شد

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کنفرانس خبری همایش ملی المیزان و علوم انسانی اسلامی صبح روز شنبه ۱۹ آبان ماه جاری با حضور اصحاب رسانه و مطبوعات در سالن جلسات سازمان مرکزی پژوهشگاه در شهر تهران برگزار شد.
در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمد عرب صالحی رییس پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه با اشاره به نقش مبانی علوم اسلامی در تحقق انقلاب اسلامی گفت: اساس این انقلاب بر پایه علوم انسانی اسلامی پایه‌گذاری شد و تئوریسین این انقلاب چندین کار پژوهشی در حوزه فلسفه سیاسی اسلام، مدیریت سیاسی اسلام و سیاست اسلام انجام داد که مبتنی بر آن‌ها انقلاب کرد.
وی با بیان اینکه امام خمینی (ره) در ابتدا کتاب حکومت اسلامی را به رشته تحریر در آورد، افزود: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در سه موضوع تولید مبانی علوم انسانی اسلامی، تولید منطق و روش شناسی علوم انسانی اسلامی و تدوین مسائل علوم انسانی اسلامی ورود پیدا کرده است.
رئیس پژوهشکده حکمت و دین پژوهی با اشاره به برگزاری همایش ملی المیزان و علوم انسانی اسلامی اظهار داشت: گروه فلسفه و گروه تخصصی علوم انسانی بر آن شدند که مبانی علوم انسانی اسلامی را از قرآن کریم استخراج کنند که این مستلزم توجه به مبانی رشته‌ای و فرا رشته‌ای است.
وی ادامه داد: به همین منظور در این همایش مبانی علوم انسانی اسلامی بر اساس تفسیر علامه طباطبایی مورد بررسی و مداقه قرار می‌گیرد که قرار است در چندین شهر کشور از جمله تهران، قم و مشهد این همایش ملی برگزار شود.
حجت الاسلام عرب‌صالحی در پایان ابراز داشت: همایش ملی فلسفه علم کلام به مناسبت روز فلسفه اول آذر ماه در شهر مقدس قم برپا می شود.

سخنرانی آیت الله العظمی جوادی آملی در بخش ویژه همایش قم
در ادامه دکتر مهدی رمضانی چابک رییس حوزه ریاست پژوهشگاه و رییس دبیرخانه ستاد اجرایی همایش ها گفت: همایش ملی المیزان و علوم انسانی اسلامی در تهران روز ۲۱ آبان ماه با همکاری دانشگاه علامه طباطبایی و با سخنرانی آیت‌الله علی‌اکبر رشاد رئیس شورای حوزه علمیه و رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می‌شود.
وی همچنین از برگزاری این همایش در جوار بارگاه نورانی کریمه اهل بیت در روز ۲۳ آبان خبر داد و افزود: این همایش در مجموعه دارالقرآن علامه طباطبایی وابسته به بیت علامه با سخنرانی آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی و آیت‌الله رشاد بعد از اقامه نماز مغرب و عشا برپا می‌شود. همچنین در این همایش‌ها مقالات برگزیده مطرح و بررسی می‌شوند.

رییس حوزه ریاست پژوهشگاه در پایان ابراز داشت: همایش دیگری نیز با همکاری دانشگاه جامع رضوی در شهر مشهد برگزار خواهد شد و درصدد هستیم همایشی با این عنوان با همکاری دانشگاه آیت الله بروجردی(ره) و دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد در این شهر برگزار کنیم.

برگزیده شدن ۳۲ مقاله در ۵ بخش این همایش
سخنران بعدی این کنفرانس خبری حجت‌الاسلام دکتر محمدعلی اسدی نسب دبیر علمی همایش بود. وی با اشاره به مباحث قابل طرح در این همایش گفت: موضوعات مطرح شده در پنج دسته کلیات علوم انسانی اسلامی و قرآن، سیاست و قرآن، علوم اجتماعی و قرآن، علوم اخلاقی و قرآن و مسایل متفرقه و قرآن است.
حجت الاسلام اسدی نسب خاطرنشان کرد: المیزان به ظاهر یک تفسیر است، اما در واقع یک دایره‌المعارف از همه علوم اسلامی است. ما درصدد بودیم که این موضوع را از منظر قرآن بررسی کنیم و پاسخ سوالات خود در عرصه علوم انسانی اسلامی را از بیانات علامه طباطبایی اخذ کنیم.
وی با بیان اینکه این همایش به صورت کارگاهی برگزار می شود، ادامه داد : از مجموع ۱۰۰ مقاله رسیده حدود ۳۲ مقاله برگزیده شده که ۱۷ مقاله در مجلات علمی پژوهشی چاپ شده است.


گفتنی است بخش اصلی همایش ملی المیزان و علوم انسانی اسلامی چهارشنبه شب ۲۳ آبان ماه ۹۷ با سخنرانی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی و آیت الله علی اکبر رشاد با حضور اساتید و فضلا در محل دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) در شهر مقدس قم به آدرس خیابان صفائیه، ک ۲۱ همزمان با نماز مغرب و عشاء برگزار می شود.