دلیر: خط کشی‌های سیاسی و حزبی در مباحث علمی و تمدنی نباید مطرح باشد

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت‌الاسلام بهرام دلیر عضو هیأت علمی گروه عرفان پژوهشگاه در گفتگو با حوزه با اشاره به این که بحث در خصوص تمدن و مسایل فرهنگی مربوط به آن از جمله مسایل مبنایی جامعه ماست، اظهار داشت: معمولاً یک سوالی که گاه میان متفکران مطرح می شود این است که به راستی تمدن پروژه است یا پروسه؟ پاسخ به این سوال از این رو مهم است که در کنش های ما نسبت به این قضیه تاثیرگذار می باشد.

وی افزود: وقتی صحبت از پروسه به میان می آید منظور یک فرآیند طبیعی است که لاجرم شکل می گیرد اما گاهی بحث بر سر این است که ما می خواهیم چیزی را بسازیم و ایجاد کنیم که در این جا منظور پروژه است و بر این منوال اگر تکلیف این سوال مشخص شود تکلیف مباحث دیگر نیز به نوعی مشخص می شود

این استاد حوزه بیان داشت: متفکران و صاحب نظران غالباً به تمدن به عنوان پروسه نگاه کرده اند، اما آن چه مهم است این که ما در بحث های سیاسی، باید مشارکت را به مشارکت فعالانه و منفعلانه تقسیم کنیم.

وی اضافه کرد: اگر می خواهیم مشارکت فعالانه مطرح باشد باید پیامدهای آن را هم بپذیریم اما اگر منفعلانه باشد با خط کشی ها دیگر نیازی به مشارکت فعالانه نیست؛ مشارکت فعالانه در مباحث علمی و تمدنی می طلبد که گرایش ها دخیل نباشد و نگاه جناحی و حزبی و سیاسی کاری مطرح نباشد.

حجت‌الاسلام دلیر همچنین بیان داشت: در واقع ما باید علم و دانش را ببینیم و دانشمند و عالم رشته های تخصصی را در عرصه‌های حوزوی یا دانشگاهی به فراخور دعوت کرده و از نظر عالمانه آن‌ها بهره‌مند شویم و حال آن که بر عکس اگر نگاه منفعلانه داشته باشیم نگاه و رویکرد تمدنی ما هم یک نگاه کاریکاتوری می شود چون جامعیت لازم را ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اهمیت بیش از پیش مقام معظم رهبری به آزاداندیشی و کرسی‌های نظریه‌پردازی گفت: ما در این عرصه نباید خط‌کشی کنیم، چرا که همه یک خانواده ایم و به انقلاب علاقه‌مند هستیم و لذا باید از همه صاحب‌نظران و دانشمندان در این عرصه فارغ از نگاه سیاسی و حزبی دعوت کرد و آن ها را به مشارکت طلبید.

دلیر خاطرنشان کرد: در بحث بررسی سند الگوی پیشرفت نیز باید کاری کنیم و بستر به شکلی باشد که برای همه نظریه‌پردازان و حتی کسانی که نقادانه با اصل موضوع رفتار می‌کنند فضای صحبت فراهم شود و حرف آن ها را هم بشنویم و از پیشنهادات نهایت استفاده را بکنیم.

عضو هیأت علمی گروه عرفان پژوهشگاه ابراز داشت: آن چه به نظر بنده مهم است این که نگاه عالمانه و فراجناحی باید در تدوین این سند مطرح باشد و نگاه علمی وقتی محور شد، دیگر صحبت از این جناح و آن حزب و این قبیل خط کشی ها نیست.