خسروپناه: اربعین نماد گفتمان انقلاب اسلامی است

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و به نقل از رسا، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه عضو هیأت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه در سومین همایش “هیأت‌های فعال در اربعین” که عصر پنجشنبه ۱۲ مهرماه جاری در مسجد مقدس جمکران برگزار شد، با اشاره به سابقه و تقدس حرکت اربعین اظهار داشت: اصل حرکت اربعین یک حرکت قدسی است که از آموزه‌های دینی فراگرفته‌ شده است، خود اهل بیت(ع) در نخستین اربعین امام حسین(ع) حضور یافته، بر مزار ایشان روضه خوانده و عرض ادب کردند.

عضو هیأت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه بیان کرد: در روایات اهل بیت و امام حسن عسکری(ع) ۵ نشانه‌ برای مؤمن ذکر شده است که زیارت اربعین یکی از این علامت‌ها است، بنابراین نفس زیارت امام حسین جز مستحبات مؤکد است که شاید از برخی منابع بتوان وجوب کفایی زیارت حضرت را استفاده و چنین فتوایی را صادر کرد.

حجت‌الاسلام خسروپناه ادامه داد: در روایات تأکید بر زیارت امام حسین(ع) فراوان شده است و در روایتی از امام باقر(ع) زیارت جد ایشان معادل با حج مقبول همراه با پیامبر بیان شده است.

وی تصریح کرد: بدون شک زیارت اربعین یکی از مصادیق بارز تعظیم شعائر الهی است که از قدیم سنت و سیره علما و شیعیان بوده و حتی مردم حاضر بودند که دست و پای خود را در این راه بدهند تا به زیارت اربعین بروند و هیچ مرجعی در طول تاریخ نبوده است که چنین دست و پا دادنی را غیر شرعی بداند.

وی افزود: اجر و پاداشی که در زیارت پیاده‌روی اربعین وجود دارد، یکی از اسبابی است که فضیلت آن را مضاعف کرده است و مجموع این‌ها استحکام مؤکدی را می‌فهماند.

وی اضافه کرد: غیر از چنین ثواب و اجر و پاداشی، زیارت امام حسین(ع) از آثار دنیوی همچون زندگی همراه با سعادت و افزایش رزق و روزی برای انسان نیز برخوردار است، به طوری که زائر اربعین همراه با ملائکه دینی به عزای امام حسین می‌پردازد.

حجت‌الاسلام خسروپناه با اشاره به روایتی امام صادق بیان کرد: گریستن آسمان بر مصائب امام حسین(ع) یک امر تکوینی است، چراکه کل عالم در عزای حضرت روضه می‌خوانند و این عظمتی است که عزاداران آن را دنبال می‌کنند.

وی در ادامه با توجه به ظرفیت‌های انقلاب اسلامی و تجلی آن در پیادروی اربعین به مؤلفه‌های گفتمان انقلاب اسلامی اشاره و بیان کرد: با توجه به منظومه فکری امام راحل و رهبر معظم انقلاب، اولین مؤلفه اصل توحید است.

عضو هیأت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه با بیان این‌که گفتمان انقلاب اسلامی گفتمان توحید محور است، گفت: گفتمانی توحیدی باید در تمام عرصه‌های فرهنگی، سیاسی اقتصادی و اجتماعی تجلی پیدا کند، یعنی کسی که بخواهد کار سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کند، بایستی توحید محور باشد.

وی با تأکید بر این‌که حرکت اربعین باید توحید محور باشد، بیان کرد: دنیای امروزی، دنیایی مادی سرمایه داری و امانیستی است، در ظاهر اصالت انسان را بیان می‌کنند، اما واقع آن اصالت گرگ صفتی است، درحالی که خود بیشترین بمب‌های شیمیایی و هسته‌ای را می‌سازند، موشکهای ما که صرفا برای دفاع است را مورد هجمه قرار می‌دهند.

حجت‌الاسلام خسروپناه افزود: گفتمان انقلاب، خدامحور است و انسانی که خدا را باور داشته باشد، کرامت الهی را حفظ می‌کند.

وی اصل بعدی گفتمان انقلاب را ولایتمداری توصیف و بیان کرد: معنای ولایت اصیل، پیوند وسیع امام و امت است، چراکه تمام هم و غم امام خدمت به امت بوده و امت و مردم نیز در خدمت امام خود هستند.

ایشان تأکید کرد: ثابت‌ترین زندگی را امام امت داشت و امروز نیز ثابت ترین زندگی را رهبر معظم انقلاب دارد، عبادت‌های شبانه ایشان نزد اولیای الهی زبانزد است و تمام اهل عرفان پیوسته بیان می‌کنند که ایشان در سحرخیزی و عبادت‌های خالصانه کم نظیر هستند.

وی ادامه داد: رهبر انقلاب بیشترین دغدغه را نسبت به زندگی فقرا داشته و به شدت نسبت به تجملات و زندگی‌های لاکچری حساس هستند و کسی غیر از ایشان از چنین روحیه‌ای برخوردار نیست، باید توجه داشت که اگر ولایتمداری را از ما بگیرند و این پیوند از بین برود، گفتمان انقلاب اسلامی محقق نمی‌شود، بنابراین مهمترین مؤلفه بعد از توحید، ولایت مداری است.

خسروپناه با بیان این‌که اصل سوم استکبارستیزی است، گفت: گفتمان انقلاب در دنیا به استکبارستیزی شهرت دارد، امروز روحیه استکبارستیزی در جای جای دنیا نفوذ کرده است و این که بوش پسر در زمان مسئولیت خود، مجبور به رسیدگی حضوری در امور عراق می‌شود، اثر همان استکبار ستیزی است و کسانی که می گویند گفتمان انقلاب اسلامی هیچ خروجی نداشته است یا نمی‌فهمند یا خود را به نفهمی زده‌اند.

وی اصل و مؤلفه دیگر را مقاومت معرفی و خاطرنشان کرد: یک زمانی به تعداد انگشتان دست اهل مقاومت وجود نداشت، کل جهان ناسیونالیسم عربی نتوانست در مقابل رژیم منحوس اسراییل ۶ روز دوام بیاورد، اما اکنون مردم مقاوم بحرین، یمن فلسطین، لبنان، عراق و سوریه را ببینید که چطور در برابر دشمنان استکباری مقاومت می‌کنند.

عضو هیأت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه بیان کرد: حزب الله لبنان با تعداد اندکی آغاز به کار کرد و امروز مشاهده می‌شود که مجلس لبنان را به دست گرفته است، شوخی نیست که در نهضت ملی شدن نفت با یک کودتای ساده عقب نشستیم که به دلیل دلبستگی سیاستمدران نادان آن زمان به دشمن، این شکست رقم خورد.

وی ادامه داد: در سالهای مشروطه نیز با آنکه علمای زیادی حضور داشتند، شکست خوردیم، اما انقلاب اسلامی با هزاران توطئه، روز به روز مستحکم‌تر شد، چراکه ملت ما اهل مقاوت است، دشمنان در تمام جنگ نظامی شکست ‌خورده‌اند، دولتهای عربی درست می‌کنند و بازهم شکست می‌خورند و به زودی در جنگ اقتصادی هم شکست خواهند خورد.

حجت‌الاسلام خسروپناه با اشاره به اهداف دشمنان جبهه مقاومت بیان کرد: دشمن به دنبال دست کشیدن ما از مقاومت است و این به معنای شکست است، تا زمانی که در مکتب حسین مقاومت کنیم، ملت مقاومت هستیم.

وی استقلال و خودباوری واقعی را دو اصل بعدی توصیف کرد و گفت: خود باوری باید واقعی باشد نه کاذب، مردم ایران نسبت به رشد علم خود باورمند بودند و توانستند رتبه علمی کشور را از نازل ترین رتبه به ۱۶ جهان ارتقا بخشند.

خسروپناه عنوان کرد: در نانوتکنولوژی، سلولهای بنیادین، نظامی و… جزء ۸ کشور نخست دنیا هستیم، پیشرفت‌های پاستور را باید مشاهده کرد، امروز نسل سوم انقلاب واکسن می‌سازند، باید توجه داشت که نسل سوم از نسل دوم بهتر عمل می‌کند، کما این‌که نسل دوم از اول بهتر بود و ما باور داریم که نسل چهارم از سوم بهتر خواهند بود.

وی درباره اصل بعدی گفت: ظلم ستیزی و عدالتخواهی در برابر ظلم قرار دارد، باید ساختارهای اقتصادی مالی صحیحی وجود داشته باشد که حتی از یک کارمند هم ظلم صادر نشود، ساختاری که وقوع فساد در آن محال باشد.

حجت‌الاسلام خسروپناه تأکید کرد: ما نباید اجازه دهیم که عده ای نان شب نداشته باشند و عده ای زندگی لاکچری داشته و آن را ارزش گذاری کنند و باید توجه داشت که این امری بسیار خطرناک در کشوری اسلامی است.

وی با بیان این‌که اصل دیگر وحدت است، گفت: وحدت بین مسلمین و بین انسان‌های عدالت گرا در دنیای امروز امری بسیار مهم است، چراکه مردم دنیا عاشق عدالت هستند.

عضو هیأت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه تصریح کرد: هویت ما با حسین ابن علی(ع) عجین شده است، چراکه بدون ولایت حضرت، در حقیقت ولایت یزید را پذیرفته‌ایم.

خسروپناه گفت: برخی افراد مشهور، قبل از اربعین علیه پیاده‌روی اربعین تبلیغ کرده و بلندگوی دشمن هستند، چراکه می‌دانند اربعین نماد گفتمان انقلاب اسلامی است و از کودک شیرخوار تا پیرمرد ۸۰ ساله و جوان و نوجوان در این همایش حضور دارند تا خدمت کنند و شستشوی دست و پای زائران اربعین را با عشق و علاقه انجام می‌دهند، این استقلال مداری را کجای دنیا می‌توان مشاهده کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که برای گسترش این ظرفیت چه باید کرد، گفت: نگوییم کمیت بس است و باید به کیفیت بپردازیم، هرچند کیفیت نیز باید افزایش داشته باشد، اما کمیت را نیز باید بالا برد، این پیام استکبارستیزی، وحدت، ولایتمداری و استقلال است.

وی افزود: باید تلاش کرد که غیر از حضور فردی در حرکت ارزشمند اربعین، هیأت‌ها نیز به صورت منظم و ساماندهی شده در این حرکت حاضر شوند، بر فرض، اگر بیش از ۵۰۰۰ هیأت فعال به صورت دسته جمعی در عرصه اربعین حاضر شوند، اسباب تقویت گفتمان انقلاب فراهم می‌شود.

وی اضافه کرد: پیشنهاد بعدی این است که همراه با هر هیأتی حتما یک روحانی با بصیرت، عالم و آگاه حضور داشته باشد که در طول این سفر، گفتمان انقلاب و پیام عاشورایی را به هیأت همراه منتقل کند همچنین باید نخبگان دانشجویی به صورت دسته جمعی متشکل از اساتید و دانشجویان در این حرکت حاضر شوند.

حجت‌الاسلام خسروپناه با بیان این‌که برای تثبیت بیشتر گفتمان، داشتن برنامه‌های کوتاه مدت معرفت افزایی در طول شبانه‌روز ضروری است، گفت: سخنرانی ده دقیقه‌ای و خواندن روضه‌ای کوتاه در این برنامه امری مناسب است، چراکه هرقدر معرفت و بینش خود را افزایش دهیم، قطعا سبب کنش حسینی می‌شود.

وی تأکید کرد: بایستی در این زمینه، به شدت از اختلافات قومی پرهیز کرد، چه بسا، برخی از تشیع انگلیسی و سنی آمریکایی بخواهند اختلاف افکنی کنند، سال گذشته کار ارزنده‌ای برخی از دوستان بصیر انجام داده و تصویر شهدای عراقی در مصاف با داعش را در مسیر قرار داده بودند که کار خوب و وحدت آفرینی بود.

عضو هیأت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه افزایش امنیت مسیر اربعین را ضروری توصیف و بیان کرد: امنیت راهپیمایی اربعین نیز حتما باید افزایش داشته باشد، قرائن نشان دهنده این است که دشمنان نسبت به سالهای گذشته به شدت به دنبال ایجاد ناامنی هستند.

وی با بیان این‌که گرفتاری جنگ اقتصادی در این مسیر حتما باید تبیین شود، گفت: نباید تعداد موکب‌ها کم شود، اما رویکرد اقتصاد مقاومتی باید حکمفرما باشد و از ریخت و پاش‌های بیهوده پرهیز شود.

حجت‌الاسلام خسروپناه در پایان گفت: در این حرکت عظیم به صورت مداوم از نمادهای اسلامی استفاده شود، اگر گفتمان انقلاب اسلامی ایران که امروز به گفتمان اصیل تبدیل شده، درست تبیین نشود، به بحران‌های امروز غرب تبدیل می‌شود.