آیت‌الله علیدوست: مهجوریت نهج‌البلاغه در حوزه را تصدیق نمی‌کنم

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و به نقل از رسا، آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه نظر خود را در زمینه مهجوریت نهج البلاغه در حوزه‌های علمیه بیان کرد.

آنچه می‌خوانید بخشی از اظهارات عضو هیأت علمی پژوهشگاه درباره جایگاه نهج‌البلاغه در حوزه است.

مهجوریت نهج‌البلاغه در حوزه علمیه به این معنا که حوزه علمیه به طور کلی از نهج‌البلاغه استفاده نمی‌کند یا استفاده آن در مرز صفر یا نزدیک به صفر است را تصدیق و قبول نمی‌کنم و منصفانه نمی‌بینم.

در طول تاریخ از سوی حوزویان بسیار شرح و ترجمه و توضیح پیرامون نهج البلاغه صورت گرفته، بسیاری از واعظان و اساتید اخلاق که بخشی از حوزه هستند، بعد از قرآن در سخنرانی‌ها و گفتار خود بیشترین استفاده را از نهج البلاغه می‌کنند، بسیاری از موضوعات نهج‌البلاغه، موضوع پایان نامه‌های طلبه‌هاست و مراکز متعددی در معرفی نشر آموزه‌های نهج‌البلاغه داریم.

من فکر می‌کنم کسانی که می‌گویند نهج‌البلاغه در حوزه علمیه مهجور است، یا این فعالیت‌ها را ندیدند یا نا آگاهند، جالب است که گاهی قم هم نیستند، شخصی در صدا و سیما مطلبی را نسنجیده و گز نکرده، می‌گوید؛ اما این موضوع را هم می‌پذیرم که زمینه استفاده از نهج‌البلاغه بیشتر از آن چیزی است که در حال حاضر از آن استفاده می‌شود.

در واقع معتقدم می‌توان بیشتر از نهج‌البلاغه استفاده برد و مطلب استخراج کرد و خوشبختانه همیشه هم رویه به سمت استفاده بیشتر از این کتاب غنی بوده است.