به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاعرسانی پژوهشگاهفرهنگ و اندیشه اسلامی و به نقل از کانون اندیشه جوان، سومین نشست از سلسله نشستهای «راز رضاشاه؛ بررسی وضعیت ایران در دوره پهلوی اول» با موضوع «توسعه به سبک رضاشاه» روز چهارشنبه ۱۰ مرداد، با حضور رحیم نیکبخت و داوود هرمیداسباوند در سالن شهید مطهری کانون اندیشه جوان برگزار شد.
هرمیداس باوند در ابتدای نشست طی سخنانی اظهار داشت: اگر ما در گذر تاریخ نگاهی به دایرةالمعارف معتبر داشته باشیم در معرفی پنج شخصیت مانند کوروش، داریوش اول، شاپور اول، خسرو انوشیروان و شاهعباس به عنوان کبیر استفاده میشود، این شخصیتها واقعاً در خور این جایگاه هستند و بیهوده نمیتوان کسی را ملقب به این صفات کرد.
وی با اشاره به جنگ ایران و روس در قرن نوزدهم، گفت: ما در قرن نوزدهم متوجه شدیم فاصله نسبتاً دوری از تحولات جهان غرب داریم و با نظام استعماری و استبدادی روبهرو شدیم و دیوانسالاران ما میخواستند راه خروج از این وضعیت را پیش گیرند و یک نوسازی انجام دهند و خطمشیای که امیرکبیر به عنوان اولین دیوانسالار انتخاب کرد ناتمام ماند و حتی ناصرالدینشاه در ملاقات با بیسمارک صدراعظم آلمان درخواست کرد که آلمان به عنوان کشور سوم وارد کشور شود اما چون با روسیه روابط داشت قبول نکرد و تنها قبول کرد دو کشتی به ایران بفروشد.
وی افزود: حتی ناصرالدینشاه نامهای به آمریکا نوشته بود و ایران آن روز را توصیف کرد اما آمریکاییها با این توجیه که ورود به ایران صرفه اقتصادی ندارد به ایران نیامدند. حتی در مشروطیت نیز حمایت انگلستان از مشروطه ابزاری بود و قبل از آن انگلستان به کمک روسیه ایران را به مناطق تحت نفوذ خود تقسیم کرد. این در حالی بود که روسیه در ضعف قرار داشت و در سال ۱۹۰۴ از ژاپن شکست خورد.
باوند ادامه داد: قبل از انقلاب اکتبر روسها تمام رویدادهایی که در ایران اتفاق میافتاد با توافق ایران و روسیه بود و بعد از انقلاب اکتبر توافق سری روسیه با ایران برملا شد و توافق انجام نگرفت و در همان زمان لرد کرزن سعی کرد ایران را در طیف قرارداد استعماری جای دهد و در این قرارداد خط استراتژیک راهآهن تهران – شمال ایجاد شود. در این مقطع زمانی سازمانی به نام جامعه ملل ایجاد شد و به دلیل مخالفت آمریکا و فرانسه و جریانهای ملیگرای داخلی مانند سبد حسن مدرس، مؤید سوادکوهی، میرزاکوچکخان جنگلی و شیخ محمد خیابانی این قرارداد لغو شد.
این استاد دانشگاه گفت: یکی از دلایل لغو قرارداد ۱۹۱۹ استدلال حزب جمهوریخواه که در آن زمان در آمریکا قدرت داشت بود و استدلال این بود که این قرارداد مطابق خواست جامعه ملل نیست. گاهی اوقات ایجاد حکومت مقتدر مرکزی با اتفاقات منطقی و جهانی پیوند میخورد و با خواست استعماری هماهنگ است و به همین دلیل تصمیم گرفته شد که کودتای ۱۲۹۹ با همکاری سیدضیاء طباطبایی که یکی از طرفداران پر و پا قرص قرارداد ۱۹۱۹ بود و رضاخان انجام شد.
رحیم نیکبخت تاریخپژوه از دیگر اساتید این نشست بود که طی سخنانی گفت: تعریف نوسازی و توسعه میتواند برای بررسی وضعیت ما راهگشا باشد. پس ما باید تعریف جامعی از توسعه داشته باشیم تا بتوانیم بفهمیم چقدر پیشرفت کردهایم.
وی ادامه داد: توسعه ابعاد مختلفی دارد از جمله توسعه سیاسی، اداری، نظامی، فرهنگی، اجتماعی و… دارد. از این دست است که هر کدام را میتوان مستقل در نظر گرفت و بررسی کرد. ما از دل این بحث جوابی برای نیاز امروز خود میخواهیم چراکه ما درگیر تبعات اتفاقاتی هستیم که در دوره رضاشاه رخ داد.
در معرفی پنج شخصیت مانند کوروش، داریوش اول، شاپور اول، خسرو انوشیروان و شاهعباس به عنوان کبیر استفاده میشود و بیهوده نمیتوان کسی را ملقب به این صفات کرد.
این تاریخ پژوه افزود: از جنگهای ایران و روس به بعد که ما با شکست نظامی مواجه میشویم، نیاز به توسعه نظامی بیشتر مد نظر مدیران کشور قرار میگیرد. مسائلی مانند نظام آموزشی، راه آهن، اتحاد لباس، سرکوب عشایر و… که در حکومت رضاشاه رخ داد میتواند معیارهای خوبی برای ارزیابی وضعیت توسعه باشد.
نیکبخت گفت: اگر ما تعریفی از توسعه نداشته باشیم دچار افراط و تفریط میشویم. اگر توسعه در کشور ما بطور منطقی رخ میداد در این ۷۰ یا ۸۰ سال گذشته باید در مرحله مناسبی از نظر توسعه قرار میگرفتیم.
وی ادامه داد: ما دو موضوع را در مورد توسعه باید در نظر بگیریم اولی بسترسازی برای توسعه و مرحله بعد تحقق آن است. نگاه ما در دوره پس از جنگهای ایران و روس برای توسعه بیشتر نظامی بود پس نظامیها بر فرآیند توسعه در ایران مسلط شدند که رضاشاه منشأ این جریان بود.
نیکبخت افزود: در مورد یکسان سازی و اتحاد لباس باید گفت که بسترهای لازم برای این موضوع شکل نگرفته بود و مجری این نوع توسعه هم حکومت قهرآمیز پهلوی بود. لذا این مسئله بدون اینکه بستر آن فراهم شود، رضاشاه با قوه قهریه اعمال کرد.
رحیم نیکبخت گفت: هویت ایرانی در طول سیر خود به دوره مشروطه میرسد و تلاشهایی برای احیای عظمت ایران شکل میگیرد که در دوره مشروطه حجم زیادی از ادبیات ملی در مطبوعات شکل میگیرد. در دوره پهلوی یک انقطاع در سیر هویت ملی ما شکل میگیرد. نگاه ملی پس از دوره مشروطه تا دوره رضاخان به سوی یک باستان گرایی میرود.
وی ادامه داد: حکومت پهلوی یک نزاع ساختگی میان اسلام و ایران شکل داد. در دوره پهلوی دست و پای هویت ایرانی میشکند و جریانهای رقیب مانند حزب توده و بهائیت و… شکل میگیرند.
این تاریخ پژوه افزود: اقتصاد خصوصی در دوره رضاشاه به سمت دولتی شدن میرود و نظامبروکراتیک برای اقتصاد تصمیم میگیرد. با توجه به سرکوب عشایر، تولید ملی با رکود مواجه میشود و تلفات زیادی به اقتصاد دامداری ما وارد میشود و عشایر دچار روحیه دولت ستیزی میشوند.
نیکبخت گفت: در دوره رضاشاه تلاش میشد یک توسعه همهگیر و فراگیر رخ دهد ولی بانی این توسعه نظامیها بودند. یکی از عوامل ناکامی این توسعه سوءظن رضاشاه نسبت به اطرافیان خود بود. باید گفت بانی ایران نوین را باید کسانی مانند عباس میرزا، قائم مقام فراهانی، امیرکبیر و.. بدانیم نه رضاشاه.
وی در ادامه به بحث توسعه در ایران پرداخت و گفت: توسعه یکی از امور مهم در ایران است که در وضعیت کنونی ما نیز جاری است البته من بیشتر طرح مسأله میکنم تا به تعریف توسعه بپردازم اما برای ورود باید نخست تعریفی از توسعه ارائه دهیم و پی به این نکته ببریم که چقدر پیشرفت کردیم و توسعه ابعاد و جنبههای مختلفی دارد و توسعه خوب شامل توسعه سیاسی، اداری، نظامی، فرهنگی و اجتماعی است.
نیکبخت با طرح این پرسش که توسعه دوره رضاخان آیا توسعه آزمایشگاهی بوده است یا پایدار، گفت: از جمله مواردی که در حکومت پهلوی انجام شده شامل قانون نظام وظیفه، تقسیمات کشوری، ایجاد لباس متحدالشکل و کشف حجاب، مقابله با فرهنگ سنتی، سرکوب ایالات، توسعه راهها است و با توجه به همه این عوامل اگر تعریفی از توسعه نداشته باشیم ممکن است دچار خطا شویم.
وی ادامه داد: توسعه را سادهانگارانه تلقی نکنیم متأسفانه بعد از توسعهای که برخی معتقدند در دولت رضاخان انجام شد نظام بروکراتیک در ایران شکل گرفت و الان هم دچار آن هستیم و اگر توسعه در ایران به درستی پایهگذاری میشد الان به جایگاهی بهتری دست مییافتیم اما برخیها به دنبال تمجید یک سلسله هستند که این یک بحث دیگر است.
حکومت پهلوی یک نزاع ساختگی میان اسلام و ایران شکل داد.در دوره پهلوی دست و پای هویت ایرانی میشکند.
نیکبخت گفت: در توسعه باید نخست مسیر مناسب فراهم شود و در مرحله بعد تحقق پیدا کند و سرسلسله ایجاد توسعه در ایران یک نظامی بود، نظامیای که بر روند توسعه مسلط شد و مشکلاتی در فرایند توسعه ایجاد کرد و اینکه بسترهای فرهنگی توسعه در کشور ایجاد نشد و یک خواسته معقول بدون اینکه بستر آن ایجاد شود و بعد قوه قهریه ایجاد شود تأثیر منفی خود را بر کشور میگذارد و به طور خاص، رضاخان نیروی نظامی ایلات را که در تاریخ مرزداری ایران از مرزهای کشور دفاع میکردند از بین برد و این توسعه بدون بسترسازی انجام گرفت.
باوند در ادامه این نشست گفت: در ایجاد توسعه، بافت سیاسی و اجتماعی جامعه را نمیتوان نادیده گرفت، عشایر تشکیلدهنده نیروی نظامی ایران بودند و بخشی از بافت نیروی نظامی ما همین عشایر بودند و رضاخان با تختهقاپو کردن عشایر، این بافت تاریخی را از بین برد. این در حالی بود که در کشوری مثل پروس بیسمارک سعی کرد فئودالیسم را به وحدت ملی تبدیل کند و چون فئودالها روحیه پرخاشگرانه داشتند و جنبه محلی داشتند، زمانی که بیسمارک آنها را وارد ارتش کرد، روحیه نظامیگری آن را به ارتش منتقل کرد.
وی سپس به تبیین علت ناکامی ارتش ایران در دوره رضاخان پرداخت و اضافه کرد: درجنگ جهانی اولی زمانی که عثمانیها از انگلستان شکست خورد، از روسها خواستند که نیروی متحدی تشکیل دهند، به این ترتیب ایران اشغال شد. زمانی که ارتش روسیه با فنلاند وارد جنگ شد، این کشور ۳ میلیون جمعیت داشت و توانست هشت ماه روسیه را متوقف سازد، اما ۱۴۰ هزار نیروی ایرانی نتوانستند در جنگ جهانی دوم در مقابل نیروی متفقین مقاومت کنند.
وی افزود: ایران یک فرهنگ مشترک است که دیوانسالاران ایرانی سعی کردند تاریخ و فرهنگ ایران را حفظ کنند و ادبیات کلاسیک نیز به عنوان فرهنگ مشترک تلقی میشد، حتی زبان درباری عثمانی و هند زبان فارسی بود و ادبا و شعرا تاریخ را رهنمون میکردند.
نیکبخت در ادامه سخنانش گفت: هویت ایرانی یک حس مشترکی است که مردمی که در این جغرافیا زندگی میکردند چنین حسی داشتند ایران از حدود یکهزار سال پیش زبان مشترک کشور و اقوام مختلف بود و بررسیها نشان میدهد هویت ایرانی در جنبش مشروطه فرهنگآفرین بود و در آن دوره تلاش برای احیای شکوه ایران شکل گرفت. وقتی حکومت پهلوی مستقر شد، این هویت بروکراتیک شد که بعدها افراط در آن شکل تفریط به خود گرفت.
وی افزود: تا قبل از دوره پهلوی هویت ایرانی با شاهنامه و گلستان سعدی و حافظ حفظ میشد، اما بعد از اینکه نظام آموزشی نوین در ایران شکل گرفت نتوانست این فرهنگ را منتقل کند و یک انقطاع تاریخی شکل گرفت.
وی افزود: زبان ملی آنقدر بدیعی بود که در قانون مشروطه به آن اشاره نشده است، اما نظام آموزشی ما نتوانست آن فرهنگ ملی را منتقل کند.
Hi my friend! I want to say that this post is amazing, great written and include almost all significant infos. I?¦d like to look extra posts like this .
I’ll right away take hold of your rss as I can’t to find your email subscription link or e-newsletter service. Do you have any? Kindly let me recognise in order that I may subscribe. Thanks.
Do you mind if I quote a few of your articles as long as I provide credit and sources back to your webpage? My blog is in the very same niche as yours and my users would definitely benefit from some of the information you provide here. Please let me know if this ok with you. Cheers!
I like the valuable info you supply for your articles. I will bookmark your blog and take a look at again right here regularly. I am reasonably sure I’ll be informed many new stuff proper here! Best of luck for the next!
Very nice post. I just stumbled upon your weblog and wanted to say that I’ve really enjoyed browsing your blog posts. After all I’ll be subscribing to your feed and I hope you write again soon!
I truly appreciate this post. I’ve been looking everywhere for this! Thank goodness I found it on Bing. You have made my day! Thank you again
I do agree with all of the ideas you have introduced on your post. They are really convincing and will definitely work. Still, the posts are too quick for newbies. Could you please prolong them a bit from next time? Thanks for the post.
We are a group of volunteers and starting a new scheme in our community. Your site offered us with valuable information to work on. You’ve done an impressive job and our entire community will be thankful to you.
Yay google is my king assisted me to find this outstanding site! .
Hello, i think that i saw you visited my web site thus i came to “return the favor”.I am trying to find things to improve my website!I suppose its ok to use a few of your ideas!!
I was recommended this blog by way of my cousin. I am no longer certain whether this publish is written via him as no one else know such distinctive about my problem. You’re amazing! Thanks!
Glad to be one of many visitants on this awe inspiring site : D.
I got good info from your blog
I’ve been absent for a while, but now I remember why I used to love this blog. Thanks, I?¦ll try and check back more often. How frequently you update your web site?
We’re a bunch of volunteers and starting a brand new scheme in our community. Your site provided us with valuable information to paintings on. You have done an impressive job and our entire neighborhood shall be grateful to you.
Youre so cool! I dont suppose Ive read anything like this before. So good to seek out somebody with some unique ideas on this subject. realy thanks for starting this up. this website is something that’s needed on the web, someone with slightly originality. useful job for bringing one thing new to the web!
It’s truly a great and useful piece of information. I am satisfied that you shared this helpful info with us. Please keep us informed like this. Thank you for sharing.
There are some interesting deadlines on this article however I don’t know if I see all of them middle to heart. There is some validity however I will take maintain opinion until I look into it further. Good article , thanks and we wish extra! Added to FeedBurner as nicely
Valuable info. Lucky me I found your site by accident, and I’m shocked why this accident did not happened earlier! I bookmarked it.
Thankyou for this post, I am a big big fan of this web site would like to proceed updated.