دکتر سنگری: کتاب‌خوانی جزو فرهنگ دینی و ملی ما است

به گزارش اداره روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، دکتر محمدرضا سنگری مدیر گروه ادبیات اندیشه پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه روز شنبه مورخ ۱۵ اردیبهشت‌ماه با حضور در سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، از غرفه سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بازدید نمود.

مدیر گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه در حاشیه این بازدید، در گفت‌وگویی با اشاره به نقش تاثیرگذار مساجد در توسعه فرهنگ کتابخوانی، گفت: کتاب‌خوانی جزو فرهنگ دینی و ملی ما است،

سنگری تصریح کرد: معجزه نبی مکرم اسلام(ص) کتاب آسمانی قرآن کریم است و این نشان‌دهنده این است که توجه به کتاب و کتابخوانی زمینه‌ساز کمال انسان می‌شود.

دکتر محمدرضا سنگری با اشاره به اینکه مساجد همواره خاستگاه جریان‌های فرهنگی بوده‌اند، گفت: مساجد یا همین پایگاه‌های اثرگذار دینی باید جایگاه تولید کتاب‌های مناسب و گسترش فرهنگ کتابخوانی باشند.

نویسنده کتاب “قلم‌های قد بلند” (جدیدترین اثر مرکز پژوهش‌های جوان وابسته به پژوهشگاه) اظهار کرد: همه ساله شاهد این موضوع هستیم که نمایشگاه کتاب تهران با اقبال و استقبال گسترده مردم روبرو است، به‌گونه‌ای که از تنوع و تکثر بسیار در موضوعات و قلمروهای مختلفی برخوردار است، که این خود دلیلی بر اهتمام مردم به فرهنگ کتابخوانی است.

دکتر محمدرضا سنگری با اشاره به اینکه مساجد در انقلاب اسلامی، خاستگاه جریان‌های فرهنگی بوده‌اند، افزود: انقلاب ما از مساجد شکل گرفت به طوری که یکی از جریان‌های فرهنگی ما یعنی داستان نویسی در مسجد جوادالائمه(ع) پایه‌گذاری شد.

مدیر گروه ادبیات اندیشه پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه ادامه داد: به نظرم امروز نیز مساجد باید جایگاه تولید کتاب، کتابخوانی و کتاب‌های مناسب باشند، تا از این طریق نسل جوانی را تربیت کنیم که با تکیه‌گاه‌های فکری، دینی و فرهنگی بتوانند آثاری را خلق کنند که در جهت‌گیری ذهنی نسل بعدی و پیشبرد آن‌ها موفق و موثر باشند.

 

غرفه سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در سی و یکمین دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از تاریخ ۱۲ لغایت ۲۲ اردیبهشت ماه و از ساعت ۱۰:۰۰ صبح تا ۲۰:۰۰ شب در شبستان اصلی، انتهای راهروی ۲۰، پذیرای علاقمندان به کتاب و کتابخوانی خواهد بود.