آیت‌الله رشاد: عالم مهذب هرگز در دین شبهه‌افکنی نمی‌کند

 به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و به نقل از رسا، آیت‌الله علی‌اکبر رشاد رییس و موسس پژوهشگاه،روز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه جاری در درس خارج فقه که در مدرسه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد، گفت: امام علی(ع) خطاب به جناب کمیل فرمودند: در سینه من اقیانوسی از علم و دانش انباشته‌ است که اگر من برای این علم انباشته حاملانی بیابم این علوم را به آنان انتقال می‌دهم که متاسفانه این چنین افرادی وجود ندارند.

وی افزود: پس از این کلام امیرمومنان علی(ع) اشاره به چهار گروه می‌کنند که در دوران ایشان وجود داشتند یکی از آن گروه‌ها که در جلسه گذشته به آن اشاره شد افرادی هستند که هوش لازم را دارند ولی برای کسب علم قابل اعتماد نیستند.

آیت الله رشاد ادامه داد: این افراد از علم سوء استفاده می‌کنند چرا که آنان امین نیستند زیرا اگر به آنان چراغ داده شود موذیانه‌تر دین و مال مردم را به غارت می‌برند، ایراد کار این افراد آن است که دین را ابزاری برای کسب منافع دنیوی می‌دانند و دین را برای کسب دنیا استخدام می‌کنند بنابراین علم متعالی و قدسی نباید در اختیار این افراد قرار بگیرد چون صلاحیت ندارند.

وی در ادامه تصریح کرد: چنین افرادی اگر علم نداشته باشند خطایشان کمتر است و اگر به علم مجهز شوند خطرناک می‌شوند بنابراین عالم و طلبه‌ای که مهذب نیست بی سواد بار بیاید بهتر است به همین جهت در علم آموزی اصل تزکیه و تهذیب است.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان داشت: اگر تزکیه و تهذیب نفس در کنار علم آموزی باشد آن فرد عالم مهذب شخصیتی مفید می‌شود ولی اگر علم بیاموزد و تهذیب نداشته باشد قطعا آن فرد خطرناک خواهد بود چون او دین را ابزاری برای رسیدن به خواسته‌های دنیوی می‌کند و براساس هوس سخن می‌گوید.

این مفسر قرآن کریم ادامه داد: انسانی که علم دارد ولی مهذب نیست به راحتی می‌تواند کتاب بنویسد و در آن کتاب مطالب انحرافی را بیان کند بنابراین منشأ پیدایش فرق و مذاهب، صدور فتوای خسارت بار در تاریخ و تحریف فقه به این مهم بر می‌گردد.

وی علم را بالاترین نعمت خداوند دانست و عنوان کرد: اگر به کسی که تهذیب نفس ندارد علم آموخته شود چنین فردی با پشتوانه علمی بر عباد مردم و خدا تحدی می‌کند چون این فرد پشتش به علم گرم می‌شود و آن علم را علیه مخلوق خدا به کار می‌بندد.

آیت الله رشاد اظهار داشت: اینکه یک انسان به خاطر رضایت و خوشایند حاکمان جور دایره دین را محدود کند تا حاکمان جور راحت‌تر برای مردم تصمیم بگیرند و یا فتوایی صادر کند که مردم را در معرض معصیت قرار دهد کسی است که فاقد اخلاق و تزکیه است و علم خود را به زیان اولیای الهی به کار می‌گیرد.

موسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: کسانی که در تاریخ انحراف ایجاد می‌کنند کسانی هستند که علمشان آنان را در مسیر انحراف یاری می‌کند. شبهاتی که در دین مطرح می‌شود نشان از توان علمی افراد دارد زیرا در شبهه حق و باطل با هم آمیخته است انسان با سواد غیر مهذب توانایی شبهه افکنی دارد زیرا نسبت به حرف حق و باطل آگاهی دارد.