کتاب مشارکت سیاسی در فقه سیاسی شیعه منتشر شد

به گزارش اداره روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، چهل و سومین کتاب گروه سیاست پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه با عنوان “” به قلم حجت الاسلام و المسلمین سید سجاد ایزدهی به چاپ رسید.

مشـارکت سیاسـی مردم و سازوکـار آن در حکومـت اسـلامی، موجـب تأسیـس، اداره و کارآمـدی سامانه نظام سیاسی شده و به ثبات و کارآمدی آن می­انجامد. فقه شیعه در راستای پاسخ به شبهـات در خصـوص نفی مشارکـت مردم در حکومـت مطلـوب شیعـه، بر ایـن بـاور اسـت که مشارکت سیاسی، فرایندی مستند به آموزه‌های فقه شیعه بوده و گونه مطلوبِ آن، در فقه سیاسـی شیعه دارای ظرفیت‌هـای وسیعی از حضور مردم در عرصه مشارکت سیاسی است. این تحقیق، ضمن عرضه مشارکت سیاسی به فقه، راهکارهای جدید مشارکت سیاسی مانند انتخابات و تحزّب را به ادلّه فقهی عرضه کرده و پاسخ مناسبـی در این موضـوعـات ارائـه کرده است. بلـکه ظرفیّت‌سنـجی قـرائت‌هـای مـختلـف از نظـم سیـاسـی نسبت بـه مشارکت سیاسی را مورد عنایت قرار داده است.

کتاب “مشارکت سیاسی در فقه سیاسی شیعه” از چهار بخش به شرح زیر تشکیل شده است:

بخش اول: مفاهیم و تمهیدات نظری

بخش دوم: ادله فقهی مشارکت سیاسی

بخش سوم: راهکارهای مشارکت سیاسی

بخش چهارم: ظرفیت‌ها و الگوهای مشارکت سیاسی در نظم‌های سیاسی مبتنی بر فقه سیاسی

کتاب “مشارکت سیاسی در فقه سیاسی شیعه” اثر حجت الاسلام و المسلمین سید سجاد ایزدهی، با قیمت ۳۵،۰۰۰ تومان توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب می‌توانند به‌ وبگاه سازمان انتشارات پژوهشگاه مراجعه نمایند.