اندیشه علمی آقا مصطفی امتداد اندیشه ناب امام راحل است

به گزارش اداره روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، سومین نشست خبری کنگره پاسداشت منزلت علمی و خدمات انقلابی آیت‌الله شهید مصطفی خمینی(ره)”صبح روز شنبه مورخ ۲۹ مهرماه جاری در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین علی ذوعلم، دبیر علمی کنگره طی سخنانی با اشاره به اولین کنگره‌ای که در راستای نکوداشت مقام شهید مصطفی خمینی(ره) برگزار شده بود، گفت: از ۲۰ سال قبل یعنی سال ۷۶ که کنگره‌ای در قم به همت موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) برگزار شد، تلاش جدیِ علمی در سطح ملی در راستای بزرگداشت مقام علمی شهید مصطفی خمینی(ره) انجام نشده بود.

وی ادامه داد: اکنون با ابتکار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و دعوت این مجموعه از مراکز، نهادها و تشکل‌های برجسته پژوهشی و فرهنگی، شورای سیاستگذاری کنگره سال گذشته شکل گرفت و طی این یک سال، ۱۱ جلسه برگزار و خط مشی و سیاست‌های کار ترسیم شد.

ذوعلمتصریح کرد: اندکی بعد شورای علمی کنگره مرکب از ۱۵ نفر از شخصیت‌های علمی و دانشگاهی که هدایت علمی کار را بر عهده داشتند، شکل گرفت که طی آن جلسات شورای علمی در قالب دو جلسه کلان و ۹ جلسه تخصصی در دوره‌های علمی مرتبط با موضوعات کنگره برگزار شد.

دبیر علمی کنگره پاسداشت منزلت علمی و خدمات انقلابی آیت‌الله شهید مصطفی خمینی(ره) با اشاره به مراکز و نهادهای همکار در برگزاری این برنامه، اظهار کرد: نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها، موسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره)، بسیج اساتید، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه علمیه تهران، صدا و سیما، بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی و برخی دستگاه‌های دیگر برحسب اقتضا در برگزاری این کنگره حضور دارند و می‌توان گفت کاری که کنگره انجام داد این بود که فراتر از برگزاری نشست‌ها و برنامه‌های تشریفاتی و کم بهره به کار علمی تخصصی در مورد شخصیت و نقش علمی و انقلابی شهید مصطفی خمینی(ره) بپردازد.

رییس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: برخی دستگاه‌ها فعالیت و مشارکت خوبی داشتند و کارهایی که در ستاد کنگره انجام شد شامل تدوین مجموعه مقالاتی که در سطح مقالات علمی پژوهشی به حساب می‌آیند، می‌شد. از میان مقالات ارسال شده ۱۵ مقاله ارزیابی و قابل ارایه و فراهم شد ضمن اینکه مجموعه مصاحبه‌هایی با ۴۰ نفر از شخصیت‌های علمی و سیاسی که با مرحوم مصطفی خمینی(ره) ارتباط داشتند، انجام گرفته و در شرف اتمام است. همچنین، کاری با عنوان گاه‌شمار تفصیلی در مورد زندگی ایشان شروع شده است که در حال انجام است.

ذوعلمتاکید کرد: در سالگرد ایشان که در این هفته برگزار می‌شود چند نشست علمی و گفتگومحور در صدا و سیما پیش بینی شده است، یک جلد کتاب در جهت آشنایی جوانان با این چهره در حال تدوین است، مجله “حاشیه”که گاهنامه‌ای برای طلاب جوان در حوزه‌های علمیه است ویژه‌نامه‌ای تهیه می‌کند، ضمن اینکه رساله حاج آقا مصطفی که رساله‌ای عمیق و بدیع در بحث ولایت فقیه است، نیز به زبان فارسی ترجمه شده و در کنگره ارایه می‌شود.

دبیر علمی کنگره تصریح کرد: به جهت اهمیت معرفی و تبیین چهره حاج آقا مصطفی درخواست دیدار با مقام معظم رهبری شده بود که خوشبختانه مورد قبول واقع شد و فردا ستاد کنگره با ایشان دیدار خواهند کرد که قطعا نکات و رهنمودهای معظم‌له در این دیدار برای اطلاع عموم پخش و ارایه می‌شود.

وی در بخش دیگری از مباحث خود با اشاره به برنامه‌هایی که در راستای این کنگره برگزار می‌شود، گفت: به طور کلی دو برنامه در دست اجرا داریم که یکی در تهران و در تاریخ اول آبان از ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۷:۳۰ در تالار علامه امینی(ره) دانشگاه تهران برگزار می‌شود که طی آن ۴ مقاله علمی ارایه و میزگردی با حضور برخی چهره‌ها که در مباحث فکری حاج آقا مصطفی کار کرده‌اند، برگزار خواهد شد؛ همچنین مراسم دوم کنگره در شهر مقدس قم و در روز چهارشنبه سوم آبان در مدرسه دارالشفا از ساعت ۱۵:۰۰ برگزار می‌شود که در آن سه مقاله از مقالات پذیرفته شده، ارایه و میزگردی نیز در مورد مباحث علمی و شخصیتی حاج آقا مصطفی برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمینذوعلم گفت: علاوه بر آنچه یاد شد مراسم و برنامه‌های دیگری نیز برگزار می‌شود. از جمله این مراسمات، صبح دوشنبه، اول آبان در سالن اجلاس سران است که به همت موسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) برگزار می‌شود که در آن رییس جمهور محترم سخنرانی خواهند کرد. همچنین، شهر مقدس قم نیز روز دوشنبه، یکم آبان بعد از اقامه نماز مغرب و عشا در مسجد اعظم قم به همت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برنامه‌ای خواهند داشت.

وی ادامه داد: جمعه، ۲۸ مهرماه نیز در شهرهای بزرگ سخنرانی‌های قبل از خطبه به بیان نقش و آثار حاج آقا مصطفی(ره) اختصاص یافت، در تهران نیز حاج سید علی خمینی، نوه امام(ره) سخنرانی کردند و بنده نیز در قم مباحثی را ارایه کردم.

دبیر علمی کنگره تصریح کرد: همچنین، در شهر مقدس مشهد و به همت آستان قدس رضوی نیز برنامه‌های مفصلی برگزار می‌شود، به طور کلی ستاد برگزاری کنگره بر آن است که ارایه دهندگان مقالات مباحثی را به تدریج در مراکز علمی و حوزوی سایر شهرستان‌ها نیز ارایه کنند. دیدگاه ما این است که چهلمین سالگرد از دو جهت اهمیت دارد: یکی از آن نظر که در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب قرار داریم و شهادت حاج آقا مصطفی(ره) اول آبان ۵۶ رخ داد و اولین جرقه‌ای بود که موجب شد ظرفیت مردمی کشور به سمت انقلاب مشتعل شود. بنابراین، از جهت زمینه‌ها و رویدادهای منتهی به انقلاب این چهلمین سال اهمیت دارد و شهادت حاج آقا مصطفی(ره) از انحراف در ریشه انقلاب جلوگیری کرد.

وی ادامه داد: آن زمان با طراحی رژیم پهلوی تلاش می‌شد تا فضای بازِ معقولی شکل بگیرد که گروه‌های مختلف بتوانند فعالیت بیشتری پیدا کنند و انحراف در مسیر اصیل روحانیت و حرکت امام(ره) انجام شد اما شهادت حاج آقا مصطفی(ره) از این تحریف جلوگیری و نفاق رژیم پهلوی را افشاء کرد.

ذوعلمتاکید کرد: پس از این جریانات، رژیم پهلوی برای کنترل این اوضاع آن مقاله ننگین را در ۱۷ دی ۵۶ منتشر کرد که در عکس العمل به آن قیام ۱۹ دی شکل گرفت اما دومین جهت از ابعاد اهمیت چهلمین سالگرد شهادت حاج آقا مصطفی آن است که توانمندی‌های علمی آن مرحوم به عنوان عالِم چندوجهی که در فقه و اصول، عرفان و بسیاری از مباحث دیگر از تبحر برخوردار بود و دیدگاه‌های نواندیشانه داشت، بیان شود و چهلمین سال نقطه آغاز معرفی اندیشه او به جامعه علمی باشد.

علی ذوعلمدر پایان خاطرنشان کرد: اندیشه علمی حاج آقا مصطفی خمینی(ره) امتداد اندیشه ناب امام است که می‌تواند برای جامعه امروز راهگشا باشد.