«سنت‌های پژوهشی در حوزه» مورد بررسی قرار گرفت

به گزارش اداره روابط عمومی پژوهشگاه، در ابتدای این جلسه حجت الاسلام و المسلمین محمدباقر پورامینی رییس مرکز پژوهش‌های جوان وابسته به پژوهشگاه با بیان اینکه گروه سنت‌‌های حوزوی و آدااب طلبگی از گروه‌های تابعه مرکز پژوهش‌های جوان است، گفت: این گروه در سال ۱۳۸۹ با هدف شناسایی و حفظ و احیای سنت‌های اصیل حوزوی، تلاش در ترویج، ارتقا سطح دانش و بینش و اخلاق طلاب جوان، حرکت جامع و نظام‌مند در مسیر رشد و تعالی فردی و جمعی طلاب جوان و تبیین و ترویج آرمان تحول و ترویج و تبیین گفتمان حوزه انقلابی و تبیین و ترویج آداب طلبگی تشکیل شده است و در طول ۶ سال از حیات این گروه چند گام مهم برداشه شده است.

وی افزود: گام اول تولید مجموعه ۵۰ دفتری مهارت‌های طلبگی بود که ۲۱ دفتر از آن چاپ و توزیع شد و ۲۹ دفتر از آن نیز در حال تدوین و انتشار است.

گام دوم تولید آثار غیر مهارتی برای طلاب جوان بود که تاکنون چند جلد آن منتشر شده است.

گام سوم هم در سال گذشته برداشته شد و به نوعی بعد از بسته شدن مجموعه ۵۰ دفتری است. این مجموعه برای مخاطبان سطح ۳ و ۴ و با اهمیت به دو موضوع اول ترویج آرمان تحول و دوم حوزه انقلابی صورت گرفت.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین میرمعزی معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه و رییس پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه بحث پژوهش در حوزه بسیار مورد تاکید مقام معظم رهبری و مراجع معظم ما بوده است، اشاره کرد: علی رغم سابقه ارزشمند علمای ما در امر پژوهش در علوم اسلامی، اما متاسفانه در حوزه فعلی این بحث کمرنگ شده و از وقتی که ما نظامات دانشگاهی را به نوعی وارد حوزه کردیم مقداری مدارس و درس‌های حوزه به سمت حافظه محوری رفته و روحیه پژوهش در طلاب تقویت نشده است.

وی در ادامه سنت‌های پژوهشی در حوزه علمیه را یکی از مسایل مهم برای آن معاونت دانست و افزود: منظور از سنت پژوهش در حوزه، سنت‌هایی است که در تاریخ حوزه در بین علمای ما وجود داشته و ما می‌خواهیم آنان را استخراج و تبیین و مستدل کنیم تا مبنای ما در این حرکت تحولی در پژوهش قرار گیرد. بعنوان مثال برخی از نمودهای پژوهشی در حوزه بصورت تقریر نویسی، تعلیقه نویسی و شرح نویسی بوده است. ولی این امر در فضای امروز در حال کمرنگ شدن است و البته یکی از برنامه‌های ما در سال جاری، حمایت از تقریر نویسی در حوزه است که باید در یک چارچوب استاندارد انجام شود.

ما در معاونت پژوهشی حوزه بعنوان یک ستاد هستیم و این دغدغه در ما هست که برنامه‌ریزی کنیم و به موسسات پژوهشی موارد را ابلاغ کنیم.

معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه در پایان ظرفیت گروه را مناسب برای پیگیری و استخراج سنت‌های پژوهش علمای سلف در حوزه دانست و اعلام کرد: اگر دوستانی هستند که می‌توانند سنت‌های پژوهشی را استخراج کنند و در قالب مقالات و جزوات ارایه کنند، ما از ایشان استقبال می‌کنیم و حاضر به حمایت بوده و در طراحی خودمان از نظام پژوهشی حوزه از این موارد استفاده خواهیم نمود.

دکتر محمود حکمت‌نیا معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ضمن بیان اهمیت توجه و استخراج سنت‌های پژوهش در حوزه، گفت: “در ابتدا باید بدانیم سنت‌های نگارش علم ما چه بوده است؟ آورده ما در زمینه پژوهش چه بوده است؟ تا بتوانیم تراث خودمان را بشناسیم. آنرا تا آنجا که میسر است بازسازی کنیم. همچنین پژوهش که می‌گوییم یعنی مراحل پژوهش مثل آماده‌سازی اطلاعات و جمع آوری اطلاعات و کنار هم قراردادن اطلاعات است و بنابراین معنی اعم پژوهش مدنظر ما هست.”

در ادامه این نشست صمیمی حجج اسلام و المسلمین خانی، محدثی، فقیهی، موسوی نسب، مقیمی، هلالیان، حق‌جو، عباسی آغوی،‌ قانع و مقدمی به طور جداگانه به بیان دیدگاه‌های خویش در این موضوع پرداختند.

در نهایت مقرر شد کارگروهی تشکیل و سنت‌های پژوهش در حوزه استخراج شده و جهت اقدامات بعدی به معاونت پژوهشی ارایه گردد.