تبدیل کتاب “انسان ۲۵۰ ساله” به رمان

به گزارش اداره روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کتاب “انسان ۲۵۰ ساله”مجموعه بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص اهل بیت(ع) است. این کتاب در گروه ادب و هنر مرکز پژوهش‌های جوان پژوهشگاه فرهنگ اندیشه اسلامی با همکاری آستان قدس رضوی در حال فرآوری و تبدیل شدن به رمان می‌باشد. در این خصوص گفت و گویی با آقای محمدحسن شاهنگی مدیر گروه ادب و هنر و معاون مرکز پژوهش‌های جوان ترتیب دادیم که در ادامه آمده است.

 

ü     از چه زمانی تصمیم به تبدیل کتاب انسان ۲۵۰ ساله به رمان گرفته شد؟

بسم الله الرحمن الرحیم؛

پیشنهاد اولیه این موضوع اواخر سال ۹۴ از سوی آستان قدس به مرکز پژوهش‌های جوان داده شد و گروه ادب و هنر این مرکز، اقدام به محقق‌یابی برای این عنوان نمود. از میان ۵ گزینه اصلی، در نهایت آقای مجید پورولی‌کلشتری جهت این کار انتخاب شد. آقای کلشتری پیشینه خوبی در خصوص نگاشتن رمان‌های تاریخی و مذهبی داشته و آزمون خود را در این‌گونه رمان‌ها به خوبی پس داده است.

کتاب انسان ۲۵۰ ساله که مجموعه بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص اهل بیت(ع) می باشد، در قالب داستان بلند فرآوری خواهد شد. نگاهی به زندگانی مطهر و منوّر حضرات معصومینعلیهم‌السلام بر مبنای نگرش سیاسی و مبارزات آنها علیه دستگاه جور و ستم در این اثر مد نظر است. تا کنون آثار آفرینشی در قالب‌هایی مثل رمان و داستان کوتاه در مورد یکایک ائمهعلیهم‌السلام کار شده و بعد از انقلاب این آثار در ایران رو به فزونی داشته است، اما به صورت تجمیعی در موضوع نگاه به ائمهعلیهم‌السلام به صورت واحد، اثری خلق نشده است. خاندان امامت در عین تعدد، ‌واحدند و مرام و مسلک یکسانی دارند؛ این مرام دارای اصول ثابت و مشخصی است که در برهه‌های مختلف زمانی توسط یکایک ائمه بروز و ظهور داشته است. شاید برای مخاطب جوان عجیب باشد که چرا امام معصومی در مقطعی صلح می‌کند و امامی در مقطعی دیگر تن به جنگ با مخالفان می‌دهد. اگر این اصول ثابت، به بیان غیر پژوهشی و در قالب آفرینشی و داستان عرضه شوند، مخاطب جوان را که علاقه‌مند به قالب رمان است جذب کرده و تاثیرات تربیتی و فکری خود را به صورت غیر مستقیم بر او می‌گذارد. سیر داستان به گونه‌ای خواهد بود که به صورت ترتیبِ تاریخی زندگی ائمه از دوران پیامبر اعظم تا دوره امام جواد، امام هادی و امام عسکریعلیهم‌السلام ادامه خواهد یافت.

 

ü     درباره نویسنده رمان بیشتر بگویید!

نویسنده این رمان آقای مجید پور ولی کلشتری است؛ ایشان از نویسندگان متعهد و فعال حوزه ادبیات داستانی هستند که تاکنون بیش از ۲۰ جلد رمان تالیف نموده است. پورولی که سابقه تدریس داستان‌نویسی نیز در کارنامه وی به چشم می‌خورد، تاکنون جوایز ارزشمندی همچون جایزه‌ کتاب سال دفاع مقدس، جشنواره‌ی گام اول و جایزه‌ ادبی یوسف را از آن خود کرده است. رمان “اقیانوس مشرق”نوشته ایشان، در ششمین دوره انتخاب کتاب سال رضوی در بخش تألیف، برگزیده نهایی شد؛این کتاب سال گذشته همزمان با دهه کرامت و ولادت امام رضا(ع) منتشر گشت. مهم‌ترین آثار آقای پورولی کلشتری عبارت‌اند از: فصل خواب خرگوش‌ها، آواز ابابیل، ما از دوکوهه آمدیم، این‌جا غریبیم، چلچله‌های کاغذی، مورچه‌ها مرده می‌خورند، انسان مه آلود، من پسر باد هستم، اقیانوس مشرقو فرزندان قابیل.

 

ü     چرا از میان پنج گزینه آقای پورولی انتخاب شدند؟

از جمله ویژگی‌های داستان‌نویسی آقای پورولی آن است که ایشان به زیبایی و به شکل دل‌چسبی خط کلی روایی داستان‌هایش را با تلفیقی از واقعیّت و تخیل به رشته تحریر در می‌آورد. این ویژگی در کتاب “شعر ماندگار”ایشان که در واقع، زندگی‌نامه داستانی مادر شهیدان افراسیابی است، نمود ویژه‌ای دارد که در این کتاب به پنج برادر شهید افراسیابی در دوران انقلاب و جنگ تحمیلی پرداخته شده‌ است.

از جمله ویژگی‌های قلم آقای کلشتری پرداخت امروزی به موضوعات در قالب رمان است که مورد اقبال عموم افراد خصوصاً جوانان قرار می‌گیرد. به عنوان نمونه کتاب “فرزندان قابیل”درباره فجایعی است که داعشی‌ها انجام می‌دهند. این داستان در زمان حال اتفاق افتاده است، اما در جریان رخدادهای آن، تاریخ صدر اسلام و امامت حضرت علیعلیه‌السلام و سرگذشت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها مرور می‌شود. در  تبدیل کتاب “انسان ۲۵۰ ساله”به رمان، این رویکرد در حال انجام است و نویسنده در حقیقت از گذشته به حال پل می‌زند؛ چنان‌که می‌توان حضور ائمهعلیهم‌السلام را در حال حاضر احساس نمود و عملکرد آنها را در جهان معاصر دریافت.

 

ü     رمان کتاب انسان ۲۵۰ ساله، در چه مرحله‌ای است و چه زمانی رونمایی و چاپ می‌شود؟

مجید پورولی کلشتریاز آن سنخ نویسندگانی است که با مطالعه دقیق اقدام به نگاشتن آثارش می‌کند، این نکته در مورد رمان‌های دینی و مذهبی وی پررنگ‌تر است و در مورد تبدیل کتاب “انسان ۲۵۰ ساله” به رمان نیز قطعاً وجود دارد. نگارش این رمان تقریباً به نیمه رسیده و مطالعات پیشینی خوبی توسط نویسنده آن صورت گرفته است. امیدواریم چنانچه مشکلی خاصی پیش نیاید زمستان امسال از این اثر رونمایی شود.

 

ü     نحوه تعامل و همکاری پژوهشگاه با آستان قدس در رابطه با انتشار رمان چگونه است؟

محقق‌یابی، سفارش طرح‌نامه و ارزیابی طرح‌نامه نخستین این اثر، در گروه ادب و هنر مرکز پژوهش‌های جوان وابسته به پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی صورت گرفته است و نگارش کتاب زیر نظر این گروه در حال انجام است. تفاهم‌نامه همکاری در خصوص تولید و آماده سازی و توزیع و تبلیغ این اثر بین دو مرکز منعقد شده و تقسیم وظایف در این خصوص صورت گرفته است.

 

ü     اگر نکته خاصی باقی‌مانده است، بیان بفرمایید؟

 نکته  اول، با توجه به تجربه موفق کتاب”اقیانوس مشرق”از آقای کلشتری، با ایشان توافق کردیم که لحن داستانی کتاب “انسان ۲۵۰ ساله” به رمان نیز مشابه به “اقیانوس مشرق”باشد.

نکته دوم هم اینکه انتخاب نهایی نام اثر بعد از اتمام نگارش داستان صورت خواهد گرفت.