بازتاب معنویت و عرفان در ادبیات کودکان

بازتاب معنویت و عرفان در ادبیات کودکان
نوشتاری از حجت‌الاسلام دکتر علی فضلی مدیر گروه عرفان و معنویت پژوهشگاه و دبیرعلمی هم اندیشی بازتاب معنویت و عرفان در ادبیات کودکان

در تاریخ جهان اسلام ورود معنویت و عرفان در ادبیات داستانی اگرچه پرشمار نبوده، اما عمیق و ژرفناک بوده است که می­توانند سرمایه­ای بس عظیم برای معاصران در جهت تولید ادبیات عارفانه – کودکانه به ویژه  رسانه های سمعی و بصری مختص حوزه کودک از جمله انواع کارتون انیمیشن­ها باشند. از این رو برخی در حوزۀ کودک دست به قلم برداشته دفاتری برای پژواک میراث عرفانی پیشینان نگاشته­‌اند. از آن جمله، “منطق الطیر برای کودکان” که نویسندگانی چون خانم مژگان شیخی و زهرا عبدی و محمد کاظم مزینانی به طور جداگانه انجام دادند یا “قصه های مثنوی مولانا برای کودکان” که نویسندگانی چون مهدی آذریزدی و یحیی قائدی، نسرین لطفی و پرویز امینی و سمانه حاجی محمدتقی به این امر اهتمام ورزیدند یا “شیخ بهایی موش و گربه” که جناب استاد رحماندوست به آن دست یازدیدند.

با توجه به این، پرسش این است که این ادبیات عارفانه – کودکانه چگونه تولید شده­اند و امروزه چگونه باید به آن نگریست و نویسندگان به گونه نو با زبان نو و به روش نو به عرفان برای کودک بنگرند؟

یک بار بحث آسیب شناسانه به این حوزه هست که چه شد و چه نشد و چه باید کرد و چه نباید کرد!؟ یک بار نیز بحث از انتقال میراث قصه‌­های کهن برای کودکان است و بار دیگر بحث از استخراج و بازتاب مطالب و حقایق معنوی و عرفانی به زبان کودکان آن هم با ادبیات معاصر و به روش­‌های نوین است. بار دیگر نیز بحث نیز بر ریل­‌گذاری و هدف­‌گذاری است که چه باید کرد و چه نباید کرد. بر این پایه به گونۀ جدی ماهیت و چیستی ادبیات عارفانه – کودکانه، ضرورت و بایستگی پرداختن به ادبیات عارفانه – کودکانه و کیفیت و چگونگی نگارش این گونه ادبیات مورد پرسش قرار می­گیرند.

از این جهت باید گامی فراتر نهاد و در راستای پرورش معنویت باطن و مدیریت ذهن و تربیت اندیشتاری و انگیختاری کودکان اقدامی ژرف اندیشانه برداشت تا هم پاسخی درخور برای پرسش‌های کودکانه در حوزۀ معنویت باشد و هم سازنده پرسش و پاسخ در این حوزه برای کودکان باشد و هم روش انتقال ظرایف و قواعد معنوی و عرفانی تبیین گردد. با این اقدام بستر لازم برای آموزش نسل جوان در این حوزه فراهم می­‌گردد وظرفیت‌­ها و زوایای آن برای نسل نوگام روشن می­‌شوند و به گونه فراگیر و در تمامی سطوح فرهنگ سازی می­‌شود. اما برای این اقدام چه باید کرد؟ چگونه باید به این موضوع نگریست؟ چگونه باید پی گرفت؟ چه روشی را باید برگزید؟

این پرسشی است که هم اندیشی بازتاب معنویت و عرفان در ادبیات کودکان که پیشه‌­روست، در صدد پاسخ به این پرسش‌­ها است. یک هم اندیشی در سطح عالی از سوی برترین نویسندگان دغدغه­مند همین مسئله به میزبانی پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی صورت خواهد گرفت.