ترور هنیه مقاومت را قدرتمندتر از قبل کرده است

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، به نقل از خبرگزاری شبستان هم انديشی بين المللی ترور شهيد هنيه و آينده جبهه مقاومت دوشنبه ۲۲ مردادماه ۱۴۰۳ توسط گروه سیاست پژوهشگاه با همکاری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، مرکز پاسخگویی به شبهات حوزه‌ علمیه، کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین، معاونت بين اللمل بعثه مقام معظم رهبری و انجمن مطالعات سیاسی حوزه برگزار شد.

 دکتر سید قندیل عباس، استاد روابط بین الملل دانشگاه قائد اسلام آباد در این نشست تاکید کرد که ترور «اسماعیل هنیه» نه تنها هدف صهیونیست‌ها را محقق نکرده بلکه مقاومت را قدرتمندتر از قبل کرده است.

وی ضمن اشاره به اینکه ما با چند روایت مختلف در خصوص مسئله فلسطین و مقاومت مواجه هستیم،گفت: از سویی اسرائیل تلاش می کند تا هرچه بیشتر به مردم مظلوم فلسطین ستم بکند و آنها را از صفحه روزگار حذف کند و  یک روایت منطقی هم که توسط جبهه مقاومت و خصوصا جمهوری اسلامی ایران ارائه شده این است که همه فلسطینی‌ها اعم از مسلمان، مسیحی یا یهودی حق دارند تا به موطن خود بازگشته و یک کشور مستقل با حضور همه فلسطینی‌های بومی تشکیل دهند.

عباس افزود: روایت دوم قائل بر این است که همه کسانی که سرزمین فلسطین رانده شده‌اند به موطن خود برگردند و این اجازه را داشته باشند که دولت خود را انتخاب کنند؛ دولتی که کاملا فلسطینی باشد.

استاد روابط بین الملل دانشگاه قائد اسلام آباد در ادامه گفت: نکته بعدی این است که رژیم صهیونیستی می‌خواهد فلسطین را از روی زمین محو کند و در عرصه بین الملل هم قدرت‌های بزرگ پشتیبان ان هستند، اما این رژیم با سه گروه از فلسطینی‌ها مواجه است. دسته اول بخشی از مردم فلسطین هستند که شهروند اسرائیل بودن را می پذیرند و طبعا اسرائیل با این گروه از فلسطینی‌ها هیچ مشکلی ندارد. دسته دوم فلسطینی‌هایی هستند که با وجود تلاش‌های اسرائیل برای جذب آنها، شهروند اسرائیل بودن را قبول نمی‌کنند، بنابراین از کشور و وطن خود خارج شده و در اصل خودشان را تبعید می‌کنند. دسته سوم مردم بومی فلسطین هستند که به هیچ وجه حاضر به ترک کشور خود نیستند و مشکل اصلی اسرائیل هم این گروه از مردم فلسطین هستند.

دکتر سید قندیل عباس گقت که عملیات حماس را نیز می توان از این منظر مورد تحلیل قرار داد، به این ترتیب که حماس به خاطر دسته سوم فلسطینی‌ها که مورد ظلم و ستم قرار دارند؛ عملیات شجاعانه طوفان‌الاقصی را علیه رژیم صهیونیستی در هفتم اکتبر انجام داد که بسیار موفقیت‌آمیز بود. این عملیات نشان داد که فلسطینی‌ها هنوز شجاعت دارند و در حقیقت بعد از این حمله فصل جدیدی از کتاب تاریخ برای فلسطینی‌ها باز شد.

وی خاطرنشان کرد که رژیم صهیونیستی که به طور غیرقانونی در سرزمین‌های اشغالی به سر می‌برد همواره دچار مشکل بوده است  و از آنجایی که اسرائیل و قدرت‌های بزرگ نتوانستند تا الان مشکل را حل کنند، سعی کردند با قراردادهای مختلف همانند توافقنامه «ابراهیم» یا عادی سازی روابط با کشورهای عربی بتوانند این کار را انجام دهند، کما اینکه کشورهایی نظیر بحرین، امارات اردن روابط خود را با اسرائیل عادی کردند و حتی عربستان نیز در پی عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی بود، اما همه این مسائل موجب شد تا مقاومت حماس برای گرفتن حق مردم فلسطین طوفان‌الاقصی را انجام دهد.

 کارشناس پاکستانی تصریح کرد که بعد از این عملیات، اسرائیل تلاش کرد تا مردم عادی فلسطین را به قتل رسانده یا آواره کند و اینگونه بود که با نقض حقوق بشر جان حدود ۴۰ هزار شهروند فلسطینی را گرفت و از سوی دیگر تلاش کرد تا رهبران سیاسی فلسطین را هدف قرار دهد؛ به این ترتیب «اسماعیل هنیه»، رئیس سابق دفتر سیاسی جنبش حماس توسط صهیونیست‌ها تحمل تررو شد و این اتفاق برخلاف همه قوانین بین‌المللی رقم خورد.

وی افزود: هنیه قصد داشت این صدا را به گوش جهان برساند که مردم فلسطین تحت ظلم هستند، پس صهیونیست‌ها تصمیم گرفتند او را حذف کنند.

عباس گفت: اسماعیل هنیه به دنبال آتش بس بود، اما با حذف او و روی کار آمدن «یحیی سنوار» که بر مبارزه با اسرائیل تاکید دارد، بازی برای صهیونیست‌ها تمام شده است.

 وی افزود: سنوار سال‌های زیادی از زندگی خود را  در زندان‌های رژیم صهیونیستی به‌سر برده است و یک فرد امنیتی است، بنابراین کار را برای اسرائیل سخت‌تر خواهد کرد.

استاد روابط بین الملل دانشگاه قائد اسلام آباد، گفت: هدف صهیونیست‌ها از ترور اسماعیل هنیه در تهران این بود که ثابت کنند ایران قادر به تامین امنیت او نبوده است و با این کار ایران را وارد جنگ در غرب آسیا بو خاورمیانه کنند.

دکتر سید قندیل عباس افزود: تیر صهیونیسیت‌ها به هدف نخورد، زیرا خانواده هنیه اعلام کردند که هنوز در کنار ایران ایستاده‌اند و از سوی دیگر ایران وارد جنگ نشده و حق پاسخ درست به رژیم صهیونیستی را برای خود محفوظ نگه داشته است.

وی خاطر نشان کرد که پس از هفتم اکتبر ایران نشان داده است که پشتیبان صادقی برای جبهه مقاومت است و اکنون حماس از داخل و دیگر گروه‌های مقاومت یعنی حزب‌الله لبنان، حوثی‌های یمن و حشدالشعبی عراق از خارج در مقابل رژیم صهیونیستی ایستاده‌اند.

 کارشناس پاکستانی گفت که ترور هنیه موجب وحدت هرچه بیشتر جبهه مقاومت در لبنان، یمن، عراق و ایران شده و اکنون دوستان اسرائیل به دنبال نجات این رژیم هستند، آنها می‌توانند در قبال اسرائیل و متحدانش به خوبی ایستادگی کنند.

 استاد روابط بین الملل دانشگاه قائد اسلام آباد تاکید کرد که عملیات حماس موجب شده تا اسراییل با مشکلات جدی اقتصادی، روانی، تجاری و ناامنی مواجه شود و از سوی دیگر نه تنها در خاورمیانه بلکه در آفریقا، اروپا، آسیا و آمریکا حمایت از فلسطین جریان پیدا کرده است و همه این‌ها نتیجه مقاومت فلسطینی‌ها و تلاش‌های محور مقاومت است.

استاد روابط بین الملل دانشگاه قائد اسلام آباد در پایان با اشاره به آیه « وَمَکَروا وَمَکَرَ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَیرُ الماکِرینَ» گفت که ترور اسماعیل هنیه نه تنها هدف صهیونیست‌ها را محقق نکرده بلکه مقاومت را قدرتمندتر از قبل کرده است.