بازدید جمعی از اساتید و دانش پژوهان شیعی پاکستان

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، چهارشنبه ۱۳ تیر ماه ۱۴۰۳ جمعی از اساتید و دانش پژوهان شیعی پاکستان ضمن بازدید از پژوهشگاه دفتر قم در نشستی با مدیران و اعضای هیأت علمی گروه کلام اسلامی و الهیات جدید پژوهشگاه دیدار و گفتگو کردند.

در این بازدید حجت الاسلام و المسلمین محمدباقر پورامینی مدیر گروه، محمدحسن قدردان قراملکی، محمدصفر جبرئیلی و محمد کاشی‌زاده از اعضای هیأت علمی گروه کلام اسلامی و الهیات جدید پژوهشگاه و همچنین محمدمهدی نجفی رئیس حوزه ریاست پژوهشگاه نیز حضور داشتند.

گزارشی از تاریخچه و عملکرد پژوهشگاه، توانمندی ها و حوزه تمحض اعضای هیأت علمی پژوهشگاه توسط رئیس حوزه ریاست پژوهشگاه، برنامه ها و آثارعلمی منتشر شده توسط مدیر گروه کلام اسلامی و الهیات جدید پژوهشگاه ارائه شد.

در ادامه این بازدید، هم اندیشی جریان‌های کلامی در جهان اسلام و مهمترین مسائل الهیاتی دنیای مدرن با سخنرانی اعضای حاضر در نشست دنبال شد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدباقر پورامینی مدیر گروه کلام اسلامی و الهیات جدید پژوهشگاه در این هم اندیشی گفت: یکی از اقدامات مهمی که نخبگانی شیعی در جهان اسلام می توانند بر آن اهتمام داشته باشند ، تمرکز بر عقلانیت مکتب شیعی است . این امتیاز دو ویژگی دارد.

وی در ادامه گفت: نخست می تواند شبهات برون دینی بخصوص در زمینه الحاد فلسفی و علم‌ پایه را پاسخ گوید و در این زمینه بسیاری از جریانات نص گرا و بخصوص سلفی از ویژگی بی بهره اند و متاسفانه پاسخی برای پیروان تحصیل کرده و جوان خود ندارد. باید اذعان داشت که پیشتر و به وقت ورود افکار مارکسیستی، تنها متفکران و شخصت های بزرگ شیعی با تکیه بر عقل منبعی و استدلالی پاسخ گوی بسیاری از شبهات بودند. استاد شهید مطهری مدافع و مروج عقلانیت اسلام بود و به مصاف واپس گرایان تاریخی رفت . همو خطر این جریانات را مبرهن ساخت و پیامدهای آن‌ها را گوشزد می کرد.

پورامینی افزود: ویژگی دوم آنکه بر محور عقل می توان به مصاف جریانات و مکاتب انحرافی درون دینی رفت . یکی از راه های نقد جریانات سلفی بخصوص وهابیت و به نوعی دیوبندی های حیاتی و مماتی ،‌ به چالش کشاندن آنان در مساله عقل برهانی است آنان صرفا به عقل بدیهی و فطری باور دارند و منکر عقل استدلالی اند و در نتیجه به دلیل تکیه بر ظاهر نقل،‌ فهم وارونه ای از دین ارائه می کنند.

وی در پایان تاکید داشت که تبیین گران مکتب تشیع با بهره گیری از ظرفیت های ضمنی مشترک در اشاعره و ماتریدیه می توانند با هم افزایی به نقد جریانات انحرافی بپردازند. اصولا بجای قرارگیری از موضع دفاعی ، باید با ابتکار عمل حرف نخست را زد و حریف را به چالش کشاند و او را وادار به پاسخ گویی نمود. توحید ترسیمی جمعی از جریانات سلفی شرک پایه است هرچند که خود را توحیدی بنمایانند . افزون بر شرکی بودن مدعیات آنان،‌ از سویی سلفیان به دلیل حس گروی افراطی، توحیدی تجسیمی و تشبیه را ترویج می کنند. باور و اعتقادات سلفیان با سلف زنده در قرون سه گانه نخست بیگانه است و به دلیل تضادهای متعدد ایشان به صحابه و تابعین آنان را نمی توان سلفی نامید.

در پایان طلاب و دانش پژوهان پاکستان به ارائه سوالات و دغدغه های خود پرداختند.