مردم داری ویژگی بارز شهید آیت الله رئیسی بود

مردم داری ویژگی بارز شهید آیت الله رئیسی بود
نوشتاری از حجت‌الاسلام دکتر سیدکاظم سیدباقری مدیر گروه سیاست پژوهشگاه

از منظر اندیشه سیاسی اسلامی، یکی از ویژگی های عمده دولت اسلامی، عدالت محوری است، این ویزگی این دولت را از همه دولتهای دیگر ممتاز و متمایز می کند. دولت اسلامی دغدغه اصلی اش اجرای عدالت و توزیع امکانات و فرصتها برای همه شهروندان است. در همین راستا و از آن جا که اقامه عدالت بر اساس آیه ۲۵ سوره حدید بر عهده مردم است که خدای متعال فرمود «لیقوم الناس بالقسط» لذا ویژگی دوم این دولت، مردم داری، در کنار مردم و با مردم بودن است. از مردم، با مردم و در کنار مردم بودن اصلی اساسی است که دولت و دولتمردان اسلامی باید از آن برخوردار باشند. رسیدگی به محرومان، طرفداری از مظلوم، کار و تلاش، نظارت دقیق بر کارگزاران، عقلانیت و کار سنجیده و برنامه ریزی شده، همه از دیگر ویژگی های دولت اسلامی است. اما از منظر امام خمینی و رهبر معظم انقلاب، دو ویژگی عدالت و مردم داری از اهمیت بیشتری برخوردار است.

یکی از ویژگی های عمده دولت شهید آقای رئیسی مردم داری و در کنار مردم بودن بود. ایشان هیچ گاه از اصل اساسی مردم محوری کوتاه نیامد. همواره در کنار مردم بود و دغدغه حل مشکلات آنان را داشت. امام علی علیه السلام سه امر را که موجب محبت دیگران می شود نام می برد که عبارتند از «الدّینُ وَ التّواضُعُ وَ السَّخاءُ»، لازمه مردم داری، خضوع و فروتنی است و این امور موجب محبت دیگران می شود، اموری که در دولت سیزدهم بارز بود.

شهید رئیسی، چند ویژگی عمده داشت که عبارت بودند از اخلاص، فروتنی، خدمتگزاری، مردم محوری، خستگی ناپذیری و مدافع مظلومین. این ویژگی ها همواره چراغ راه ایشان بود و لحظه ای در این مسیر درنگ نکرد.