تاریخ یهودیت به نفع صهیونیسم مصادره شده است

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، هم اندیشی علمی با موضوع “فلسطین و الهیات نسل‌کشی” توسط قطب علمی فلسفه دین اسلامی پژوهشگاه با همکاری موسسه فرهنگی هنری حکمت بالغه، دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران و موسسه شناخت سه شنبه ۲۹ خردادماه سال جاری به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

این هم اندیشی علمی با حضور و ارائه دکتر محمد محمدرضایی و دکتر محمد محمدی‌نیا برگزار شد.

دکتر محمد محمدی‌نیا؛ عضو هیأت علمی گروه غرب شناسی پژوهشگاه در این نشست گفت: سؤالی که وجود دارد این است که تحلیل ما از وضعیت فلسطین و جنگ نابرابر در غزه چیست، چنین چیزی به بحث نظری در زمینه الهیات نسل‌‌کشی کمک می‌کند. مسئله دیگر مفهوم‌شناسی خود صهیونیسیم و مبانی دینی آن است. تحلیل بنده این است که یک طرح بزرگ آمریکایی در منطقه در امتداد بقیه طرح‌های خاورمیانه‌ای از جمله اشغال عراق و افغانستان و راه‌اندازی سازمان‌های شبه نظامی همانند داعش و القاعده، در حال اجرا است. آمریکایی‌ها می‌خواهند این منطقه را تصاحب و بهترین کریدور ممکن را برای خودشان ایجاد کنند و اسرائیل و متحدان آمریکا از جمله عربستان و امارات، نقش اصلی را در این کریدور داشته و کشورهایی همانند ایران و روسیه، از این کریدورها حذف شده یا سهم آنها آنقدر کاهش پیدا کند که دیگر کشورهایی مهم نباشند.

برنامه‌های آمریکا برای منطقه

وی افزود: آمریکا این توجه تلخ را پیدا کرده که دیگر ابرقدرت بودن او نمی‌تواند اراده‌اش را در این منطقه تعیین کند بنابراین نیاز به آن دارد که از پیدایش قدرت‌ها در یک نظم جدید جلوگیری کند بنابراین ماجرای جنگ غزه صرفا جنگ بین گروه افراطی قومی و یک قوم عرب نیست بلکه مسئله فراتر از اینهاست. به نظرم صهیونیسم بین‌الملل پشت اصلی این ماجراهاست و بنده رژیم اشغالگر قدس را یکی از اقمار صهیونیسیم بین‌الملل می‌دانم. نکته دیگر اینکه وقتی از الهیات نسل‌کشی صحبت می‌کنیم مراد ما نسل‌کشی توسط صهیونیست‌ها است.

محمدی‌نیا بیان کرد: وقتی از صهیونیسم حرف می‌زنیم صحبت ما از یک پدیده متأخر و شکل گرفته پس از دوران مدرن است و تاریخ یهودیت و تلمود به نفع این تفکر سیاسی مصادره شده است. اگر این مسئله را به خوبی درک نکنیم در این صورت راز اختلاف بین یهودیان و صهیونیست‌ها را درک نمی‌کنیم چراکه بسیاری از بزرگان یهودی با صهیونیست‌ها اختلاف دارند. درباره ریشه‌های دینی، کلامی و احیاناً خرافاتی یهودیت با صهیونیسم، دو دیدگاه وجود دارد؛ برخی معتقدند صهیونیسم تماماً یک ایدئولوژی مدرن و تازه شکل گرفته و یک بدعت در یهودیت است. دیدگاه دیگر معتقد است که صهیونیسم نوعی باور ارتقا یافته در درون یهودیت است. البته بنده معتقدم که صهیونیسم، گسسته از تاریخ یهودیت نیست بلکه ریشه‌هایی هم در آن دارد. دانستن چنین دیدگاه‌هایی باعث می‌شود که دیدگاه ما درباره الهیات نسل‌کشی کاملا متحول شود.

عضو هیأت علمی گروه غرب شناسی پژوهشگاه گفت: حقیقتا روایت ماجراهای اسماعیل و اسحاق، آنگونه که در کتاب عهد عتیق آمده، درست نیست بلکه به آخرین تدوین عهد عتیق در سده‌های نهم و دهم میلادی مربوط است. آن موقع هم اوج خصومت‌ورزی با مسلمانان اموی و عباسی بود که سرزمین‌های پهناوری را در اختیار داشتند. مسئله دیگر در کلام یهودی، به برگزیدگی قوم یهود در آموزه‌های عهد عتیق مربوط است. یکی از اندیشمندان معاصر یهودی توضیح جالبی در مورد برگزیدگی دارد و می‌گوید برگزیدگی بدین معناست که خدا، خدای قوم بنی اسرائیل و بهترین بندگان هم همین بنی‌اسرائیل هستند. روژه گارودی می‌گوید همه این تعابیر از صهیونیسم برآمده است و به وعده خدا، رنگ امنیتی و سیاسی داده شده است تا از نظر خودشان وعده خدا به حضرت ابراهیم(ع) مبنی بر تحقق سرزمین اسرائیل از نیل تا فرات محقق شود.