منشور مشترک ادیان راه حل صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی،‌ هم‌اندیشی بین‌المللی اصحاب ادیان و مسئله غزه با حضور رهبران دینی و سیاسی ادیان آسمانی و حضور کم نظیر اصحاب رسانه و مطبوعات در تهران برگزار شد.

در این هم اندیشی بین المللی موبد «پدرام سروش پور» طی سخنانی اظهار کرد: در فرهنگ ما ایرانیان انسان بالاترین جایگاه را داشته است، فرهنگ ما ایرانیان به قدمت و درازای فرهنگ بشری است و افتخار می‌کنیم از نخستین ملت‌های یکتا پرست هستیم، در فرهنگ ایرانی کشتن از اهریمن است، ضحاک در اوستا نماد شیطان است که برای بقای خود به کشتن جوانان این سرزمین پرداخته است.

عضو انجمن زردشتیان تهران ادامه داد: به اعتقاد من این ویژگی خدا و تمام پیامبران الهی است و ما به عنوان روحانیون دینی وظیفه داریم به همه دنیا اعلام کنیم که زبان پیامبران زبان هم اندیشی و همزیستی بوده است و هیچ دینی برای کشتن نیامده است.

وی گفت: بی شک درک و شناخت ما از ادیان الهی کم است و این هم اندیشی به ما کمک می‌کند که بنیان‌های ادیان را بشناسیم، وظیفه روحانیون در تا یخ بشریت کنترل تمام جدال‌های سیاسی بوده است، یعنی وظیفه ای خطیر، اما در این بین نکته ای وجود دارد بر این مبنا که توان روحانیون به واسطه راستی و درستی آنها است بنابراین هیچ ریا و فریبی در گفتار و رفتار آنها نباشد.

موبد سروش‌پور ادامه داد: امروز وجدان بشری در حال بیدار شدن است، ما روحانیون باید به درستی نیازهای جامعه امروزین را درک کنیم؛ در زردشت اندیشه پاک را به اسم بهمن می شناسیم، بنابراین اگر بخواهیم پیوند را میان وجدان و اندیشه و اخلاق شکل دهیم باید به همه این موارد احترام بگذاریم، من اعتقاد دارم نقش روحانیون امروز سخت تر است؛ تکیه‌گاه پیامبر اندیشه بود، باید به همه اندیشه‌ها احترام بگذاریم؛ امروز بیش از هر زمانی به پشتوانه مردمی احتیاج داریم و این اتفاق نمی افتد مگر آنکه در نواندیشی دینی، نگاه ویژه به نقش اخلاق در حفاظت از آزادی اندیشه  داشته باشیم.

وی تصریح کرد: فرهنگ ایرانی ظرفیت چند هزارساله دارد و تمام افکار و اندیشه های دنیا را در خود پذیرفته است، امروز نیز این ظرفیت به شرطی شکل می‌گیرد که بتوانیم به منشور مشترک ادیانی دست یابیم؛ من اگر تاکید میکنم که کشتن انسان ها بدترین چیز است، اعتقاد دارم این صفت مشترک همه ادیان است؛ اگر بخواهیم به منشور مشترک برسیم باید بدانیم همه ادیان گل هایی از گلزار خداوند هستند، به دنبال این نباشیم که جهانی بسازیم از یک تیم! اگر چنین بود خداوند این همه پیامبر نمی فرستاد. نظم نوین جهانی نیاز به یک اساس اخلاقی دارد و ادیان الهی اگر حول محورهای مشترک خود باشد به درستی می‌توانند نقش هدایت کنترل نظام های سیاسی را بر عهده بگیرند.