رویداد طبا ، طراحی برای آینده در حوزه هوش مصنوعی و علوم انسانی

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، رویداد طبا برای حمایت از ایده‌ها، محصولات و طرح‌های هوش مصنوعی و علوم انسانی روز سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ در مجموعه فرهنگی شهدای هفتم تیر واقع در سرچشمه تهران برگزار گردید. این رویداد به همت مرکز رشد و نوآوری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و با حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری برگزار شد.

در این رویداد ۱۶ طرح از مجموع ۷۹ طرح ارسالی به دبیرخانه، به مرحله نهایی راه یافته و در قالب‌های‌ کار فردی و گروهی در موضوعات هوش مصنوعی و صنعت، علم داده، خدمات اجتماعی، آموزش، حقوق، بینایی ماشین و دسته‌بندی تصاویر، امنیت دیجیتال و بورس به رقابت پرداختند. هر یک از ارائه‌کنندگان به مدت ۱۵ دقیقه به ارائه طرح خود پرداخته و سپس هیأت داوران نقد و نظرهای خود را مطرح کردند. دکتر کرامتی از معاونت علمی ریاست جمهوری، دکتر نجم‌آبادی معاون رئیس ستاد توسعه هوش مصنوعی معاونت علمی ریاست جمهوری، دکتر فروزان‌مهر سرپرست پارک رشد دانشگاه صنعتی شریف، خانم دکتر خان‎احمدی معاون صندوق نوآوری و شکوفایی، مهندس معبودیان مدیر کمیسیون هوش مصنوعی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و جمعی دیگر از اساتید دانشگاه و محققان تراز اول در عرصه هوش مصنوعی در سه پنل صبح تا عصر به داوری پرداختند.

دکتر رحیمی مدیر مرکز رشد و نوآوری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اهمیت رویداد از تازگی تلاقی میان هوش مصنوعی و علوم انسانی در قالب یک رویداد جمع‌سپاری گسترده خبر داد و آن را باعث شناسایی شبکه تولیدمحتوای خلاق هوش مصنوعی سراسر کشور تعبیر کرد. دکتر علیرضا ساعی دبیر علمی رویداد هوش مصنوعی، نکته اصلی را ارتباط و تعامل هوش مصنوعی و علوم انسانی دانست که از طرفی هوش مصنوعی می‌تواند به ارتقای کیفی علوم انسانی و علوم انسانی بومی به بومی‎سازی نظام کارکرد هوش مصنوعی در ایران کمک کند.

تحلیل شبکه‌های رفتاری در پیش‌بینی مدل رفتاری افراد، طراحی ربات درمانگر ویژه سالمندان، سامانه هوشمند روان‌سنجی شغلی شایا، دستیار هوشمند خدمات گردشگری، آزمایشگاه شناسایی احساسات انسانی، کتاب‌خوان دیپ‌ماین: تولید خودکار کتاب صوتی با استفاده از هوش مصنوعی، بازنمایی منطقی قوانین مدنی کشور به زبان ماشین، ارائه رویکردی رفتارمحور برای تحلیل بازار بورس ایران با استفاده از روش‌های یادگیری ماشین، سنجش عملکرد یک مجموعه از طریق تحلیل احساس چهره مراجعین، طرح نظارت هوشمند: تشخیص اعمال افراد توسط بینایی ماشین، سیستم پرسش‌وپاسخ واقع‌نما از ترجمه فارسی قرآن کریم، شناخت و توسعه راه‌های ترکیبی تحلیل اجتماعی از طریق هوش مصنوعی بر بستر شبکه اجتماعی اینستاگرام، اندیشکده مطالعات راهبردی هوش مصنوعی، سامانه یکپارچه سرشماری غیرمتمرکز و آمایش هوشمند ایران، پیش‌بینی مهاجرت نخبگان مبتنی بر یادگیری ماشین، پارسی‌سامانه، طراحی و ایجاد پلتفرم چت‌بات روانکاوی با مدل سه‌بعدی سیستم عصبی، نوروسمبولیسم و روان با ترکیب نظریه اطلاعات کلود شانون و نظریه روانکاوی لکان، ربات پاسخگوی هوشمند سؤالات درسی طرح‌هایی بودند که در این دوره به رقابت پرداختند.

دبیرخانه رویداد طبا: هوش مصنوعی و علوم انسانی بنا دارد پس از بررسی نهایی طرح‌ها و ارزیابی‌های انجام‌شده توسط داوران در دبیرخانه رویداد، تا پایان فروردین ۱۴۰۳ نتایج برگزیدگان رویداد و نیز تخصیص حمایت‌های مالی به برگزیدگان را اعلام نماید.