معنویت و فضای سایبر

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، هشتمین همایش ملی سلامت معنوی با مشارکت فعال پژوهشگاه، دوم تا چهارم اسفندماه سال جاری در شهر مقدس قم برگزار شد.

پنجمین نشست از هشتمین همایش سلامت معنوی اسلامی با محوریت «سلامت معنوی قرآن بنیاد و نهادینه سازی آن در سطح جامعه رسانه و فضای مجازی» با موضوع “معنویت و فضای سایبر” با ارائه حجت الاسلام دکتر علیرضا قائمی نیا عضو هیأت علمی گروه معرفت شناسی و علوم شناختی پژوهشگاه، ۳ اسفند ماه ۱۴۰۲، در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.

حجت الاسلام علیرضا قائمی نیا در این نشست با بیان اینکه تکنولوژی از جمله فضای مجازی در تمام ابعاد زندگی انسان از جمله معنویت و ارتباط با خدا تأثیر گذاشته است، گفت: معنویت یک نوع رابطه زنده و پویا با خداوند است و این ارتباط با خدا در وجود انسان تأثیر می گذارد و تبدیل به وجود انسان می شود و این همان معنویت حقیقی است که اسلام می گوید.

وی با بیان اینکه معنویت مادامی که به مرتبه وجودی انسان نرسد معنویت حقیقی نیست بلکه تلاشی برای رسیدن به معنویت است، گفت: روابط وجودی انسان به گونه ای است که وقتی با یک چیز رابطه برقرار کردیم دیگر امکان برقراری رابطه وجودی دیگر با چیزهای دیگر وجود ندارد.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه مهمترین ویژگی فضای مجازی جنبه اطاعلاتی اش هست که این اطلاعات به جای معرفت نشسته و ما با سیر سریع و بی پایان اطلاعات مواجهیم، گفت: دو نوع ارتباط می توانیم با این فضا داشته باشیم که یکی رابطه وجودی است که مانع از ارتباط با خدا می شود و نوع دیگر از رابطه هم استفاده به عنوان یک ابزار است و این نوع رابطه به معنای این نیست که شما در این فضا زندگی می کند و ارتباط وجودی بر قرار کرده اید.

عضو هیأت علمی گروه معرفت شناسی و علوم شناختی پژوهشگاه با بیان اینکه  ارتباط غیر متخصصانه با فضای مجازی که عموم مردم دارند از نوع رابطه وجودی است که مشکل آفرین است و مانع معنویت می شود، گفت: متاورس را من استثنا می دانم که شما می توانید تجارب معنوی مانند زیارت را در متاورس بازسازی کنید اما سایر فضاهای مجازی قدرت بازسازی معنویت را ندارند و استفاده غیر تخصصی از آن مانع معنویت می شود.