سلامت معنوی قرآن بنیاد،‌ خانواده و فرزندپروری

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، هشتمین همایش ملی سلامت معنوی با مشارکت فعال پژوهشگاه، دوم تا چهارم اسفندماه سال جاری در شهر مقدس قم برگزار شد.

چهارمین نشست از هشتمین همایش سلامت معنوی اسلامی با محوریت «سلامت معنوی قرآن بنیاد و نظام تربیتی و آموزشی با تأکید بر نقش مسجد، مدرسه، حوزه علمیه، دانشگاه، خانواده و فرزند پروری» با موضوع “سلامت معنوی قرآن بنیاد،‌ خانواده و فرزندپروری” با ارائه حجت الاسلام دکتر فرج الله هدایت نیا عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه، ۳ اسفند ماه ۱۴۰۲، در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.

حجت الاسلام فرج الله هدایت نیا در این نشست نیز با بیان اینکه موضوع علم فقه افعال مکلین است و فقه وظایف یک انسان مؤمن را مشخص می کند گفت: سؤال اصلی این است که آیا والدین در مقام تربیت فرزند باید به سلامت معنوی آنان توجه کنند یا نه ؛ مبنای فقهی این مسئله چیست و توجه به سلامت معنوی در فرزند پروری آیا در شرایط سرپرست فرزند تأثیر دارد یا خیر؟ به این معنی که اگر والدین در توجه به سلامت معنوی فرزندان قصور یا تقصیری داشته باشند تأثیری در صلاحیت آنها برای سرپرستی دارد یا خیر.

عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه با بیان اینکه تربیت فرزند در فقه و حقوق دو قالب ولایت و حضانت بررسی می شود، گفت: با کدام دلیل قرانی یا روایی ما والدین را مسئول و مکلف می دانیم که در تربیت فرزند به سلامت مادی و روانی بسنده نکنند بلکه به سلامت معنوی فرزند هم توجه کنند .

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه ما مبنای لزوم توجه به سلامت معنوی فرزندان را در دو وجه می توانیم ثابت کنیم، افزود: مبنای اول این است که در تربیت فرزند باید مصلحت فرزند مدنظر باشد و میان مصلحت و سلامت معنوی به لحاظ فقهی تلازم وجود دارد؛ به عبارت دیگر در ولایتی که خداوند برای پدر قرارداده است رعایت مصلحت طفل لحاظ شده است نه فقط منفعت مادی او و در تعابیر فقها هم ولایت بر تربیت و تأمین مصلحت بیان شده است .

عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه گفت: اگر والدین در تأمین سلامت جسمی کودک رسیدگی حداکثری هم داشته باشند ولی به سلامت معنوی طفل توجه نداشته باشند در تأمین مصلحت او کوتاهی کرده اند و به وظیفه دینی خود عمل نکرده اند.