انتخابات در امتداد مردم سالاری دینی است

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی،‌ حجت الاسلام دکتر سیدسجاد ایزدهی رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه در نشست علمی بررسی مبانی مردم سالاری دینی از منظر رهبر معظم انقلاب با تبریک ایام دهه فجر با تاکید براینکه مردم سالاری دینی نسبتی با دموکراسی ندارد، اظهار داشت: مردم سالاری دینی گونه خاصی از دموکراسی نیست بلکه قرائتی از نظام اسلامی مبتنی بر اراده مردم و پذیرش نظر و رأی مردم است و با دموکراسی از یک سنخ نیست.

رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه با تاکید براینکه مردم سالاری دینی ساختار و محتوای برگرفته از مبانی اصیل اسلامی دارد، گفت: رویکرد تمدنی اسلامی در مردم سالاری دینی تعریف می شود.

وی با اشاره به اینکه در قرون وسطی حکومت ها، مشروعیت خود را به کلیسا مستند می‌کردند، افزود: در دوره رنسانس نسبت دین از حکومت حذف شد و انسان خودبنیاد و مبتنی بر مبانی اومانیسم شکل گرفت، حاکمان تمام ظلم را بر مردم داشتند و مردم مورد ستم واقع شدند.

حجت الاسلام ایزدهی با اشاره به اینکه در دموکراسی رجوع به رأی مردم اصالت ندارد، اضافه کرد: غرب گزینه ای کلیدی ندارد؛ استبداد اکثریت بر اقلیت شر کمتری دارد و از این جهت مورد قبول آنها است؛ در منطق اومانیسم کسی بر دیگری حق حکومت ندارد و تمکین به نظر دیگری و رأی اکثریت در صورتی که دیگران نخواهند مشروعیتی ندارد.

رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه با بیان اینکه مردم سالاری دینی، مشکلات نظام غربی را ندارد، تصریح کرد: مردم سالاری دینی در امتداد انسان سالاری دینی است؛ انسانی که به عنوان خلیفه الله کرامت ذاتی و اکتسابی دارد.

وی با تاکید براینکه سنخ مردم سالاری دینی بسیط است، ابراز کرد: ولایت فقیه در فرآیند تمدنی نظام جمهوری اسلامی نمی تواند به بسیار از کشورها صادر شود، ولایت فقیه در جامعه شیعی که اکثریت شریعت مدار هستند شکل می گیرد.

حجت الاسلام ایزدهی کلید تمدنی انقلاب اسلامی را مردم سالاری دینی دانست و اظهار داشت: ولایت فقیه سرپرستی شایسته ترین افراد جامعه است؛ فقیه در جامعه شیعه شایسته ترین فرد جامعه است و پذیرش رأی اکثریت مبتنی بر ارزش های اسلامی است.

رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه با تاکید براینکه می توان مردم سالاری دینی را در نظامات سایر کشورها اجرا کرد، افزود: این منطق مردم سالاری دینی می تواند بسیاری از ناهنجاری ها را برطرف و یا به هنجار تبدیل کند؛ با مردم سالاری دینی افرادی مانند ترامپ و هیتلر نمی توانند رأی بیاورند.

وی با تاکید براینکه انتخابات در امتداد مردم سالاری دینی قرار دارد، گفت: در دموکراسی غربی شرکت در انتخابات حق است و تکلیف نیست ولی در نظام مردم سالاری دینی شرکت در انتخابات حق و تکلیف است.

حجت الاسلام ایزدهی با اشاره به اینکه در کشورهای غربی جامعه اصالت ندارد، تصریح کرد: در نظام اسلامی جامعه هویت مستقل دارد و افراد جامعه اگر از حق خود استفاده نکنند به دیگران آسیب می رسانند همانگونه که ساکنین کشتی آسیب دیده در صورت کمک نکردن به دیگران آسیب می رسانند.

رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه با تاکید براینکه فساد افراد به فساد جامعه منجر می شود، مطرح کرد: اراده جمعی باید مردم را به سمت کمال برساند؛ مردم حق انتخاب دارند و اگر حضور حداکثری در انتخابات نداشته باشند، کارگزاران نامطلوبی بر سر کار خواهند آمد که جامعه نامطلوبی را ایجاد می کنند.

وی در ادامه افزود: حضور حداکثری مردم پای صندوق های انتخابات به معنای این است که مردم پای آرمان های انقلاب ایستاده اند و نسبت به جامعه اسلامی احساس مسئولیت دارند؛ در جوامع غربی هر کسی تنها نسبت به خود مسئولیت دارد و در قبال جامعه مسئولیتی ندارد.