اخلاق مدیریت بدن به مثابه عاملی در استحکام رابطه همسرانه

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، «اخلاق مدیریت بدن به مثابه عاملی در استحکام رابطه همسرانه» عنوان پژوهشی است که در گروه اخلاق توسط حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا جباران عضو هیأت علمی این گروه در حال نگارش می باشد. برای آشنایی اجمالی با این اثر، نوشتاری خدمتتان ارائه می‌گردد:

قوام خانواده به گرمی رابطه همسران بستگی دارد. بر این اساس خانواده‌ای پایدارتر و استوارتر است که برای تحکیم روابط همسرانه از عوامل بیشتری بهره‌برداری کند. در این میان وظیفه اخلاق خانواده تنظیم این بهره‌برداری‌ها در محدوده اخلاق است و تنها در این صورت است که روابط گرم و محکم همسران به سمت و سوی کمال اعضای خانواده جهت می‌یابد.

یکی از عوامل مؤثر در روابط همسرانه بدن انسان است که می‌توان با شکل، حرکات، آرایه‌ها و … به طرف مقابل پیام‌هایی حاوی توجه، اهمیت، محبت و خواستن یا بی‌اعتنایی، نفرت و بیزاری بفرستد. به همین دلیل فرهنگ اسلامی در حوزه زناشویی، نسبت به بدن توجه شایانی کرده است. سفارش به نظافت بدن، زدودن موهای زائد بدن، چیدن شارب، گرفتن موهای بینی، مرتب کردن و نظافت موی سر و ریش، گرفتن و مرتب کردن ناخن، استنشاق به معنی شستن بینی، مضمضه به معنی شستن دهان و مسواک کردن، سفارش به آرایش و زینت و پوشیدن لباس های مناسب با موقعیت زناشویی از مصادیق این توجه است.

در جامعه مدرن نیز بدن به مثابه یک رسانه، پدیده‌ای اجتماعی، موضوعی نمادین، ﻧﻘﻄﻪی ﻛﺎﻧﻮﻧﻲ ﻫﻮﻳﺖ انسان، تجلیگاه زیبایی و ابزار ارتباط و اثرگذاری مورد توجه قرار گرفته است. رشته مطالعاتی جامعه‌شناسی بدن، در بین رشته‌های مطالعات اجتماعی از دنباله‌های این توجه و اقبال انسان معاصر به بدن است. از موضوعات مهم و شاید مهم‌ترین مسئله در جامعه‌شناسی بدن «مسئله مدیریت بدن» است که در عصر ما از راه لباس، آرایش، ورزش، بدن‌سازی، رژیم غذایی و عمل جراحی صورت می‌گیرد. در متون دینی اگر چه عنوان «مدیریت بدن» استخدام نشده، در باره بسیاری از مصادیق آن بخصوص در حوزه زناشویی سخن گفته شده.

با این پیش فرض که در فرهنگ اسلامی «مدیریت بدن» به مثابه عاملی برای گرم کردن کانون زناشویی پذیرفته و سفارش شده،

اولا بهره‌برداری از این عامل در محیط همسرانه، مستلزم رفتارهای گوناگونی است که هر یک از آن‌ها ممکن است اخلاقی یا غیراخلاقی و حتی ضد اخلاقی صورت پذیرند.

ثانیا تشخیص روش اخلاقی هر یک از آن رفتارها از وظایف اخلاق خانواده می‌باشد.

عنوان «اخلاق مدیریت بدن به مثابه عاملی در استحکام رابطه همسرانه» ناظر به روش اخلاقی این رفتارهاست. بر این اساس این تحقیق در صدد تبیین روش اخلاقی بهره‌برداری از «بدن» در راستای توسعه و تحکیم روابط همسران در راستای کمال اعضای خانواده است.