الگوی سوم زن با نگاه به فاطمه(س) محقق می‌شود

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد رودگر عضو هیأت علمی گروه عرفان و معنویت پژوهشگاه در گفت وگو با خبرنگار گروه زنان و خانواده خبرگزاری شبستان، با بیان اینکه از نکات بسیار مهم در مورد شخصیت زن این است که او را نه صرفا از رهگذر جنسیت بلکه به عنوان انسانی که در مسیر کمال و رشد قرار دارد، بنگریم، اظهار کرد: با این نگاه، زن معنایی که در وجود و شخصیت زن نهفته است، شناخته می شود.

عضو هیأت علمی گروه عرفان و معنویت پژوهشگاه با بیان اینکه حضرت فاطمه زهرا(س) الگو و اسوه حسنه و در واقع الگویی جامع و ذوابعاد برای زنان هستند، تصریح کرد: در واقع آن حضرت(س) در همه عرصه‌های زیست و سبک زندگی انسان یک الگو است، الگویی فرازمانی، فرازمینی و فرازبانی، یعنی الگو بودن آن حضرت امری فراتاریخی است چنانکه امام زمان (عج) فرمودند: الگوی من جده ام فاطمه زهرا(س) است؛ در حالی که می توانستند بفرمایند الگوی من رسول الله (ص) یا امیرالمومنین (ع) هستند، البته که همه اهل بیت (ع) الگو هستند چنانکه خداوند در سوره «احزاب» فرمود: «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَهٌ حَسَنَهٌ».

امام زمان(عج) مادرش را الگوی خود می داند!

حجت الاسلام رودگر ادامه داد: به نظر من در این مساله که امام زمان (عج) از حضرت فاطمه(س) به عنوان الگوی خود یاد می کند یک عمد معرفتی-اجتماعی نهفته بر این مبنا که شخصیت متعالی و جامع حضرت زهرا (س) در تمامی ادوار احیا شده و همواره در معرض دید باشد و برای مثال در جهان امروز افرادی این مساله و پرسش را مطرح نکنند که آیا شخصیتی که متعلق به پانزده قرن قبل است می تواند برای جهان معاصر و دنیای مدرن امروز هم الگو باشد و متعاقب این سوال شبهه ایجاد و اذهان را مردد کنند.

این پژوهشگر حوزه اخلاق و عرفان در ادامه گفت: پاسخ آن است که این الگو، فراتاریخی است؛ الگو به شرط شی نیست الگوی به شرط لا است، مطلق از همه قیود و حدودِ زمانی و تاریخی است؛ مهمترین برهان در راستای اثبات این ادعا آن است که شخصیت حضرت زهرا (س) هم به لحاظ علمی، هم به لحاظ عملی و هم به لحاظ سلوکی- معنوی و همچنین به لحاظ عمل اجتماعی و سیاسی، برای خودش کارکردها و مولفه ها و شاخصه هایی دارد که در هر زمانی می شود آنها را از دل احادیث و روایات و تاریخ استخراج و استنباط کرد و آن را با ادبیات نو و جدید و به زبان زمان در آورد و در اختیار بشریت قرار داد.

وی افزود: بنابراین الگویی چون فاطمه زهرا (س)، برای همه ادوار کارکرد دارد. نَه آن الگوی سنتی صرف است که زن را صرفاً در خانه محدود می‌کند و نه آن الگویی که در جهان غربی معرفی شده و زن را یک ابزار و نَه یک انسان معرفی می کند.

عضو هیأت علمی گروه عرفان و معنویت پژوهشگاه با اشاره به الگوی سوم زن که مورد تاکید مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) بود، تأکید کرد: شاخصه اصلی در این الگو صدیقه کبری (س) است و در واقع آن حضرت(س)، آیینه تمام‌نمای الگوی سوم زن هستند و اگر قرار است به دنبال این الگو برویم لاجرم باید به سراغ آن حضرت(س) برویم.

حیات فاطمه زهرا(س)، جهادی بود

وی در بخش دیگری از مباحث خود درباره الگو بودن حضرت فاطمه (س) در عرصه جهاد تبیین، اظهار کرد: صدیقه کبری (س) اساساً حیات جهادی داشت، آن حضرت(س) به چند علت یک مجاهد تمام عیار بود؛ نخست آنکه در جبهه جهاد با نفس که در ادبیات دینی و معارفی ما به جهاد اکبر معروف است، جایگاهی والا داشت، اهل مناجات با خدا در حد اعلا بود و سیر و سلوک انفسی و معنوی داشت؛ از سوی دیگر در جبهه جهاد اصغر نیز الگویی بی بدیل بود چنانکه در در تاریخ شواهد و قرائن متعددی در این مورد وجود دارد از جمله اینکه فاطمه زهرا (س) هم در غزوه احد و هم در غروه خندق حضور داشت و زمانی که پیامبر (ص) زخمی شد از ایشان پرستاری می کرد.

حجت الاسلام رودگر ادامه داد: از سوی دیگر دخت نبی مکرم اسلام(س) در عرصه جهاد فرهنگی و علمی نیز حضور جدی داشت و اینگونه در گستره جهاد تبیین نقش آفرین بود، در واقع آن حضرت(س) از همه موقعیت‌ها و امکانات استفاده می کرد و این مهم است که توجه کنیم رویکرد صدیقه طاهره(س) چگونه بود، ولو با ابزار گریه چه در بیت الاحزان و چه در مزار حمزه سیدالشهداء(ع) خطبه خواند. خطبه فدکیه را خواند و بر اساس آنچه که حضرت زهرا(س) در این خطبه مطرح فرمود می توانیم بگوییم که ام‌الجهادالکبیر فاطمه زهرا(س) است.

وی در ادامه گفت: آن حضرت(س) حتی زمانی که به منزل مهاجرین و انصار می رفت و یا زمانی که زنان آنان به عیادت حضرت(س) می آمدند و احوالپرسی می کردند، به جای آنکه فقط خوشامدگویی و تشکر کند، شوهران آنها را زیر سوال می برد و سخنرانی مفصلی می کرد که به صورت وصیت نامه الهی سیاسی در تاریخ ماندگار شده است، حضرت صدیقه کبری(س) به گونه‌ای وصیت نامه را ترتیب داد که برای همه شرایط و زمان ها این سوال ایجاد شود که چرا دختر پیامبر اکرم (ص) وصیت کرد مرا شبانه غسل و کفن بدهید و دفن کنید، مساله چیست؟ اتفاقا این سوال برای بسیاری از اهل تفکر، عامل بیداری و بصیرت در جهان غرب و حتی در دنیای اسلام شد تا برخی مسلمانان سراغ این پرسش بروند.

عضو هیأت علمی گروه عرفان و معنویت پژوهشگاه در پایان خاطرنشان کرد: حضرت زهرا (س) در عرصه جهاد تبیین حضور جدی داشت، من تعبیری دارم مبنی بر اینکه همان طور که می‌گوییم ارسطو معلم اول در فلسفه مطلق است و فارابی معلم ثانی است؛ به همین نظام معلم اول جبهه جهاد تبیین فاطمه زهرا (س) است، لذا صدیقه طاهره (س) از این نظر اسوه حسنه و جامع است و فرزندش زینب کبری (س) نیز معلم دوم است.