لزوم تکمیل و پالایش سند پیشرفت از سوی جامعه نخبگانی کشور

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و به نقل از رسا، نشست تبیین فرایند تدوین و مزیت‌های نسبی سند الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت در سالن نشست‌های انجمن‌های علمی حوزه علمیه قم برگزار شد.

حجت‌الاسلام حمیدرضا شاکرین عضو هیأت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه در این نشست با اشاره به پیش زمینه‌های تدوین مبانی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت اظهار داشت: مسأله مهم آن است که این مبانی چطور به پیشرفت وصل می‌شود که در این باره باید به دو نکته اساسی توجه کنیم.

وی افزود: یکی این که وقتی نگارش مبانی مورد عنایت قرار گرفت منطقی طراحی شد و مبانی با نگاه سلسه مراتبی در نظر گرفته شد به همین جهت مبانی زیر ساختی و مبانی عرصه‌ای در آن مدنظر قرار گرفته است ولی هنوز نیازمند کارهای جدی در این زمینه هستیم که اندیشکده ها باید در این زمینه فعال شوند.

حجت‌الاسلام شاکرین اضافه کرد: سندی که ملاحظه می‌کنید یک تحقیق پشتیبان دارد که حدود ۷۰۰ صفحه است که در هر بخشی یک محقق و متخصص متکفل آن بود؛ وقتی این مبانی طراحی شد در ادامه اصولی ارائه شد و ما براساس این ۱۶ یا ۱۷ اصل به تدوین مبانی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت روی آوردیم.

وی خاطرنشان کرد: در ادامه آن اصول به محققین داده شد و هریک در حوزه خودش که مبانی را تحقیق می‌کرد مکلف بود بعد از این که مبانی را استخراج کرد توضیح بدهد که این مبنا چه نقشی در پیشرفت دارد؟ چه اقتضائات و الزاماتی دارد؟ و در همین راستا یک الگوی سه مؤلفه ای را ارائه کردیم.

عضو گروه علمی تدوین سند الگوی پیشرفت با بیان این که وقتی مبانی را به دست می آوریم هر مبانی باید به سه سؤال اساسی پاسخ بدهد، گفت: سؤال اول این است که این مبنا چه نقشی در هدف سند دارد؟ چه نقشی در اصول تحلیلی وضع موجود دارد:؟ و سوم آن که چه اصل عملی و کاربردی را در چگونگی گزار از وضع موجود به وضع مطلوب ارائه می‌دهد؟

وی ادامه داد: در طرف دیگر نیز پاسخ در این حوزه را جمع آوری کردیم که وقتی این ها تجمیع شد متوجه شدیم شاید پنج مبنا یک نتیجه ای بدهد و در آن محور روند گذار این ها تجمیع و وارسی شد و اصول راهبردی که ۱۶ مورد بود مورد مداقه بیشتری قرار گرفت که همکاران ما در جلسات مرکز این اصول را مهم می‌دانستند و خیلی‌ها نظرشان این بود که آنها بعدا در سند ارائه شود.

حجت‌الاسلام شاکرین در پایان خاطرنشان ساخت: بنابراین ارتباط مبانی با حوزه‌های دیگر مورد توجه بوده تا جایی که توانستیم تلاش کردیم که این ارتباط را برقرار کنیم که این مبانی در اصول عملی و راهبردی منعکس شده که اگر ان شاء‌الله در جامعه نخبگانی قرار بگیرد تکمیل و اصلاح و پالایش خواهد شد.