به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، مهدی جمشیدی؛ عضو هیأت علمی گروه فرهنگپژوهی پژوهشگاه، ۱۶دی ماه در همایش علوم انسانی و مسئله فلسطین با بیان اینکه امام خمینی(ره) بهترین فردی است که توانسته است به مسئله خودآگاهی اسلامی بپردازد، گفت: امام، مسئله را به این ترتیب بیان فرمودند که دچار مرگ تدریجی شوکت و عظمت و مجد خودمان شدهایم یعنی «ما» به عنوان تمدنی جهان اسلام؛ تفوق تمدنی در حدی که از آن برخوردار بودیم را از دست دادهایم و دست استعمار هم این مرگ تدریجی را تشدید کرده است؛ امام تعبیر مرگ تدریجی را خودشان به کار بردهاند.
وی افزود: امام عامل این مسئله را وحشت از مرگ دانسته است یعنی مسلمین به همان چیزی مبتلا شدهاند که از آن میترسیدند و میگریختند؛ امام میگوید حداکثر تلاش ما حفظ وضع موجود است لذا از مبارزه بازماندهایم و سنگرهای تمدنی خود را از دست دادهایم.
جمشیدی با بیان اینکه بر این اساس وقتی مسئله فلسطین رخ داده است همه جامعه اسلامی دچار آفت بزرگ مرگ تدریجی شده است، اظهار کرد: امام اصالتا ماهیت این نزاع تاریخی را جنگ شرک و کفر میداند؛ ایشان به هیچ عنوان مسئله را به لایه سیاسی منحصر نمیکند و تقلیل نمیدهد و قائل به عمق ایدئولوژیک است. امام غرب را طاغوت میداند که باید در برابر آن ایستاد و آن را برنتابید.
تاکید امام بر مرزبندی هویتی با غرب
عضو هیأت علمی گروه فرهنگپژوهی پژوهشگاه اضافه کرد: امام چون صحنه را جنگ کفر و شرک میبیند لذا برای او مذاکره با غرب معنا ندارد و تنها راه حل را در مبارزه میدانند. همچنین امام سرسختانه به پاسداشت حریم و مرزهای هویتی مسلمین نسبت به دیگری تاکید دارند. امام میگوید تمدن غرب هیچ چیزی غیر از خودش را برنمیتابد مگر اینکه دیگران را در خود مستحیل کند لذا امام دعوت به مرزبندی هویتی با غرب دارد.
جمشیدی اظهار کرد: امام میگوید عالم کنونی دو لایه دارد؛ یعنی قاعده در عالم آغشته به تجدد، سلطه و تفرعون و استکبار است، در لایه آزاد اربابان عالم تجدد نشستهاند و قصد دارند بر همه عالم فرمانروایی کنند و از طرف دیگر لایه قرنطینه سیاسی است که نمونه آن در غزه است. بخش آزاد مولد این بمباران است و بقیه دنیا هم آن را نظارهگر هستند. امروز غزه در بخش قرنطینه سیاسی است و ای کاش فقط در حد قرنطینه بود بلکه تلاش برای یکسان کردن آن با خاک است.
وی اضافه کرد: ما هم به تعبیر امام جزء بخش قرنطینه سیاسی هستیم چون سالها طعم تحریم را چشیدهایم؛ این ادبیات امام در تحلیل مسائل مرتبط با مسلمین است و ما باید با این ادبیات سخن بگوییم یعنی به جای اینکه بگوییم ما با دنیا قهر کردهایم بگوییم که بخش آزاد و سلطهگر دنیا ما را در حصار قرنطینه سیاسی قرارداده است.
نگاه امام در مورد منازعه بین آمریکا و غرب با ایران
وی با بیان اینکه برخی میگویند ما سیاست نفرت و کینهتوزی را با غرب شروع کردهایم، تصریح کرد: همچنان که همین افراد میگویند ما پنجه به صورت غرب کشیدهایم و ما لانه جاسوسی را تسخیر کردیم و امروز هم میگویند حماس جنگ را شروع کرد ولی پاسخ امام این است که خیر چنین نیست؛ امام میگوید برگهایی از صفحه تاریخ را کندهاند زیرا ما سبب دشمنی با دشمن نیستم.
عضو هیأت علمی گروه فرهنگپژوهی پژوهشگاه اضافه کرد: امام میگوید ما چه زمانی نزد عالم تجدد محترم بودیم که بگوییم این احترام را ما خودمان شکستیم؛ اینها از لحظه آغاز با توهین و تحقیر با ما برخورد کردند و به لحاظ تاریخی و تمدنی نگاه فرادستانه و فرعونانه به ما داشتند و الان هم دارند.
وی افزود: الان برخی میگویند چرا ما فقط چنین تعاملی با غرب داریم و بقیه مشکلی ندارند؛ خب مشخص است، بقیه شاید یا سرتسلیم و تواضع در برابر آنها فروآوردهاند و یا با غرب همپیاله شدهاند و یا در ستیز هستند مانند غزه، یمن و ایران و لبنان و سوریه و … ولی مسئله این است که ما آغازگر این راه نبودیم.
لزوم تشکیل جبهه بزرگ سربازان اسلام
جمشیدی بیان کرد: رهبر انقلاب در یکی از نامههای خود به جوانان غربی فرمودند ما وقتی تفوق تمدنی داشتیم با شما مواجهه اخلاقی داشتیم ولی شما از ابتدا چنین تعاملی با ما نداشتید. امام برای راه حل هم فرموده است که اگر بسیج بزرگ و قدرتمند امت اسلامی در برابر غرب شکل بگیرد و امت اسلامی دست وحدت به سوی یکدیگر دراز کنند غرب ناچار به تسلیم خواهد بود و سفره طاغوت غرب جمع خواهد شد.
وی تاکید کرد: امروز میگویند چرا جهان اسلام در غزه حضور جدی ندارد؛ این به دلیل آن است که ما در لایه تمدنی دچار ضعف جدی هستیم و نسخهای که امام آن را پیچید عمل نکردیم؛ امام میگوید شکوه فلسطین را به نهادهای بینالمللی هم نبرید زیرا غربی هستند؛ اینها خباثت و حیوانصفتی اسرائیل را میبینند ولی باز سکوت کردهاند بنابراین چارهای جز بهم ریختن نظم جهان جدید نداریم. امام با نگاه حکیمانه میفرماید این شعلههایی که بیرون از ایران شکل گرفته است سرمایه بالقوه انقلاب اسلامی است؛ یعنی در دوره امام، بالقوه بودند و امروز به بالفعل تبدیل شدهاند و ما باید به آنان به چشم سرمایه بنگریم.
جمشیدی با بیان اینکه انقلاب، پدر معنوی ایدئولوژی مقاومت است، تاکید کرد: انقلاب اسلامی نقطه عطف و سرآغازی کلیدی است؛ بیداری اسلامی در قبل از انقلاب ریشه دارد ولی چراغ فروزانی که کلیت جهان اسلام را روشن کرد انقلاب اسلامی بود.
وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی یک تجربه عینی کامیاب و حداکثری را فراروی امت اسلامی گذاشت، تصریح کرد: در برابر خودآگاهی تاریخی که در برابر جامعه ایران و مردم غزه و همه جوامع اسلامی شکل گرفت و حرکات مبارزاتی مختلف را صورتبندی کرد در بخشی از نیروهای سیاسی ما از دهه ۷۰ به بعد یعنی پسا امام چند انگاره شکل گرفت که ضد خودآگاهی جامعه ایرانی هستند و بلکه از دیگرخواهی حمایت میکنند یعنی برتابیدن دیگری تمدنی.
۳ نگاه مخرب
عضو هیأت علمی گروه فرهنگپژوهی پژوهشگاه اظهار کرد: ۳ نگاه بود که به نظر، بازدارنده و مخرب هستند؛ اول تنشزدایی، دوم گفتوگوی تمدنها و سوم تعامل سازنده؛ این ۳ نگاه به هیچ عنوان خودآگاهی تاریخی را برنمیتابد چرا؟ چون اصلا معتقد نیستند که ما تاریخ مستقل از غرب داریم و یا باید داشته باشیم.
وی تاکید کرد: جریان تکنوکرات و لیبرال ما را به این سمت سوق میدهند که در ذیل تاریخ غرب باشیم و حرکت کنیم و خدا میداند که اینها بخشی از بدنه جامعه را که طرفدار ایدئولوژی مقاومت بود دچار فرسودگی ذهنی کردند.
جمشیدی ادامه داد: ایدئولوژیزدایی از سیاست خارجی و به کار بردن تعابیری چون «فلسطینیتر از فلسطینیان نباشید»؛ «نه غزه نه لبنان» و … نشانه این مسئله است؛ این تکهپارههای شبهاندیشهای هم برآمده از همان ۳انگاره گفتوگوی تمدنها، تنشزدایی و تعامل سازنده است.
عضو هیأت علمی گروه فرهنگپژوهی پژوهشگاه ادامه داد: این در حالی است که طبق نسخه امام و رهبری، نسخه ما نسخه مبارزه و برنتابیدن عالم تجدد و برآشفتن است؛ نجات فلسطین در مذاکره و گفتوگو حل نخواهد شد و سخنان امام هم مبتنی بر این است که ما چارهای نداریم جز آنکه از نظر اجتماعی بسیج بزرگ سربازان جهان اسلام و یا بسیج جهانی مسلمین و جبهه قدرمند جهانی را تشکیل دهیم و قدرت سوم جهان بشویم.
وی ادامه داد: در اینجا اندیشه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی با هم گره میخورد و یکی میشود و آن ایده تمدن نوین اسلامی است که از قضا در عینیتیافتن حداکثری خودآگاهی تاریخی ما است.