طوفان‌الاقصی؛ یازده سپتامبر یا حمله عید تِت؟

دکتر محسن ردادی

عضو هیات علمی گروه مطالعات انقلاب اسلامی پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

 

حدود سه‌هفته از عملیات موفقیت‌آمیز حماس علیه رژیم اشغالگر قدس می‌گذرد. این عملیات باعث بهت و حیرت همۀ جهان شد. تحلیل‌های گوناگونی در روزهای ابتدایی ارائه شد. مهمترین خط تحلیل ضدانقلاب‌های طرفدار رژیم صهیونیستی این بود که عملیات طوفان‌الاقصی، یک تله از سوی صهیونیست‌ها است و به نابودی کامل حماس در روزهای آینده منجر می‌شود. این افراد که رژیم صهیونیستی را شکست‌ناپذیر تلقی می‌کردند و اصلاً در مخیله‌شان نمی‌گنجید که این رژیم، نه از سوی ایران و حتی گروه منسجمی همچون حزب‌الله لبنان، بلکه از یک گروه کوچک در داخل سرزمین‌های اشغالی غافلگیر و اینچنین تحقیر شود. بنابراین استعارۀ «۱۱سپتامبر» را ساختند: همانطور که ایالات متحده، به بهانۀ ۱۱ سپتامبر، افکار عمومی جهان را با خود همراه کرد تا حساب دشمنانی همچون القاعده، افغانستان و عراق را یک‌جا برسد، رژیم صهونیستی نیز با فراهم کردن زمینۀ حملۀ حماس به سرزمین‌های اشغالی، بهانه‌ای به دست آورد که اول حماس، و بعداً حزب‌الله و جمهوری اسلامی را برای همیشه از بین ببرد. چنین تحلیلی در فضای مجازی و در میان براندازان، غالب بود.

اما اکنون پس از گذشت سه هفته از این جنگ، بطلان چنین تحلیلی آشکار شده است. در این سه هفته، علیرغم رفت و آمد مقامات ایالات متحده و اروپا به تل‌آویو و حمایت آشکار از این رژیم، روزبه‌روز افکار عمومی جهان علیه اقدامات رژیم صهونیستی بیشتر ابراز می‌شود. نه فقط در جهان اسلام، بلکه در واشنگتن، لندن و پاریس، تظاهرات علیه جنایت‌های صهیونیستها پیوسته جریان دارد. تظاهرات میلیونی در آنکارا باعث شد که رئیس‌جمهور مهمترین و قدیمی‌ترین شریک رژیم صهیونیستی در منطقه، یعنی ترکیه، با زبانی صریح، از حماس دفاع کند و صهیونیستها را جانی بخواند.

برانگیختگی افکار عمومی جهان علیه رژیم صهیونیستی هیچ تشابهی به فضای پس از ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ ندارد. در آن زمان نه تنها هیچ کشوری با القاعده همراهی نکرد، بلکه حتی دولت ایران نیز پیام تسلیت و همدردی خطاب به ملت آمریکا صادر کرد. با تکیه بر همین همراهی افکار عمومی بود که آمریکا و متحدانش به افغانستان و عراق حمله کردند. در حالی که در حوادث غزه، افکار عمومی، اغلب دولت‌های جهان و نهادهای بین‌المللی کنار مردم مظلوم فلسطین ایستاده‌اند. رسوایی رژیم صهیونیستی نه تنها در خیابان‌های شهرهای مهم جهان، بلکه در اجلاس نهادهای بین‌المللی فریاد زده می‌شود؛ جایی که نمایندگان کشورهای مختلف، در زمان سخنرانی این رژیم جلسه را ترک می‌کنند؛ یا اینکه قطعنامه‌ای در مجمع عمومی در حمایت از مردم فلسطین صادر می‌شود.

در این روزها دیگر هیچکس از ۱۱سپتامبر خاورمیانه سخن نمی‌گوید. چون با حمایت کاملی که افکار عمومی و نهادهای بین‌المللی از فلسطین به عمل آورده‌اند، این تحلیل، اذعان به شکستی دیگر است و اینکه بر خلاف رخداد ۱۱ سپتامبر، رژیم صهیونیستی نتوانست با مظلوم‌نمایی، حمایت مردم دنیا را جلب کند. باخت رژیم صهیونیستی در افکار عمومی، علیرغم برخوردار بودن از حمایت رسانه‌های جریان اصلی(MSM) ضعف این رژیم را نشان می‌دهد. روزنامه‌های مهم آمریکا و اروپا، علیرغم جانبداری از این رژیم، پر است از تیترهایی که جنایت‌های صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان را برملا می‌کنند. بدون بازتاب دادن بخشی از این حقایق، این رسانه‌ها مخاطبان خود را از دست می‌دهند. آمریکا، انگلیس و فرانسه در شورای امنیت برای متوقف کردن قطعنامه‌ها علیه رژیم صهیونیستی مجبورند از حق وتو استفاده کنند و این نشان می‌دهد که حتی در شورای امنیت هم رژیم صهیونیستی در اقلیت است.

به نظر می‌رسد که رخداد طوفان‌الاقصی به واقعه‌ای دیگر به نام «حملۀ عید تت» شبیه‌تر است. در  ۳۰ ژانویه سال ۱۹۶۸ مطابق با عید تت(عید مردم ویتنام) نیروهای «جبهۀ ملی آزادیبخش ویتنام جنوبی» عملیات غافلگیرانه‌ای را علیه اشغالگران آمریکایی آغاز کردند و حتی توانستند برخی مناطق را نیز آزاد کنند. این عملیات باعث حیرت ارتش ایالات متحده و سراسر جهان شد. زیرا تصور اشغالگران آمریکایی این بود که نیروهای مقاومت ویتنامی، به دلیل محاصره و تضعیف قوای نظامی، نمی‌توانند عملیات جدی و اثرگذاری اجرا کنند. در نتیجه در زمان انجام عملیات، آمریکایی‌ها دچار آشفتگی شدند و مناطق زیادی را از دست دادند. البته پس از مدتی، ارتش اشغالگر آمریکا به کمک بمباران‌های گسترده و با توسل به خشونت فوق‌العاده توانست مناطق آزادشده را پس بگیرد. اما عملیات عید تت، بیش از اینکه پیروزی نظامی به همراه داشته باشد، تأثیر مهمی در عرصۀ سیاسی و افکار عمومی داشت.

پس از عملیات عید تت، دستگاه‌های جاسوسی و اطلاعاتی آمریکا بازنگری جدی در اطلاعات و داده‌های خود انجام دادند و به این نتیجه رسیدند که نیروی مقاومت ویتنام آمادۀ ادامۀ جنگی طولانی و فرسایشی است. انتشار این اطلاعات، و نیز گزارش‌هایی که از تلفات آمریکایی‌ها در ویتنام منتشر می‌شد، و همچنین آشکار شدن خشونت‌ها و جنایت‌های ارتش اشغالگر آمریکا در ویتنام باعث شد که افکار عمومی به شدت علیه ادامۀ جنگ ویتنام بسیج شود. مردم آمریکا احساس می‌کردند که هیچ چشم‌اندازی برای پایان جنگ نیست. به همین دلیل تظاهرات‌های ضدجنگ وسیعی در آمریکا به راه افتاد.

آمریکایی‌ها هرچند در جنگ نظامی، توانستند نیروهای مقاومت ویتنام را شکست دهند، اما در عرصۀ افکار عمومی به شدت شکست خوردند و نتوانستند به اشغال ادامه دهند. بنابراین مجبور شدند که نیروهای خود را از ویتنام خارج کنند. در واقع، حملۀ عید تت، آغاز اخراج اشغالگران از ویتام بود. این عملیات، یک جنگ رسانه‌ای و مردمی را در سراسر جهان علیه آمریکا آغاز کرد. جنگ ویتنام نشان داد که افکار عمومی و تظاهرات‌های مردمی، از هر تانک و هواپیمایی قوی‌تر است و می‌تواند ارتش‌های قدرتمند را هم شکست دهد.

عملیات نظامی «طوفان‌الأقصی» کاملاً شبیه عملیات عید تت است و شباهتی به واقعۀ ۱۱ سپتامبر ندارد. تظاهرات‌ها و اعتراض‌هایی که علیه رژیم صهیونیستی در سراسر جهان به راه افتاده، دولت‌های غربی و رژیم صهیونیستی را تحت فشار شدید قرار داده است.

هر اتفاقی در جبهۀ نظامی بیفتد، رژیم صهیونیستی در افکار عمومی شکست خورده است. سرنوشت اشغالگران آمریکایی در ویتنام در انتظار اشغالگران صهیونیست است