به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجتالاسلام والمسلمین محمدجواد رودگر، دبیر علمی همایش فلسفه معنویت در گفتگو با خبرنگاران حاضر در نشست خبری این همایش گفت: علامه حسنزاده آملی(ره) اگر چه یک چهره معروف و مشهور است، اما به لحاظ ابعاد وجودی و زوایای پنهان شخصیتی مجهول است، یعنی آن چنان که باید و شاید نتواستهایم شخصیت او را در جمیع جهات و حیثیات حداقل در همان ۱۷ رشته و گرایش علمی به لحاظ معرفتی که او متخصص در آنها بود را معرفی کنیم تا چه رسد به شخصیت معنوی و سلوکی که مقامات معنوی را طی کرد و به فتوحات غیبی دست پیدا کرد.
وی افزود: علامه حسنزاده به لحاظ علمی و هم به لحاظ عملی انسانی تکامل یافته و به قلههای فتح ناشده دست پیدا کرده و در واقع فاتح بسیاری از قلل در همه این عرصهها و زمینهها است.
دبیر علمی همایش فلسفه معنویت تصریح کرد: اگر بخواهیم با ادبیات قرآنی از صحبت کنیم علامه حسنزاده حقیقتا عالم ربانی است، آیه ۷۹ سوره آلعمران که سخن از این هست که انبیا آمدهاند که آدیمان را كُونُوا رَبَّانِیِّینَ بِمَا كُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتَابَ وَبِمَا كُنْتُمْ تَدْرُسُونَ عالم ربانی بسازند.
رودگر ادامه داد: به تعبیر حکمت ۱۴۷ نهج البلاغه (الناس ثلاثه عالم ربانی و متعلم علی سبیل نجات و همج رعاع ) واقعا او عالم ربانی است یا به تعبیر آیه معروف قرآن کریم انما یخشی الله من عباده العلما واقعا عالمی است اهل خشیت و اهل معرفت و اهل معنویت آن هم معنویتی در سطوح و ساحات گوناگون و عالی یک معنویت متعالیه معنویتی که پویا و پایا و انقلابی و اجتماعی، معنویتی که امروز ما او در عرصه تولید تمدن نوین اسلامی نیاز داریم.
وی افزود: علامه حسنزاده آملی هم در آثار وجودی و هم در اثمار وجودی، در کلام و هم در کردار، در بیان هم در بنان، در قلم آثار دارد که نوشتاری دارد که میتواند در این جهت به ما کمک کند، در گفتار و رفتار کنشگریهای اجتماعی از کنشهایی برخوردار است که میتواند ما را در این زمینه کمک کند، لذا معرفی و شناساندن این عالم جلیلالقدر منوط به این است که ما در قالبهای مختلف از جمله در قالب همایشها که خوب طبیعتا هر همایشی پیش همایشهایی، نشستهایی و هماندیشیهایی کرسی یا فراخوان مقالهای خواهد داشت که ما میتوانیم در قالب آنها یک تلاش حداقلی برای شناساندن شخصیت عظیمالمقدار و عظیمالاشأن چون علامه حسنزاده آملی انجام بدهیم.
دبیر علمی همایش فلسفه معنویت، گفت: معنویت گوهر ذیقیمتی است که در سرشت و سرنوشت انسان نقش و کاربست بسیار مهمی خواهد داشت، حقیقتی که همه عالمیان به لحاظ فطری در جستجوی عالم هستند حال اگر این معنویت، معنویت صائب به لحاظ معرفتی و صادق به لحاظ سلوکی، عینی و عملی و صالح به لحاظ تأثیرگزاری در ابعاد مختلف زیستاری باشد، معنویتی است که می تواند درست دستگیر ما آدمیان در عرصههای مختلف شود.
رودگر بیان کرد: امروز ما درادامه و تداوم انقلاب اسلامی و دولتسازی اسلامی و تمدنسازی اسلامی به معنویت اصیل و تمدنی جامع کامل نیاز داریم که در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مقام معظم رهبری هم به اخلاق و معنویت و حتی به سبک زندگی اسلامی و حتی در جریان الگوی اسلامی – ایرانی در عرصههایی که حضرت آقا برشمردند، از جمله عرصه معنویت به این مسئله ما نیاز داریم.
وی گفت: به لحاظ ایجابی از جهت اینکه معنویت امروز در معرض آسیبها و آفات و حتی ترور معنایی قرار گرفته با معنویتهای بدلی، معنویت سکولار، معنویت لیبرال، معنویتهای انفعالی، معنویت ایستا و در واقع معنویت ضداجتماعی و ضدتمدنی مواجه هستیم، در نتیجه باید یک معنویت اصیل، ذلال، همه جانبه را معرفی کنیم.
دبیر علمی همایش فلسفه معنویت تصریح کرد: معرفی هم در بعد علمی و تئوریک و در بعد عملی و پراتیک یعنی ارائه الگوها و اسوههای حسنه معنوی امکانپذیر است و علامه حسنزاده هر دو شاخص برخوردار است هم شاخص علمی و از شاخص عملی و الگویی، در واقع یک مدل و الگوی بسیار جالب و جاذبی در عصر و زمان ما است که ما از این رهگذر بتوانیم به ایشان بپردازیم.
رودگر تصریح کرد: گروه عرفان و معنویت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گروه عرفانی است و معنویت لاجرم باید به این کار میپرداخت، یعنی از رسالتها و وظایف اوست که در کنار کارهای انتزاعی و پژوهشهای بنیادی کارهای انضمامی هم انجام بدهد.
وی خاطرنشان کرد: همایشی با عنوان فلسفه معنویت با تأکید بر آرای علامه حسنزاده آملی تعریف کردیم که بیش از یک سال مقدمات آن در قالبهای مختلف اعم از فراخوان مقاله، گفتوگو با شاگردان بسیار نزدیک علامه حسنزاده آملی صورت گرفت، شاگردانی که محضر علامه حسنزاده تلمذ کردند، زانو زدند و شاگردی کردند، بعضی از آنها غیر از شاگردیهای متعارف و متداول حوزوی در درس و بحث ارتباطات سلوکی و معنوی هم داشتند به اندیشههای و آرا علامه حسنزاده آشنا هستند.