مقاومت فلسطین و گفتمان انقلاب اسلامی

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، نشست علمی با موضوع «بحران غزه» (با رویکرد سیاسی، حقوقی و اخلاقی) دوشنبه ۱۵ آبان ماه سال جاری توسط پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه با همکاری مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم، مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی و شبکه اینترنتی عبرات به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

این نشست علمی با حضور و ارائه دکتر محمود حکمت‌نیا، دکتر علیرضا مقدم، حجت السلام دکتر علیرضا آل‌بویه، حجت الاسلام دکتر سیدکاظم سیدباقری و جناب آقای حسینعلی بای برگزار شد.

حجت الاسلام دکتر سیدکاظم سیدباقری مدیر گروه سیاست پژوهشگاه، در این نشست با موضوع «نبرد غزه و گفتمان انقلاب اسلامی» به سخنرانی پرداخت که در ادامه می‌خوانید:
بحران غزه دارای پیشینه طولانی است. سالها قبل از تشکیل دولت یهود در فلسطین، زمینه تاسیس این دولت از سوی انگلیس فراهم شده بود.در اعلامیه بالفور وزیر وقت انگلیس از تلاش خود برای این منظور خبر داد؛ هدفی که بعد از جنگ جهانی دوم تحقق یافت و زمینه مهاجرت یهودیان از سراسر جهان به این منطقه فراهم شد.از جنگهای متعددی که از سوی کشورهای عربی برای مبارزه با اشغالگران انجام شد نتایج مطلوبی حاصل نشد و دولتهای عربی کم کم با این مساله کنار آمدند و روند صلح و سازش را در پیش گرفتند؛

در حالیکه مردم فلسطین به شدت تحت فشار قرار داشتند انها به این نتیجه رسیدند که هیچ کس جز خود فلسطینیان نمی تواند کاری برای انان انجام دهد. این الهامی بود که مردم فلسطین از انقلاب اسلامی گرفتند. خود باید بدون چشمداشت به کمک دیگران و بدون انکه منتظر نتایج مذاکرات صلح بمانند، برای آزادی فلسطین بپاخیزند.

بر همین اساس در سال ۲۰۰۰ حزب الله لبنان توانست مناطقی از لبنان را از اشغال اسرائیل آزاد کند. از این زمان انتفاضه فلسطین شروع شد و وضعیت جدیدی در این مناطق بوجود آمد که وقایع اخیر در ادامه آن ارزیابی می شود.