ارتکاب جنایات متعدد جنگی توسط رژیم صهیونیستی

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، نشست علمی با موضوع «بحران غزه» (با رویکرد سیاسی، حقوقی و اخلاقی) دوشنبه ۱۵ آبان ماه سال جاری توسط پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه با همکاری مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم، مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی و شبکه اینترنتی عبرات به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

این نشست علمی با حضور و ارائه دکتر محمود حکمت‌نیا، دکتر علیرضا مقدم، حجت السلام دکتر علیرضا آل‌بویه، حجت الاسلام دکتر سیدکاظم سیدباقری و جناب آقای حسینعلی بای برگزار شد.

جناب آقای حسینعلی بای عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه، در این نشست موضوع خود را «ارتکاب جنایات جنگی توسط رژیم صهیونیستی براساس معاهدات بین المللی» قرار داد و ذیل سه محور به ایراد سخن پرداخت:

  1. جرائم بین المللی در مخاصمات
  2. وضعیت نهادهای بین المللی و واکنش آنها
  3. قطعنامه های قبلی مجمع عمومی سازمان ملل و شورای امنیت در خصوص فلسطین

وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم در مذمت یهود که آنها را سخت ترین دشمن اهل ایمان توصیف می کند و اینکه مراد از این آیات یهودیان افراطی است که مصداق آن امروز صهیونیسم است در خصوص محور اول گفت:

جرائم جنگی بین المللی امور شناخته شده ای است مانند بستن آب به روی مردم، نسل کشی، تخریب های گسترده مناطق مسکونی و غیر نظامی، محروم کردن اسرای جنگی از حق محاکمه عادلانه، نابود کردن زیرساختها، حمله و کشتار غیر نظامیان و… که امروز تماما از سوی رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین و غزه انجام می شود. در این موارد جای ورود دادگاه بین المللی لاهه برای رسیدگی به این جنایات جنگی است.

وضعیت احتضار حقوق بین الملل

وی با اشاره به محورهای دوم و سوم گفت: تاکنون چند قطعنامه در سازمان های بین المللی طرح شده اما به دلیل اعمال نفوذ آمریکا به نتیجه نرسیده است. در شرایط موجود، حقوق بین الملل در حال احتضار است؛ روی سازمان ملل نمی توان حساب باز کرد؛ تا زمانی که آمریکا هست اسرائیل به پشتوانه آمریکا به جنایات خود ادامه می دهد و نمی توان از سازمان ملل انتظاری داشت.