مدیر اندیشکده حکمرانی پژوهشگاه معرفی شد

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، آیین معرفی مدیر اندیشکده حکمرانی پژوهشگاه با حضور آیت‌الله علی‌اکبر رشاد ریاست مکرم پژوهشگاه، دکتر محمد حسن‌پور رییس حوزه ریاست، دکتر مهدی عباس‌زاده معاون امور پژوهشی و آموزش، حجت‌الاسلام دکتر مسعود اسماعیلی رییس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی، مدیران گروه‌های علمی و دیگر اعضای شورای راهبری اندیشکده حکمرانی پژوهشگاه برگزار شد.
در این آیین آیت‌الله علی‌اکبر رشاد ریاست مکرم پژوهشگاه طی حکمی دکتر حسین بابایی مجرد را به عنوان مدیر اندیشکده حکمرانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی معرفی و برای ایشان توفیقات روز افزون و آرزوی موفقیت نمود.

در این حکم از جمله وظائف اساسی مدیر اندیشکده حکمرانی از سوی ریاست پژوهشگاه آمده است: 

  1. عهده‌داری دبیری شورای اندیشکده، تهیه‌ی دستورکار و برنامه‌ی تشکیل جلسات و تنظیم مصوبات و پیگیری تصمیمات آن تا حصول نتیجه.
  2. تهیه‌ی خطوط‌مشی و قلمرو و سطوح فعالیت اندیشکده و ارائه‌ی آن به مراجع تصمیم‌گیر در پژوهشگاه جهت تصویب.
  3. تهیه‌ی برنامه‌های کوتاه مدت و بلندمدت اندیشکده براساس رسالت، اهداف و وظائف مصوب، و ارائه‌ی بموقع آن به مراجع تصمیم‌گیر جهت تصویب.
  4. برآورد ظرفیت‌های معرفتی و مدیریتی مجموعه‌ی پژوهشکده‌ها و واحدهای پژوهشی و نیروی علمی پژوهشگاه، و برنامه‌ریزی و اقدام جهت بهره‌گیری از آن در جهت پیشبرد برنامه‌ها و فعالیتهای اندیشکده.
  5. تهیه و ارائه‌ی سازمان علمی و اجرائی ثابت و متغیر اندیشکده جهت تصویب در مراجع تصمیم‌گیر پژوهشگاه.
  6. تهیه‌ی اصلاحیه‌های لازم برای اشراب در آیین‌نامه‌ها، شیوه‌نامه‌ها و فرایندنامه‌های پژوهشگاه در جهت مناسب‌سازی این اسناد بر فعالیتهای اندیشکده، و تنظیم پیش‌نویس آیین‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌های اجرائی موردنیاز اندیشکده عنداللزوم؛ با همکاری واحدها و عناصر ذی‌دخل و ذی‌ربط و ارائه‌ی به مراجع تصمیم‌گیر جهت تصویب.
  7. ایجاد انضباط مالی و اعمال دقت لازم برای رعایت مقررات و حسن جریان امور مربوط، و تهیه‌ی صورت‌ها و تراز مالی سالانه‌ی اندیشکده و ارائه‌ به مرجع ذی‌ربط پژوهشگاه جهت تصویب نهایی.
  8. شناسایی افراد صاحب صلاحیت‌ برای عضویت در ارکان سازمانی اندیشکده و همکاری برای پیشبرد برنامه‌ها و فعالیت‌های اندیشکده و پیشنهاد آن جهت تأیید و انتصاب.
  9. نیازسنجی و مسئله‌شناسی عرصه‌ها‌ی حکمرانی جمهوری اسلامی با نظرداشت مفاد قانون اساسی و اسناد بالادستی نظام و صورت‌بندی آن در قالب نظام‌ مسائل منطقی و منسجم و قابل بهره‌برداری برای فعالیتهای اندیشکده.
  10. شناسایی و ارتباط‌گیری با نهادهای هدف و متناظر، بمنظور اجرای همکاری‌های علمی پژوهشی مؤثر و گره‌گشا؛ با هماهنگی سایر واحدهای تعاملی پژوهشگاه.
  11. برقراری ارتباط با اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط با فعالیت‌های اندیشکده در جهت جلب مساعدتها و جذب حمایت‌های آنان و ایجاد زمینه‌های لازم برای تقویت و توسعه‌ی برنامه‌‌های اندیشکده.
  12. مدیریت برگزاری کارگاه‌های دانش‌افزائی و مهارت‌افزائی برای اعضای پژوهشگاه، در زمینه‌های مسئله‌شناسی و کیفیت حل مسئله و توجیه آنان برای همکاری با اندیشکده.
  13. اتخاذ تدابیر لازم برای برپایی همایش، هم‌اندیشی و نشست علمی در حوزه‌ی حکمرانی، و اجرای رویدادهای کشف و حل مسئله و مدرسه‌های فصلانه در موضوعات مرتبط با قلمرو فعالیت‌های اندیشکده.
  14. مدیریت تولید نظریات مرتبط با حکمرانی (نظریات پایه، سیاستی و بخشی) و تدوین آن در قالب‌های متنوع چون کتاب، مقاله و گزارش‌های سیاستی و جزآن.
  15. پیگیری سایر موارد ارجاعی از سوی مراجع تصمیم‌گیر پژوهشگاه.
  16. ارائه‌ی گزارش منظم و نوبه‌ای از پیشرفت برنامه‌ها و فعالیت‌ها.

دکتر حسین بابایی مجرد دانش ‌آموخته دکتری دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق(ع) است که طی سال‌های تحصیلات تکمیلی خود نیز به عنوان دانشجوی ممتاز این دانشکده معرفی شده است. از جمله تالیفات ایشان می‌توان به مواردی همچون: • تفسیر اجتماعی سوره توبه(به سفارش وزارت آموزش و پرورش)؛ • اخلاق رسانه‌ای با تکیه بر رویکردی اسلامی(به سفارش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)؛ • حاشیه قرآنی دانشجویی: پاسخگویی به شبهات اعتقادی و کلامی دانشجویان(به سفارش مرکز توسعه و ترویج فعالیتهای قرآنی)؛ • مصاحبه با نخبگان حوزه نظام‌سازی(به سفارش کمیسون قرآنی دبیرخانه شورای انقلاب فرهنگی)؛
• نظام‌سازی قرآن‌بنیاد(به سفارش کمیسون قرآنی دبیرخانه شورای انقلاب فرهنگی)؛ • مسئله بوروکراسی؛ حل تعارض ساختار ـ عاملیت به نفع فطرت‌گرایی(در دست داوری)؛ و … اشاره نمود.

برای مطالعه دیگر سوابق علمی و مدیریتی دکتر حسین بابایی مجرد اینجا کلیک کنید.