کتاب کمیته‌های انقلاب اسلامی از تاسیس تا ادغام منتشر شد

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کتاب کمیته‌های انقلاب اسلامی از تاسیس تا ادغام اثر دکتر سهراب عبدی در گروه مطالعات انقلاب اسلامی پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه و توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه به زیور طبع آراسته شد.

پاسداران کمیته تهران از مناطق چهارده‌گانه در قالب گردان امام موسی بن جعفر(ع)، سازماندهی و به جبهه‌های خونین شهر(خرمشهر) و آبادان اعزام شدند. از زمان شروع جنگ، کمیته‌های انقلاب اسلامی علاوه بر وظایف سابق خود به‌ همراه نیروهای شهربانی، ژاندارمری و بسیج، وظایف دیگری را نیز بر عهده گرفتند که اهم آن‌ها عبارت بودند از: انتظامات شهرهایی که بمباران می‌شدند؛ امنیت راه‌های خروجی شهرها؛ حفاظت اموال مردم، حراست از منازل خالی از سکنه؛ کمک به مجروحان و مصدومان؛ انتقال مردم به نقاط امن؛ حمل و نقل مسافران، ارزاق و مواد مورد نیاز مردم.
نیروهای کمیته در اوایل جنگ علاوه بر جبهه‌های جنوب، به غرب کشور و کردستان اعزام می‌شدند؛ به نحوی که می‌توان گفت پاسداران کمیته در اکثر عملیات‌هایی که در منطقه غرب و جنوب صورت می‌گرفت در کنار دیگر نیروها، خصوصاً سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حضوری فعال داشتند و بیشتر به عنوان «خط شکن» عمل می‌کردند.

در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است:

بسیاری از نهادهای مردمی و کارساز در دورۀ قبل از انقلاب وجود داشته‌اند که با وجود فعالیت‌های مفید و فداکاری‌های فراوان، اسم­شان در صفحات تاریخ بسیار کم به‌میان آمده و مردم، شناختی از آنان ندارند. این تحقیق سعی دارد یکی از این نهادهای انقلابی و مجموعه فعالیت‌های آنان را به مردم بیشتر شناسانده و ثابت کند که کمیته‌های انقلاب اسلامی یکی از مهم‌ترین ارکان پیروزی انقلاب و حتی یکی از مهم‌ترین نهادهایی بود که بعد از انقلاب به رتق و فتق امور پرداختند. در این تحقیق سعی بر آن شده است تا به اولین نقاط شکل‌گیری نهاد کمیته‌های انقلاب اسلامی، مجموعه فعالیت‌ها، مجموعه ادوار مدیریتی و اهم کارهای فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و دفاعی که این کمیته‌ها انجام داده‌اند، پرداخته شود.

پیش از این، به‌صورت کلی تحقیقاتی در این راه و برای معرفی خدمات مفید کمیته‌های انقلاب اسلامی انجام گرفته که محدود به چند مورد بوده‌اند که کار و تحقیقات بعدی را به جهت کمبود منابع مکتوب، سخت می‌کرد.

در مورد کمیته‌های انقلاب اسلامی کتابی با عنوان «تاریخ شفاهی کمیته‌های انقلاب اسلامی» به چاپ رسیده است که مجموعه مصاحبه‌ها و تحقیقات پرسشنامه‌ای می‌باشد و در مورد فعالیت‌ها و اقدامات کمیته‌ها و فعالان کمیته‌ها بحث کرده است. پایان نامه‌ای با عنوان «نقش کمیته‌های انقلاب در پیروزی انقلاب اسلامی» در سال ۱۳۹۱ توسط نویسنده تحقیق حاضر در دانشگاه شاهد تهران دفاع شد که از مجموعۀ فعالیت‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و دفاعی کمیته‌ها در دورۀ قبل و بعد از انقلاب بحث می‌کند. همچنین مقاله‌ای با عنوان «نقش کمیته‌های انقلاب اسلامی در هشت سال دفاع مقدس» منتشر شده است که نقش کمیته‌ها را در عملیات‌های مهم مطرح می‌سازد. مقاله‌ای نیز توسط جناب آقای دکتر یوسف ترابی با همین موضوع کمیته‌های انقلاب اسلامی با عنوان «پلیس جامعه‌گرا و مردمی» چاپ شده است.

پرداختن به حوزه­های متنوع فعالیت کمیته­های انقلاب اسلامی از نوآوری­های این اثر است که در راستای تکمیل آثار محدود پیشین می­باشد. به این ترتیب، تصویر کامل­تری از دامنۀ اثرگذاری این نهاد انقلابی ترسیم می­شود.

به‌صورت کلی کتاب حاضر سعی دارد مجموعۀ فعالیت‌های کمیته­‌های انقلاب اسلامی را در سال‌های قبل و بعد از انقلاب برای خواننده‌های این اثر مطرح سازد تا با مطالعه آن، بسیاری از نقاط ناخوانده نهاد انقلابی کمیتۀ انقلاب اسلامی برای مردم روشن شود و به خدمات بی­دریغ و بدون چشم­داشت کمیته‌ها پی‌ ببرند.

کتاب کمیته‌های انقلاب اسلامی از تاسیس تا ادغام اثر دکتر سهراب عبدی، با قیمت ۹۰۰۰۰ تومان راهی بازار نشر شد.

علاقمندان جهت تهیه کتاب و یا اطلاعات تکمیلی می‌توانند به وبگاه رسمی سازمان انتشارات پژوهشگاه به نشانی: www.poiict.ir مراجعه کنند.