عرضه ۸۰۰ عنوان کتاب در سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، «محمد جنتی»، مدیرعامل سازمان انتشارات پژوهشگاه در پایان سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در گفت و گو با خبرگزاری شبستان گفت: از مجموعه ۱۴۰۰ عنوان کتاب، حدود ۸۰۰ عنوان را در سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب عرضه کردیم ضمن اینکه در سال ۱۴۰۱ حدود ۷۰ عنوان کتاب چاپ اول داشتیم.

وی اظهار کرد: مجموعه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی حدود ۶۰ هیئت علمی دارد که در موضوعات مختلف در حیطه علوم انسانی مانند فلسفه، کلام، دین پژوهی، سیاست، مطالعات فرهنگی، مطالعات انقلاب، غرب شناسی، رسانه و فضای مجازی، معرفت شناسی و علم کلام و علم فقه در حال تولید محصولات برای مخاطبان است.

جنتی در ادامه افزود: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دو انتشارات در زیرمجموعه خود دارد که یکی خود سازمان انتشارات پژوهشگاه است و دیگری انتشارات کانون اندیشه جوان که در دو سطح مختلف مخاطب، تولید محصول می کند هم برای جوانان و هم برای سطح نخبگان و اساتید هر سال به فراخور مخاطبان خود مسایل و مباحثی که در فضاهای مختلف علوم انسانی مطرح است را مورد بررسی قرار داده و برایشان تولید علم می کند.

مدیرعامل سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه امسال حدود ۷۰ کار جدید در حوزه های مختلف در نمایشگاه داشتیم، افزود: از کارهای شاخص پژوهشگاه می توانیم به کتاب فلسفه های مضاف حضرت آیت الله رشاد، کتاب فلسفه عقل استاد اردستانی در دو جلد، کتاب جهان شناسی کلامی از استاد قدردان قراملکی، کتاب فرا روش منطق علوم انسانی اسلامی، کتاب پیش انگاره های هستی شناختی علوم سلوک، کتاب نظام معرفت شناسی فارابی، کتاب بنیادهای خارجی امام خمینی اشاره کرد و در حوزه کانون اندیشه جوان هم کتاب هایی مانند کتاب مهر و قهر در اسلام، کتاب انسان میمون نیست، کتاب باور در اصل کلیک و به حق آدم های ندیده عرضه کرده ایم.

وی با اشاره به مهمترین معضلات موجود در حوزه انتشار کتاب های دینی و مذهبی تصریح کرد: یکی از ضعف های مهمی که اکنون در نشر کتاب های مذهبی دیده می شود، نوع ارایه و معرفی این طرح است که در انتشارات مختلف از نظر امکانات برای ارایه فضای مجازی و دیجیتال مارکتینگ و مقداری فقر دانشی و فقر عملکردی در فضای انتشارات دارند شاید این احساس نیاز هنوز در مخاطبان جدی نشده است. یکی از اقدامات مهمی که ما انجام داده ایم، این بود که کتاب هایی را که چندین سال بود به فروش نرفته بودند را در فضای مجازی با زبان روز عرضه کردیم که این امر نقش مهمی در فروش و چاپ آنها داشت. نکته مهم این است که کتاب های مذهبی نیاز بسیاری از مخاطبان است اما آنها نمی دانند که باید این مطالب را کجا تهیه کنند، دیگر اینکه یک سری از کتاب ها در متون قدیمی تر مطرح شده اند که اینها نیاز به بازنویسی دارند تا با زبان به روز تر و ساده تر نوشته شوند و برای جوان امروز قابل فهم تر باشد ولی با توجه به اینکه این قبیل کتاب ها توسط نویسندگان بسیار قوی و اهل قلم نوشته شده است، نویسنده امروز جرات و جسارت به روز کردن آنها را ندارد و این مسئله نیز هنوز در جامعه ما نهادینه نشده است، ضمن اینکه این بازآفرینی کتاب ها باید در جامعه رخ دهد تا با مخاطب امروز جامعه ارتباط برقرار کند. این کار باید توسط نویسندگان جوان که از قدرت نویسندگی بالایی برخوردار هستند، آغاز شود و یا افرادی که از نظر بنیان فکری خودشان در فضای تعقل و تفکر کاری کرده باشند، یعنی خودشان در فضای علم وارد شده باشند و بتوانند آن را فهم کنند.

وی در ادامه افزود: از آنجا که نویسندگان رمان و داستان از غنای فکری و فهمی بالایی برخوردار نیستند و یا بسیاری از اساتید و علما نیز با قلم روز آشنا نیستند، شاید نتوانند این مطالب را به زبان امروز فهم کنند. بنابراین نیاز است افرادی به صورت تیمی و گروهی این دو مسئله را کنار هم قرار دهند تا بتوانند آن خروجی که مخاطب پسند باشد را داشته باشند. مسئله این است که این کار گروهی هنوز شکل نگرفته است و به عنوان یک موضوع جدی در جامعه احساس می شود که باید تدابیری در این زمینه اندیشیده شود؛ ضمن اینکه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی یکی از نهادهایی است که می بایست به این کار اهتمام بورزد و این کار نیازمند یک حمایت جدی هم می باشد، ضمن اینکه باید گفت انتشارات دولتی توان چنین هزینه کردی را ندارند لذا لازم است بخش های نخبگانی ما یک کانون هایی تشکیل دهند تا این اتصال رخ دهد.

مدیرعامل سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه چندین سال است که میزان توجه کتاب های دینی و مذهبی افزایش پیدا کرده است، افزود: یکی از دلایلش به خاطر تکمیل شدن چرخه این فضا است. یعنی قبلا ناقص بود ولی اکنون توزیع و تولید این کتاب ها در حال رشد است. اگر ضعفی هم بوده به دلیل عدم توازن در این چرخه بوده است. حدود مثلا چهار دهه پیش کتاب های مذهبی مخاطب زیادی داشتند و اکنون این کتاب ها با همان سبک باقی ماندند و سپس باعث یک افت شدیدی در دهه ۷۰ شدند ولی در سال های اخیر مجددا احیاء شدند و از تولید گرفته تا فضای توزیع و کتابفروشی ها این چرخه در حال کامل شدن است.

وی در ادامه افزود: ما قبلا در بسیاری از استان ها حتی یک کتابفروشی که کتاب های مذهبی داشته باشد را نمی دیدیم ولی اکنون به جرات  می گوییم بسیاری از شهرستان های ما صاحب کتابفروشی هایی با این جنس از کتاب ها هستند. یعنی مخاطب این کتاب ها افزایش پیدا کرده است، حتی در چند سال اخیر کتاب «علی از زبان علی» پر فروش ترین کتاب های سال شدند. چند سال هم کتاب های مذهبی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه جزو کتاب های اول بودند.

جنتی تصریح کرد: کتاب های دینی مطابق با فطرت انسان است. اگر بخواهیم مطلبی خارج از این فضا را در جامعه نهادینه کنیم، هزینه زیادی باید متحمل شویم. ببینید فرهنگ غرب و نگاه غرب با چندین سال کار حرفه ای و هزینه یک کاری را در جامعه نهادینه می کند در حالی که شاید در داخل کشور چند نفر افراد آماتور یک مطلب دینی را تولید کنند و در مدت کوتاهی بازخورد آن را ببینندکه این امر به خاطر هماهنگی بین مطلب و فطرت انسان است که ربطی هم به ایران ندارد در جاهای مختلف دنیا هم این اتفاقرخ می دهد.

وی گفت: فروش کتاب های ما نسبت به سال گذشته بهتر بود، ضمن اینکه قیمت کتاب ها هم افزایش پیدا کرده است و بعضی از افراد که برای خرید می آیند از خرید کتاب پشیمان می شوند و سعی می کنند کتابی با قیمت پایین تر تهیه کنند. ذوق زیادی برای خرید کتاب در خریداران می بینیم ولی متاسفانه به دلیل قیمت بالا نمی توانند خرید کنند. بخش دیگر هم به دلیل این است که متاسفانه کتاب در سبد خانوار کشور ما سهم پایینی دارد.