پیام‌های انتخاب ایران به‌عنوان ریاست مجمع حقوق بشر سازمان ملل

اشاره: در حالی که کشورهای معاند تلاش می‌کردند ایران را از مجامع بین المللی مختلف چه تأثیرگذار و چه غیرتأثیرگذار حذف کنند؛ اما انتخاب ایران در مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر سازمان ملل، مشت محکمی بر دهان رسانه‌های معاند و مزدور آن‌ها زد و نیز نشان داد که تلاش‌های این کشورها برای منزوی ساختن جمهوری اسلامی ایران بی‌نتیجه است. پروژه‌های ایران هراسی که به ویژه در دستورکار آمریکایی‌ها قرار داشت، امروز با انتخاب ایران به عنوان ریاست این مجمع، به یک طبل پاره و توخالی تبدیل شده است.

رسانه‌های معاند و کشورهایی که در دهه‌های اخیر و هر سال با یک بهانه، تلاش می‌کردند کل نظام اسلامی ایران را به زیر سؤال ببرند؛ اما مات و مبهوت از انتخاب ایران به عنوان ریاست مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر مانده‌اند. این موضوع نشان می‌‌دهد که کل دنیا فقط آمریکا و کشورها و رژیم‌های جعلی و موقت همپیمان او نیستند؛ بلکه کشورهایی هم هستند که می‌توانند آزادانه و بدور از فشارهای رسانه‌ای و سیاسی دولت آمریکا، به این شکل با جمهوری اسلامی ایران در یک ردیف قرار بگیرند. شاید بتوان گفت که پیروزی و انتخاب ایران در انتخابات این مجمع، نشانگر رسیدن پیام مهم انقلاب اسلامی ایران به این کشورها مبنی بر تلاش برای آزاد سازی انسان‌ها از بند رقیت و عبودیت هر موجودی غیراز خداوند متعال است.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، از این رو خبرگزاری رسا به سراغ حجت‌الاسلام دکتر محمد ملک زاده، عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه رفت تا با وی پیرامون ابعاد و اهمیت انتخاب ایران به عنوان رئیس مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت‌وگو کند. متن کامل این مصاحبه را در ادامه می خوانید:

 پیام مهمی که انتخاب ایران به عنوان ریاست مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر سازمان ملل برای رسانه‌های معاندی که مدت‌هاست تلاش می‌کنند جلوه خشونت و پایمال کردن حقوق بشر در ایران را به تصویر بکشند، چیست؟

انتشار خبر انتصاب نماینده جمهوری اسلامی ایران به عنوان رئیس مجمع شورای حقوق بشر سازمان ملل به سرعت در صدر خروجی رسانه‌های جهان قرار گرفت. در این میان شبکه‌ها، گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی در خارج و نیز دولتهایی که از ۸ ماه پیش تاکنون با هدف براندازی نظام اسلامی دست به آشوب و اغتشاش در ایران زده بودند حضور داشتند.

نکته جالب توجه در رسانه‌های این کشورها، فرورفتن آن‌ها در بهت و شگفت زده شدنشان بود. کشورهای معاند در حقیقت با این اتفاق بار دیگر شکست خفت باری را تجربه نمودند. البته نباید فراموش کرد که انتخاب ایران به ریاست مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر سازمان ملل، دستاورد بزرگ دیگری در حوزه‌های سیاست خارجی و روابط دیپلماتیک با کشورهای منطقه و جهان برای دولت سیزدهم در مقابل ناتوانی‌های دولت‌های قبل که ادعای بلد بودن زبان دنیا را داشتند در بهبود روابط با کشورهای جهان به حساب می‌آید.

 چطور شد که این مجمع ایران را به‌عنوان رئیس مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر پذیرفت؟

توجه به فرایند انتخاب جمهوری اسلامی ایران به عنوان رئیس مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر سازمان ملل نشان می‌دهد که این انتخاب تا حدودی متفاوت از روال معمول در گذشته بود. البته همین مسأله میزان اهمیت این موضوع و دستاورد بزرگ دولت سیزدهم در سیاست خارجی را نمایان می‌سازد؛ چرا که روال معمول چنین انتخاب‌هایی تاکنون به گونه‌ای بوده است که تمام گروه‌های مختلف در مناطق مختلف آسیا، اروپا و دیگر مناطق جهان، بدون اجماع بر نماینده‌ای واحد، هر کدام نماینده‌ای برای خود انتخاب می‌کردند.

در نهایت فردی که می‌توانست بیشترین آراء را از آن خود سازد انتخاب می‌گردید؛ اما در خصوص انتخاب نماینده جمهوری اسلامی ایران به عنوان ریاست مجمع این شورا، در یک رویداد نسبتاً نادر، اکثر قریب به اتفاق کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی و سایر کشورهای مدعی رقابت با ایران که تا پیش از این از رقبای سرسخت ایران در تصاحب چنین پست‌های کلیدی به شمار می‌رفتند، و حتی گاهی با اعمال نفوذ و هزینه کردهای هنگفت تلاش می‌کردند مانع از انتخاب ایران در جایگاه ریاستی چنین منصب‌هایی شوند، این بار بالاتفاق در کنار ایران قرار گرفته و نام جمهوری اسلامی را به عنوان نماینده آسیایی مورد قبول خود جهت ریاست سالیانه مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر سازمان ملل اعلام نمودند!

نتیجه انتخاب ایران به عنوان ریاست این شورا برای کشورهایی که مدعی حقوق بشر هستند؛ اما اندک توجهی به حقوق انسان‌ها در جهان ندارند، چیست؟

انتخاب نماینده ایران به عنوان ریاست مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر سازمان ملل، شکست مفتضحانه دیگری برای آمریکا و رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود. این کشورهایی که در سالهای اخیر تلاش می‌کردند تا با همراه سازی کشورهای عربی در منطقه و عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، ایران را منزوی سازند؛ اما امروز با این حقارت روبرو شده‌اند. در ماه‌های اخیر آمریکا و رژیم اشغالگر قدس کمپین فشار مضاعفی علیه جمهوری اسلامی به راه انداختند تا با تعلیق عضویت ایران در نهادهای بین المللی به ویژه مجامع حقوق بشری، این کشور را در حالت انزوای سیاسی قرار دهند.

اما در مقابل این رخداد اخیر نشان داد چنین فشارهایی در برابر دیپلماسی فعالانه و هوشمندانه دولت سیزدهم با شکستی مفتضحانه مواجه گشته‌اند. امروز به لطف خداوند متعال نظام اسلامی ایران از قوت و اقتدار کافی جهت به انزوا کشاندن مخالفان خود برخوردار است. جمهوری اسلامی از اقتدار و نفوذ بسیار بالایی در میان قلوب ملتهای منطقه و جهان برخوردار شده است و این پیام بسیار مهمی دارد. دشمنان نه تنها قدرت به انزوا کشاندن جمهوری اسلامی را ندارند بلکه تلاش‌های بیهوده آنان علیه ایران به انزوای بیشتر خود آنان در میان ملتها و حتی بسیاری از دولتهای دنباله رو سیاستهای آمریکا منجر گردیده است.