پیامبر(ص) آئینه تمام نمای اوصاف کمال خدای تبارک وتعالی است

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محرمی عضو هیأت علمی گروه فرهنگ پژوهی پژوهشگاه در گفتگو با خبرگزاری شبستان با گرامیداشت مبعث پیامبر اکرم(ص) در خصوص جایگاه این روز مهم گفت: مبعث یکی از ایام الله و از بزرگترین حادثه ها در تاریخ بشر به شمار می رود و خدای تبارک و تعالی برگزیده شدن کامل‌ترین انسان و اشرف مخلوقات و سید کائنات را در چنین روزی قرار داده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محرمی افزود: خداوند در چنین روزی برنامه سعادت بشر را به عنوان برنامه ای کامل فرستاده است، یعنی بگوییم خدای تبارک و تعالی، کائنات را آفرید و یا بشر را آفرید برای اینکه در این روز پیامبر(ص) را فرستاده تا برنامه سعادت و کمال انسان را بفرستد سخن بیراهی نگفته ایم.

وی در خصوص اهمیت و جایگاه مبعث پیامبر(ص) بیان کرد: مبعث از آن رو، روز مهمی است که خدای تعالی والاترین انبیای خود را در این روز برای هدایت و سعادت بشر فرستاده است، لذا این روز شاید مهم ترین روز برای تاریخ بشریت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محرمی عنوان کرد: یعنی همه انبیای الهی فرستاده شدند برای اینکه برنامه آنها در این روز کامل شود و برنامه سعادت بشر در این روز کامل شد و از ابتدای خلقت آدم تا عصر پیامبر(ص) و از عصر پیامبر(ص) تا آخرین بازمانده عالم و انتهای خلقت انسان، سعادت بشر در این روز رقم خورده است.

وی با بیان اینکه برنامه کامل سعادت بشر از روز بعثت آغاز شده است تصریح کرد: مبعث فرستاده شدن به معنای دقیق کلمه و روز بزرگی است و مبعث یکی از بزرگترین اعیاد اسلامی و والاترین اعیاد انسانیت است، در این روز برنامه کامل سعادت انسان نازل شده و خدای تعالی، افضل و اشرف انبیای خود را برای هدایت بشر فرستاده است.

عضو هیأت علمی گروه فرهنگ پژوهی پژوهشگاه خاطرنشان کرد: اما اهمیت این روز که خدای تعالی، پیامبر(ص) را فرستاده به واسطه رسالت بزرگی است و در واقع کامل ترین بشر را برای هدایت بشر در این روز مامور کرده و رسالت پیامبر(ص) از این روز شروع می شود.

وی اظهار داشت: البته رسول اکرم(ص) قبل از اینکه در این روز به رسالت برگزیده شود نبی بوده است؛ نبی در زبان فارسی به معنای رسول است، اما در زبان عربی نبی غیر از رسول است و پیغمبر قبل از اینکه در این روز ماموریت و رسالت اش آغاز شود نبی بوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محرمی بیان کرد:شخصی از پیامبر(ص) پرسید یا رسول خدا شما چه زمان نبی بوده اید؟ فرمود از زمانی که هنوز آدم بین گل و آب بوده است پس زمانی است که خلقت آدم درست نشده است من نبی بوده ام.

وی عنوان کرد: پیامبر(ص) از همان ابتدا نبی بوده است و پیامبر(ص) را خدای تعالی، نبی آفریده است، ایشان فرمود انوار ما هزاران سال قبل از خلقت آدم خدا را تسبیح می کرده ام؛ یعنی پیامبر(ص) از ابتدا نبی بوده است و نبی آفریده شده بود، پیامبر اکرم(ص) می فرماید من در میان انبیا از لحاظ خلقت نوعی اول هستم اما از لحاظ خلقت جسمی آخرین نبی ام خلقت وجودی من اول است اما خلقت مادی آخرین انبیاست.

حجت‌الاسلام والمسلمین محرمی تصریح کرد: پیامبر(ص) آئینه تمام نمای اوصاف کمال خدای تبارک و  تعالی است،کمال وجودی پیامبر اکرم اول خلقناست، فلاسفه نیز به این نتیجه رسیده‌اند که با تحقیقات عقلانی که اول ما خلقنا تعبیر کرده اند یعنی عقل و عقول اول ما خلقناست و سلسله وجود کمالات وجودی هستند و عقول را به عنوان کامل ترین موجودات خدا مطرح کردند و خدا اول عقول را خلق کرده و این عقول را فلاسفه اسلامی بر پیامبر(ص) و ائمه معصومین منطبق کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: این جایگاه، شان پیامبر(ص) و افضلیت پیامبر(ص) است در چنین روزی چنین شخصی مامور به رسالت شده است و خدای تعالی به وسیله پیامبر کامل ترین برنامه سعادت بشر را فرستاده است و کامل ترین برنامه سعادت بشر توسط پیامبر اسلام فرستاده شد و اهل بیت(ع) این حافظان و رهبران و تکمیل کنندگان، این سعادت تا قیامت هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محرمی تصریح کرد: لذا بشر هیچ وقت بدون یک حجت نمی ماند و زمین از حجت خالی نمی شود و روایت داریم خلقت بشر با حجت شروع شده و آخر نیز با حجت است و اگر دو نفر در روی زمین باقی بمانند آخرین آنها حجت خواهد بود و خدای تبارک و تعالی بشر را بدون حجت رها نمی کند.

وی گفت:در حال حاضر باید بدانیم برنامه کمال انسان همان دین و شریعت اسلام است، اگر انسان بخواهد به سعادت برسد توسط برنامه اسلام و شریعت مقدس اسلام و آئین مقدس اسلام به سعادت می رسد و آن سبک زندگی ما رابه سعادت می رساند که برگرفته از دستورات و فرمایشات این بزرگواران باشد لذا ما باید به سمتی پیش برویم تابه سعادت برسیم.

عضو هیأت علمی گروه فرهنگ پژوهی پژوهشگاه افزود: یعنی دین مطابق نیازهای بشر تا روز قیامت است و این به هیچ وجه محدود به یک زمان نیست و هر زمانی این آئین، برنامه سعادت بشر خواهد ماند و همه ما اگر بخواهیم به سعادت حقیقی برسیم باید همین مسیر را دنبال کنیم و در همین راه قرار بگیریم که صراط مستقیم است و دعا کنیم که ما را در راه مستقیم هدایت کند.

وی بیان کرد: هر برنامه ای به غیر از این برنامه کامل، ما را به انحطاط می برد، نباید پیشرفت های مادی ما را فریب بدهد و ما از این مسیر منحرف شویم اگر منحرف شویم به انحطاط می رویم آن چنان که جامعه فردی و سبک زندگی فردی کاملا این را برای ما روشن می‌کند؛ با این که غرق در پیشرفت های مادی ظاهری و ترقی هستند و نهایت پیشرفت را برای بشریت تصور کرده اما بشر در مسیر سعادت حقیقی خودش نیست و آنها به این امر اقرار می کنند خود متفکران غربی در حال حاضر به وفور به این مطلب اشاره کرده اند، پس مسیر همان مسیری است که پیامبر(ص) ترسیم کرده است.