اربعین، راهبردی کلان برای جامعه شیعی محسوب می‌شود

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، به مناسبت ایام اربعین حسینی (ع)، نشست علمی با موضوع “اربعین و آینده جهان تشیع (ظرفیت‌ها و راهبردها)” یکشنبه ۱۳ شهریورماه ۱۴۰۱ توسط گروه سیاست پژوهشگاه در پژوهشگاه علوم و فرهنگ  اسلامی برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدکاظم سیدباقری مدیر گروه سیاست پژوهشگاه بحث خود را تحت عنوان «ابعاد سازنده اربعین در قلمرو اندیشه برای جهان اسلام» ارائه کرد. به باور ایشان اربعین با ویژگی‌های مناسکی و اندیشه‌ای، راهبردی کلان برای جامعه شیعی محسوب می‌شود.

این راهبرد در ساحت‌های مختلف اندیشه، اخلاق، معنویت، اقتصاد و سیاست نیاز ما را برای حفظ هویت شیعی و ساختن اندیشه و تمدن اسلامی پاسخ می‌دهد. ایشان اشاره کرد که ابعاد سازنده اربعین را می تواند در بعد «انگیزه­سازی» و تعالی احساسات، «اندیشه سازی» و برجسته کردن زمینه­‌های فکر و اندیشه‌، «هویت سازی» و تلاش برای رسیدن به هویت مشخص و متمایز از دیگران، بعد «مسیرسازی» و حرکت در سمت و سوی سبک زندگی حسینی، «قدرت سازی» و بهره گیری از راهبردها و راهکارهای برآمده از مراسم اربعین برای رسیدن به قدرت نرم و هوشمند و بعد «راهبردسازی» در جهت برنامه ریزی دوراندیشانه؛ رصد و ردیابی کرد. ایشان در پایان به چند راهبرد اشاره که به برخی از آنها اشاره می شود.

  • پرهیز از افتادن در دام اختلافات فرقه­‌ای درون شیعی و درونی دینی؛
  • بهره‌­گیری از دیپلماسی عمومی،‌ دیپلماسی فرهنگی، در جهت تقویت فکری-رسانه‌­ای اندیشه هم‌گرای اربعین و ایجاد انسجام درونی به فعالیت‌های آنان؛
  • آگاه­‌سازی، اطلاع رسانی و برجسته‌­سازی جریان‌های انگیزه ساز و اندیشه ساز اربعین
  • روشن‌گری و آگاه سازی عمومی و گفتمان سازی در جهت مقابله با جریان اختلاف افکن

– هم‌گراسازی و بهره همزمان از قدرت نرم و سخت؛ قدرت هوشمند؛ برای برجسته سازی فرهنگ اربعین،

– در نگرشی تعاملی، بهره گیری از فرایند گفتگو و مذاکره با جریان‌های رقیب و مخالف.