درک توأمان ظاهر و حقیقتِ باطن اعمال، ما را به انجام آن مشتاق‌­تر می‌­ کند

ظاهر و باطن توأمان
نوشتاری از حجت الاسلام و المسلمین بهرام دلیر عضو هیأت علمی گروه عرفان و معنویت پژوهشگاه

پیامبر(ص) فرمود: «هرچیزی حقیقتی دارد.»[۱] یعنی هر چیزی، به‌­غیر از معنای ظاهری، معنای حقیقی و باطنی هم دارد. این موضوع شامل همه عبادات­ می­‌شود. یعنی نماز و وضوء، یک ظاهر دارند و یک باطن. همان­طور که توجه به ظاهر عبادات و اعمال، آثاری نیکو و سازنده برای انسان به همراه دارد، توجه به باطن آن­ها هم، به رشد باطنی انسان کمک می­‌کند. خداوند در قرآن می‌­فرماید: «و براى هر یک [از این دو گروه]، از آنچه انجام داده‌­اند، [در جزا] مراتبى خواهد بود»[۲]. طبق این آیه، هم توجه به ظاهر مهم است و هم توجه به باطن، و مشخص است که اگر علاوه بر ظاهر، به باطن اَعمال هم آگاهی پیدا کنیم، به مراتبِ بالاتری در نزدیکی به حضرت حق دست خواهیم یافت و پاداش بیش­تری دریافت خواهیم کرد. از طرف دیگر، درک و فهم حقیقتِ باطن اعمال، ما را به انجام آن عمل مشتاق‌­تر و علاقه‌­مندتر می‌­کند.

بنابراین، آشنایی با ظاهر و باطن وضوء، به عنوان مقدمه‌­ی نماز، می­‌تواند به انسان، در مسیر عمیق­‌تر شدن در عبادت­ها و در نتیجه انسان­تر شدن و نزدیکی و قرابتِ بیش­تر به حضرت حق، یاری رساند. حج بی‌طهارت حج بشمار نمی‌آید و در طهارت بهتر است که حاجی فقط به وضوی ظاهر بسنده نکند بلکه به طهارت باطن نیز نظر کند. امروز شاهد سالکان به حج رفته هستیم بطور یقین توجه به باطن حج تحول اخلاقی و عرفانی که در حاجی می‌کند قابل مقایسه با رویکرد ظاهری به حج نیست. جهات باطنی میقات و حریم حرم امن الهی است که حاجی را محرم کوی یار می‌کند و به حاجی عروج می‌دهد.  حج سیروسلوک است حج حرکت و پویایی است رهایی از سکون و سکونت و راه‌یابی به سیل سالکان کوی الهی است تا از درد فراق و هجران رهایی یافته و به وصال یار درمان دردهایش را یافته و با معرفت بسویش شتافته و به رضایت حق آرامش را در جوارح و جوانح خود جاری و ساری ساخته و لذت حج را چشیده و از شنیده‌ها گذر نموده و توشه دنیا و آخرت از سفر حج به ارمغان آورده است که از این به بعد با بصرش به امور ظاهری نگریسته و با بصیرتش با تماشاگه‌راز آفرینش می‌نشیند و لذت می‌برد.

[۱] . محمدبن یعقوب کلینی، الکافی،ج۳،ص۱۳۸.

[۲] . وَ لِکُلٍّ دَرَجاتٌ مِمَّا عَمِلُوا» (انعام: ۱۳۲)