بهشت چگونه جایی است و چه ویژگی‌هایی دارد؟

برای بهشتیان غرفه‌هایی است که نهرها از زیر آن روان است؛ امیرالمؤمنین(ع) از پیامبر اکرم(ص) پرسید این غرفه‌ها از چه بنا شده است؟ رسول خدا(ص) فرمود: این غرفه‌ها را حق‌تعالی از درّ و یاقوت ساخته، سقف‌های آن‌ها از طلاست و با نقره به هم متصل و مستحکم گشته است. فرش‌های آن بالا آمده و برخی روی برخی افتاده است. لایه‌های این فرش‌ها از مشک، عنبر و کافور است. وقتی مؤمن به جایگاه‌هایش در بهشت وارد گردد تاج کرامت و بزرگی بر سر او گذاشته می‌شود، لباس‌های طلا و نقره بافت پوشیده و درّ و یاقوت زینت‌بخش تاج او خواهد بود… متن شیرینی که خواندید برگرفته از کتاب «زندگی در بهشت» جدیدترین اثر حجت الاسلام والمسلمین شاکرین عضو هیت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بود. فرصتی دست داده است تا به بهانه ایام ماه مبارک رمضان در یادداشت هایی با این کتاب ارزشمند بیشتر آشنا شویم...

یادداشت اول
بهشت چگونه جایی است و چه ویژگی‌هایی دارد؟
نوشتاری از حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا شاکرین عضو هیات علمی گروه منطق فهم دین پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگرفته از کتاب ارزشمند «زندگی در بهشت»

بهشت به معناي جهان بهتر و خوشتر، جاي خوش آب و هوا، دارای نعمت فراوان و آراسته است كه نيكوكاران پس از مرگ در آن جاودانند.[۱]

بهشت، آيت رضوان و رحمت بي انتهاي حق و دار نعیم الهی است که در آن از هیچ نعمتی فروگذار نشده است. قرآن كريم در آيات فراواني به ترسيم چهره دلربای بهشت پرداخته و البته مطالبي را بيان می­کند كه براي همگان قابل درك باشد، وگرنه نظام آخرت با نظام دنيايي تفاوتهای اساسي دارد و  نعمت‏هايي که خدا در بهشت فراهم آورده از فهم و ادراك بشر خارج بوده، كسی بر آنها آگاه نيست؛ چنانکه خود می­فرماید: “هيچ كس نمي‏داند كه پاداش نيكوكاريش چه نعمت‏ها و لذّت‏هاي روشني بخش دل و ديده است و برايش چه ذخيره شده است.”[۲]


شماری از ويژگي‏هايی که از قرآن كريم و دیگر متون دینی درباره بهشت و بهشتيان به دست می­آید به شرح زیر است:

۱ ـ جهاني بزرگ که حد و حدودی برای آن تصور پذیر نیست.

۲ ـ عالمی آکنده از زیباییهای گوناگون، سراسر شادی و طرب، بطوریکه شادماني از رخسار بهشتيان پديدار است.

۳ – فضایی پر از نعمتهای جسمانی و معنوی كه هیچ خواسته­ای در آن با محدودیت و ممنوعیت مواجه نمی­شود. ” و آنچه را كه انسان بخواهد و چشم‏ها را به شوق و لذت اندازد مهياست و شما در آن جاويد باشید.”[۳]

۴ – نعمتهای آن به سهولت و به محض اراده در دسترس است و زحمت و تلاشی نمی­طلبد.

۵ – حیات و نعمتهای دلپذیرش هميشگي است و دغدغه بیرون شدن یا فساد، زوال و کاستی در آن راه ندارد..[۴]

۶ ـ جايگاه امن، امان و سلامتي[۵]، محیطی کاملا اخلاقی، گرم و صمیمی، پیراسته از هرگونه آلودگی، بدی، تنش و روابط آسیب­زاست.

۷ – جهانی بدون حاجت به قوانین وضعی[۶]، کنترل و الزامات بیرونی، کیفر دهی و…، بلکه بی­نیاز از کنترل نفس و امیال درونی.

۸ – برقراری رابطه دوستانه و پیوند تنگاتنگ، صمیمانه و احترام آمیز بین آدمیان و فرشتگان.[۷]

۹ ـ جهانی پیراسته از هرگونه تزاحمات و عوامل نگرانی­زا.

۱۰ ـ عالمی تحت حاکمیت اراده امری خداوند و اختیار خداداد و خدایی­سان بهشتیان.

۱۱ ـ ساقي آن خدا و شرابش پاكیزه و پیراینده از ماسوی الله است.[۸]

۱۲ ـ در آن مقامات عالیه­ای است چون مقام و مرتبه رضوان الهی[۹]، مقام تسلیم محض، انقطاع الی الله و…[۱۰]

[۱] لغت نامه دهخدا، ج ۳، ص ۴۴ ـ ۴۷.

[۲] سوره سجده، آيه ۱۷. (فلا تعلم نفس ما أُخفي لهم من قرّة أعين جزاءً بما كانوا يعملون)

[۳] سوره زخرف، آيه ۷۱. (وفيها ما تشتهيه الأنفس وتلذّ الأعين وأنتم فيها خالدون).

[۴] سوره رعد، آيه ۳۵. (مثل الجنّة الّتي وعد المتّقون فيها أنهار من ماءٍ غير اسنٍ… ) نیز: سوره محمد (ص)، آيه ۱۵.

[۵] سوره انعام، آيه ۱۲۷.

[۶] مراد از وضعی در اینجا اصطلاح فقهی آن که در برابر احکام تکلیفی است نمی­باشد، بلکه منظور از وضعی جنبه تشریعی و قراردادی بودن آن در برابر احکام تکوینی است.

[۷] سوره رعد، آيه ۲۳.

[۸] سوره دهر، آيات ۱۲ ـ ۲۱.

[۹] (و رضوان من الله أكبر ذلك هو الفوز العظيم) سوره توبه، آيه ۷۲.

[۱۰] جهت آگاهی بیشتربنگرید: آیه الله جوادی آملی، معاد در قرآن، ج ۵، ص ۲۳۰-۲۳۳.