بهشت کجاست و وسعت آن چه اندازه است؟

برای بهشتیان غرفه‌هایی است که نهرها از زیر آن روان است؛ امیرالمؤمنین(ع) از پیامبر اکرم(ص) پرسید این غرفه‌ها از چه بنا شده است؟ رسول خدا(ص) فرمود: این غرفه‌ها را حق‌تعالی از درّ و یاقوت ساخته، سقف‌های آن‌ها از طلاست و با نقره به هم متصل و مستحکم گشته است. فرش‌های آن بالا آمده و برخی روی برخی افتاده است. لایه‌های این فرش‌ها از مشک، عنبر و کافور است. وقتی مؤمن به جایگاه‌هایش در بهشت وارد گردد تاج کرامت و بزرگی بر سر او گذاشته می‌شود، لباس‌های طلا و نقره بافت پوشیده و درّ و یاقوت زینت‌بخش تاج او خواهد بود… متن شیرینی که خواندید برگرفته از کتاب «زندگی در بهشت» جدیدترین اثر حجت الاسلام والمسلمین شاکرین عضو هیت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بود. فرصتی دست داده است تا به بهانه ایام ماه مبارک رمضان در یادداشت هایی با این کتاب ارزشمند بیشتر آشنا شویم...

یادداشت سوم
بهشت کجاست و وسعت آن چه اندازه است؟
نوشتاری از حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا شاکرین عضو هیات علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه برگرفته از کتاب ارزشمند «زندگی در بهشت»

در شماری از احادیث آمده است که «سدره المنتهی»، «جنّه المأوی»، «عرش»، «کرسی»، «معراج» و «ملکوت» همه کنار هم؛ یعنی همه در آسمان‏ها قرار گرفته است. بنابراین می­توان گفت که بهشت نزد سدره المنتهی و نزد عرش است.

همچنین روایات فراوانی دلالت دارد که معنای محسوس و ظاهری این مفاهیم مراد نیست.[۱] بنابراین:

اولا: نباید بهشت و جهنّم و بسیاری از معارف قطعی اسلام را در چهارچوب مکان دنیایی ارزیابی کرد. آنها حقایقی آسمانی بوده و اندیشه­ای آسمانی می‏طلبد. این نگرش آسمانی ویژه اهل ایمان است و کفرپیشگان از ساحت آن دورند. قرآن مجید از این حقیقت پرده برداشته و اعلام می­دارد که هرگز برای نامحرمان درهای آسمان گشوده نخواهد شد: (إنّ الذین کذّبوا بایاتنا واستکبروا عنها لا تفتّح لهم أبواب السّماء ولا یدخلون الجنّه)[۲]

ثانیا: مراد از آسمان‏ها مقام یا مقام‏های عالی انسانیّت است که بهشت را در خود جای داده است، نه این فضای بی‏کران و جای گردش کهکشان‏ها و اجرام مادی؛ چه آنکه اگر مراد از آسمان، جهان اجرام باشد، امروزه کافران آن را گشوده و به آن راه یافته‏اند. بنابراین، ابواب آسمان‏ها، درهای ظاهری فضا نیست، بلکه درهای فضای ملکوت است که بر کافران هیچ گاه گشوده نمی‏شود.[۳]

بر این اساس می­توان گفت که بهشت و جهنّم محدود به نقطه خاصی از زمان و مکان نیست تا در جستجوی مکان آن باشیم؛ بلکه محیط بر زمان و مکان است. برخی از روایات وارده درباره اماکن مقدس و فضایی که در آن عبادت پروردگار می­شود نشانگر این حقیقت است که بهشت باطن و ملکوت آنها است، چنانکه از پیامبر اکرم (ص) نقل است که فرمود: « میان خانه و منبر من باغی از باغ‏های بهشت است…. راوی گوید: گفتم: آیا هم اکنون اینگونه است؟ فرمود: آری! اگر پرده برداشته شود آن را خواهید دید! »[۴]

از طرف دیگر قرآن کریم گستره بهشت را همچون پهنای آسمان‏ها و زمین معرفی کرده و فرموده است: «بشتابید برای نیل به آمرزشی از پروردگارتان و بهشتی که پهنای آن آسمان‏ها و زمین است و برای پرهیزکاران آماده شده »[۵]  جالب اینکه چنین گستره­ای مربوط به مساحت خانه هر مؤمن است؛ نه همه بهشت.

امام صادق (ع)  می‏فرماید: «کمترین منزل‏های اهل بهشت به اندازه‏ای گسترده است که اگر جنّ و انس در آن گردآیند و از طعام و شراب آن استفاده کنند چیزی از آن کاسته نمی‏شود. پایین‏ترین درجه منزل‏های اهل بهشت آن است که برای آنها سه باغ در نظر گرفته شده. وقتی در پایین‏ترین آنها درآیند تا چشم می‏بیند پر از جویبارها، میوه‏ها و… است…» [۶]

به نظر می­رسد اینگونه آیات و روایات در مقام بیان ظرف و مظروف نیست، بلکه نشانگر آن است که محدودیتها و تزاحم‏های فیزیکی و عنصری در آن‏جا راه نداشته و بهشت و دیگرحقایق اخروی را باید فوق نظام دنیوی دانست.

[۱]آیه الله جوادی آملی، معاد در قرآن، ج ۵، ص ۲۴۳.

[۲] سوره اعراف، آیه ۴۰. آنان که آیات خدا را تکذیب کنند و از سر تکبر و نخوت بر آنها سر فرود نیاورند هرگز درهای آسمان بر روی آنان گشوده نشود و به بهشت وارد نمی‏شوند.

[۳]بنگرید: آیه الله جوادی آملی، معاد در قرآن، ج ۵، ص ۲۴۸.

[۴] علم الیقین، ج ۲، ص ۱۲۱۷ به نقل از کافی، ج ۴، ص ۵۵۴، ح ۳.  «ما بین بیتى ومنبرى روضه من ریاض الجنّه ومنبرى علی تُرعه من ترع الجنّه وقوائم منبرى رُبِّت فى الجنّه. قال: قلت: «هى روضه الیوم»؟ قال: «نعم، لو کشف الغطاء لرأیتم».

[۵]سوره آل‏عمران، آیه ۱۳۳. (وسارعوا إلی مغفره من ربّکم وجنّه عرضها السّموات والأرض أُعدّت للمتّقین)

[۶] تفسیر نورالثقلین، ج ۵، ص ۲۴۶، ح ۸۳.