به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، دکتر محسن ردادی استادیار گروه مطالعات انقلاب اسلامی پژوهشگاه با برنامه «گفتگوی فرهنگی» رادیو گفتوگو، در رابطه با آسیب شناسی شاخصها و کارکردهای هنر انقلاب مصاحبه کرد.
ردادی با بیان اینکه شاخص هنر انقلاب، تعهد به آرمانهای انقلاب و مردم است گفت: هنری که خودش را وقف مردم و آرمانهای انقلاب اعم از آزادی، رفاه و پیشرفت نکرده باشد هنر انقلابی نامیده نمیشود.
وی افزود: اگر تعریف ما از هنر انقلاب شامل همه انواع هنرهای موجود در چهل سال اخیر باشد در حقیقت به بیراهه رفتیم چراکه تعریف از یک مفهوم باید خاص باشد.
استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی معتقد است هنری که از قبل انقلاب آغاز شده بود اگرچه یک نوع عصیان و اعتراض به وضعیت استکبار و تعهد به مردم را در دل خود داشته اما آن هم هنر انقلاب اسلامی نبوده است.
ردادی تصریح کرد: هنر انقلاب اسلامی هنری است که دقیقاً بعد از انقلاب اسلامی متولد شد، حامل پیامهای انقلاب اسلامی و چند دوره را هم پشت سر گذاشته است. هنر انقلابی، در ابتدای انقلاب وظیفه خود میدانست که وقایع انقلاب را به درستی به مردم منتقل کند و هنرمندانی همچون حمید سبزواری پیام انقلاب را در قالب هنر ارائه کرده و خود را وقف این آرمان کردند.
وی خاطرنشان کرد: تأکید شهید آوینی بر این بود که هنر انقلابی باید از درون فرد هنرمند بجوشد و با کار سفارشی معنا پیدا نمیکند.
ردادی عملکرد هنر انقلاب اسلامی را در روایت اتفاقات انقلاب اسلامی موفق ارزیابی کرد و گفت: هنر انقلابی در حوزه شعر بسیار قوی و در حوزه سینما نیز تا حدی موفق عمل کرده است اما با نگاهی سختگیرانه میتوان گفت که این هنر به تدریج دچار افول شده بطوریکه هم اکنون در وضعیت خوبی به سر نمیبریم.
وی افزود: یک هنرمند انقلابی باید حرف مردم را بزند اما متأسفانه دغدغه بیشتر هنرمندان در همان سطح روشنفکری و خارج از این مرز و بوم باقی میماند و به عبارتی دیگر، ادای روشنفکری را در میآورند.
ردادی از عدم تربیت هنرمندان انقلاب اسلامی انتقاد و اظهارکرد: هنر انقلابی سر ستیز دارد یعنی دشمن دشمنان مردم است و با کسانی که قصد ظلم به مردم را دارند میجنگد.
وی از دنیازدگی برخی هنرمندان انقلاب اسلامی سخن گفت و آن را ناشی از دخالت بیجای دولتها و دادن جایزهها و جشنوارهها و حمایتها دانست و افزود: این دخالتها باعث شده که هنرمندان از درد و مطالبههای مردم فاصله بگیرند درصورتیکه هنر انقلاب اسلامی با محافظه کاری و توجیه قابل جمع نیست.
استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به تقلید هنرمندان از هنر غیرانقلابی گفت: برخی هنرمندان انقلابی برای جذب مخاطبان از جبهههای مختلف تلاش کردند که از هنرمندان غیرانقلابی و حتی ضد انقلابی تقلید کنند.