مردم مهمترین عامل ایستادگی در برابر نفوذ هستند

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، برنامه «شبکه سایه‌ها» رادیو گفت‌وگو با موضوع شیوه‌های مردمی خنثی سازی نفوذ دشمن در ایران و با حضور حجت الاسلام علی ذوعلم، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به روی آنتن رفت.

حجت الاسلام علی ذوعلم با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی با حضور، اراده و آگاهی مردم شکل گرفت، گفت: اگر این اراده وجود نداشت، انقلابی شکل نمی گرفت؛ بخصوص آنکه رژیم پهلوی پشتیبانی قدرت های بزرگ جهان را دنبال خود داشت و از راهبردهای فرهنگی برای تخریب اسلام در اذهان جامعه شکل گرفت.

وی با تصریح بر این موضوع که در طول چهل سال گذشته نیز اراده، آگاهی و ایستادگی مردم در مقابل دشمنی دشمنان و نفوذ آن ها ایستادگی کرده است، اظهار کرد: نفوذ بعدی از ابعاد نفاق است و پیچیدگی نفوذ به این دلیل است که دشمن چهره خود را پنهان می کند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه راهبردها و راهکارهای حاکمیتی تاثیرگذار است در عین حال تصریح کرد: مهمترین عاملی که می تواند در مقابل نفوذ بایستد، حضور مردم است و برای رسیدن به این هدف نیازمند آگاهی و بصیرت است.

وی با تاکید بر ضرورت شناخت مسئله نفوذ در آحاد جامعه بیان کرد: تا زمانی که مردم مبادی، مبانی و اصول و همچنین ارزش های انقلاب را قبول داشته باشند و مدافع آن باشند، خود به خود در مقابل نفوذ نیز ایستادگی می کنند. آگاهی نسبت به دشمن، آگاهی نسبت به ترفندهای دشمن و داشتن بصیرت مهمترین ارکان برای مقابله با نفوذ در سطح مردم و جامعه است.

حجت الاسلام ذوعلم در مصاحبه با رادیو گفت‌‎وگو اراده و ایستادگی را عنصر مهم دیگر در مقابله مردم با نفوذ دشمن دانست و گفت: ممکن است برخی از افراد بصرت و آگاهی لازم را داشته باشند اما قصد ایستادگی با نفوذ را نداشته باشند.

وی با تصریح بر اینکه نفوذ یک امر شاخ و دم دار نیست، اظهار کرد: عمده نفوذ با رخنه در حوزه های فرهنگی رخ می دهد و باعث می شود ادراک جامعه نسبت به حقایق تغییر کند و در حقیقت آنچه نکته مثبت است را برای جامعه نکته ای منفی تلقی می کنند و آنچه منفی و اشکال است را مثبت ارزیابی کند.

وی منظور از مردم را همه آحاد جامعه و به ویژه نخبگان بیان کرد و افزود: از مردم عادی کف خیابان انتظار زیادی برای مقابله و ایستادگی در مقابل نفوذ نیست اما از نخبگان جامعه انتظار می رود ترفندها و شیوه های نفوذ را به درستی شناسایی کنند و به جامعه آگاهی دهند.