چرا قرآن در آیاتی، انسان را در سراشیبی سقوط معرفی می‌کند؟

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر «ابوالفضل ساجدی»، عضو شورای علمی قطب فلسفه دین اسلامی پژوهشگاه در پاسخ به سوال خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان که چرا قرآن در آيات متعددي از جمله سوره عصر، انسان را در سراشيبي سقوط معرفي كرده است؟ گفت: خداوند در قرآن کریم می فرماید: «وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَ …» قسم به زمان، كه بی تردید انسان در مسير خسران است؛ مگر آنکه اهل ايمان و عمل صالح باشد.

این عضوهیت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار کرد: خدا به انسان دو گرايش و دو ظرفيت داده است: حيواني و الهي (غريزه و فطرت). در ماهها و سالهاي اوليه كودكي، جنبه غريزي غلبه دارد. جنبه الهي به تدريج قوت مي يابد تا آنكه در سن بلوغ جسمي، عقل و فطرت به رشد نسبي مي رسند و تكليف (و به عبارت دقيقتر، آزمون) الهي نيز از آن زمان اغاز مي شود.

وی ادامه داد: آغاز سن تكليف، زمان شروع آزمون است، به همين دليل در آموزه هاي اسلامي، دنيا، محل آزمون الهي براي تفكيك خوبان از بدان ناميده شده است.سالن آزمون كنكور سراسري، سالن استراحت و بازيگوشي نيست بلكه محل بهره برداري حداكثري از فرصت، براي پاسخ سريع و صحيح به سوالات و كسب امتيازات بيشتر است.

حجت‌الاسلام ساجدی بیان کرد: پس مي توان گفت در جلسه آزمون كنكور، همه در معرض مردودي هستند مگر آنان كه دقت لازم در استفاده از فرصت را داشته باشند.

عضو شورای علمی قطب فلسفه دین اسلامی پژوهشگاه تصریح کرد: جهان، از ميان دو گرايش غريزي و فطري، عوامل بيروني، كشش غريزي بيشتری دارد. لذا مي توان گفت انسان در سراشيبي سقوط است، مگر اينكه خود را با استفاده صحيح از عقل و اختيار، كنترل و مديريت كند. اين مديريت، همان تقواي الهي است كه در آيات و روايات بيان شده است.

وی گفت: عمل به آموزه هاي اسلام، سبب ارضاء نيازهاي غريزي در مسير فطرت، و شكوفايي اخلاقي و معنوي انسان، همراه با دو بال خوف و رجاء است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ساجدی افزود: از طریق درک حقيقت دنيا، حوادث دنيا را جدي نگيريد، همه امتحان است.در ميدان آزمون، باید به مواد آزمون،  نگاه ابزاري داشت نه استقلالي، (ابزار ارتقاء)

عضو شورای علمی قطب فلسفه دین اسلامی پژوهشگاه خاطر نشان کرد: منشا غم‌ها، نگاه استقلالي به مواد آزمون است،فقط بايد نمرات خود را ثبت و نمودار صعود يا سقوط آن را ترسيم كنيم. معیار غم و شادی باید میزان نمرات باشدثُمَّ جَعَلْنَاكُمْ خَلَائِفَ فِي الْأَرْضِ مِنْ بَعْدِهِمْ لِنَنْظُرَ كَيْفَ تَعْمَلُونَ (يونس۱۴) سپس شما را پس از آنان، جانشينانى در زمين قرار داديم، تا ببينيم شما چگونه عمل مى‌كنيد.