لازمه تبدیل تهدیدها به فرصت، تکیه بر توانمندی‌های داخل است

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت‌الاسلام محمد ملک‌زاده عضو هیات علمی گروه سیاست پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با بیان این که دولت مستکبر ایالات متحده آمریکا در طول بیش از چهار دهه گذشته بارها ثابت کرده که در راستای مقابله با نظام جمهوری اسلامی ایران، از هیچ عاملی ولو بازی با سلامت مردم و اعمال هر نوع اقدام غیر انسانی علیه ملت ما ابایی ندارد، ابراز داشت: واقعیت آن است که بازی با سلامت مردم، همیشه مهم ترین ابزار آمریکا برای ایجاد نارضایتی در ایران بوده، چه آن که در ماه های گذشته، تحریم دارویی ایران آن هم در اوج فراگیری ویروس کرونا گواه این مدعاست.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، افزود: از سویی به محض آن که مراحل تولید واکسن در ایران در دی ماه سال گذشته به مرحله تست انسانی رسید، اولین واکنش آمریکا چندان دور از ذهن نبود، چرا که در کمتر از دو هفته بنیاد برکت تحریم شد.

وی همچنین بیان داشت: از منظر سردمداران کاخ سفید، ایران اسلامی حق تولید و ساخت واکسن برای مقابله با ویروس کرونا و دفاع از سلامتی مردمش را نداشته، زیرا این اقدام علاوه بر این که فشار آمریکا بر ایران را خنثی می نمود، ورود یک بازیگر جدید به بازار واکسن، می‌توانست انحصار تکنولوژیک و سودآوری بالای شرکت‌های غربی -آمریکایی را با خطر جدی مواجه سازد.

عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم یادآور شد: در این میان نکته مهمی که برای جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت است، چگونگی مواجهه صحیح و اصولی با نظام استکباری آمریکا و هم پیمانان این کشور و تلاش برای تبدیل نمودن تهدیدها به فرصت هاست.

 وی افزود: اکنون بیش از چهل سال است که دولت آمریکا، ایران مستقل و آزاد را تحت شدیدترین تحریم های غیر انسانی خود قرار داده و از هیچ دشمنی علیه ملت ایران کوتاهی نکرده و لذا در مواجهه با چنین دشمن کینه توزی نمی‌توان به امید برداشته شدن تحریم ها دست روی دست گذاشت.

حجت الاسلام ملک زاده همچنین گفت: از سوی دیگر، هزینه سازش با نظام سلطه نیز به مراتب سنگین تر از مقاومت می‌باشد؛ بنابراین بهترین راهکار، خنثی نمودن اثرات تحریمها به جای تلاش برای رفع آنهاست

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی،وی اضافه کرد: تجربه چهار دهه رویارویی انقلاب اسلامی ایران با دولت استکباری آمریکا و هم پیمانانش نشان داده که تحریم در ایران اثر دوگانه‌ای دارد؛ هم می‌تواند مانع پیشرفت‌ باشد و هم عامل پیشرفت‌های بزرگ، کما این که به اعتراف دشمنان نظام اسلامی، پیشرفت های مهم جمهوری اسلامی در دوران جنگ تحمیلی و بعد از آن نتیجه تحریم‌ها بوده است.

وی گفت: اگر در دوران جنگ ما را تحریم نمی‌کردند و مانند دشمن متجاوز به انواع سلاح‌های پیشرفته مجهز می‌ساختند، امروز از پیشرفت های خیره کننده صنایع دفاعی خبری نبود. جنگ تحمیلی به ما ثابت کرد که باید روی پای خود بایستیم و با اتکا به توانمندی های داخلی از حق خود دفاع کنیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اظهار داشت: ماجرای ساخت و تولید واکسن هم از همین دست بود، چرا که دستیابی به تکنولوژی ساخت واکسن کرونا که شامل کشت سلول و سپس تکثیر ویروس و در نهایت کشتن ویروس و فیلتراسیون آن می‌شود، ایران را به جمع ۶ کشور واکسن‌ساز دنیا وارد کرد. به فاصله ۳ روز از صدور مجوز تولید واکسن برکت در ایران، آمریکا که عملاً دیگر سودی از تحریم واکسن نداشت، رسماً تحریم واکسن کرونا را لغو کرد تا حداقل وجهه بین‌المللی خود را حفظ کند.

وی در خاتمه گفت: آن چه مسلم است این که ایران اسلامی با عزمی استوار ثابت کرده که تحریم می‌تواند عامل پیشرفت کشور باشد به شرط آن که توانمندی های داخلی و استعداد جوانان عزیز و مبتکر و خلاق خود را دست کم نگیریم.