کتاب فلسفه دین و کلام جدید: اولویت‌های پژوهشی منتشر شد

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کتاب فلسفه دین و کلام جدید: اولویت‌های پژوهشی اثر جمعی از محققان توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه به زیور طبع آراسته شد.

در این اثر، مجموع سرفصل‌های فلسفه دین به چهار بخش تقسیم شده است:

درباره دین: در این محور مباحثی که دین را با نگاهی کلی مورد مطالعه قرار می‌دهد، شامل موارد ذیل است: منشأ دین، قلمرو دین، گوهر و صدف دین، کارکرد دین، زبان دین، انتظار بشر از دین، و نگرش تاریخی به دین (تاریخی نگری و دین) .

درباره معرفت دینی: محور درباره معرفت دینی تلاش دارد به مباحثی که فهم دین را مورد کاوش قرار می‌دهد، بپردازد. در این محور به مباحث زیر پرداخته شده است: ماهیت و مختصات معرفت دینی، منطق علم دینی، هرمنوتیک و معرفت دینی، و گزاره‌سازی دینی.

نسبت دین با علوم و مقولات دیگر: در این محور مباحثی چون دین و اخلاق، دین و فلسفه اخلاق، دین، عرفان و معنویت، دین و علم، دین و عقل، ایمان و عقلانیت، دین و فلسفه، دین و هنر، دین و علوم انسانی، دین و فرهنگ،‌ دین و دموکراسی،‌ فلسفه دین و علوم انسانی، مورد توجه بوده است.

مدعیات و آموزه‌های دینی: در محور مدعیات و آموزه‌های دینی به مباحث زیر پرداخته شده است: خداشناسی، انسان شناسی، راهنماشناسی و فرجام شناسی.

در بخشی از مقدمه این اثر ارزشمند آمده است: 

دانش فلسفۀ دین در غرب نسبت به فلسفه یا کلام، دانشی نوپاست و از زمان ورود آن به داخل کشور و طرح فلسفه دین اسلامی نیز زمان چندانی نمی‌گذرد. تازگی مباحث و فقدان آثار کافی به‌ویژه با نگاه اسلامی، ابهامات فراوانی را در این عرصه به جای گذاشته و لذا شایسته پژوهش‌های گسترده است. بر این اساس اگر تحقیقات در این عرصه به گونه‌ای جهت‌دهی شوند که گره‌های ناگشوده در این میدان بیشتر محور تحقیق قرار گیرند، به توسعه این دانش کمک خواهند کرد. تمرکز پژوهش‌ها بر این گره‌ها یکی از نیازهای جامعه نخبگانی فیلسوفان دین کشور است. کشف و استخراج زوایای پنهان و پرسش‌های بدون پاسخ یا فاقد پاسخ کافی در فلسفه دین اسلامی نیازمند کار جمعی اندیشمندان برجسته این عرصه است. قطب علمی فلسفه دین که مجمع همفکری متفکران این رشته از دانشگاه‌ها، مؤسسات و مراکز مختلف علمی است، در صدد انجام این مهم برآمد و مجموعه حاضر را فراهم آورد. اثر حاضر که با همکاری اعضای شورای مرکزی قطب و سایر اعضای وابسته و همکار حاصل شده، تلاشی است که راه را بر محققان هموار می‌سازد و محورهای تازه و نیازمند کاوش را در بخش‌های مختلف فلسفه دین به آنان نشان می‌دهد.

ککتاب فلسفه دین و کلام جدید: اولویت‌های پژوهشی اثر جمعی از محققان با قیمت ۳۵۰۰۰ تومان راهی بازار نشر شد.

علاقمندان جهت تهیه کتاب و یا اطلاعات تکمیلی می‌توانند به وبگاه رسمی سازمان انتشارات پژوهشگاه به نشانی: www.poiict.ir مراجعه کنند.