سیاست خارجی انقلابی و پیشرو باید در اولویت دولت جدید قرار گیرد

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین محمد ملک‌زاده عضو هیات علمی گروه سیاست پژوهشگاه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه اظهار داشت: سیاست خارجی به عنوان یکی از مناقشه برانگیزترین حوزه‌های سیاست‌گذاری در دنیای امروز، به خط مشی و روشی اطلاق می‌گردد کـه دولت ها در برخورد با امور و مسائل خارجی در راستای حفظ حاکمیت، تولید امنیت و پیشبرد اهداف و منافع ملی در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و … اتخاذ می‌کنند.

وی افزود: حوزه سیاست خارجی و چگونگی تنظیم روابط خارجی دولت اسلامی با بازیگران عرصه نظام بین‌الملل یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی است که با پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی در ایران از اهمیت بیشتری برخوردار گردید.

وی ادامه داد: در این مقطع الگوی جدیدی از سوگیری‌های سیاست در عرصه روابط خارجی پدیدار شد که داعیه‌دار آن نظام اسلامی با گفتمان عدالتخواهی، سلطه ستیزی و مبارزه با استکبار در ابعاد مختلف آن مبتنی بر مبانی نظری، ساختاری و نقد هنجارهای بین‌المللی بود. از این منظر آنچه در گفتمان سیاست خارجی نظام اسلامی از دیدگاه امامین انقلاب مورد اهتمام قرار گرفته، نقد نظام سلطه حاکم بر روابط بین‌الملل به همراه تأکید بر ارزش‌های مبتنی بر دین و اخلاق در سیاست خارجی و روابط بین‌الملل به عنوان الگوی نوینی از رهیافت نظری اسلامی در این حوزه بوده است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی همچنین بیان داشت: عرصه‌ سیاست خارجی که برآیند فرآیند پیچیده و چندوجهی تصمیم‌گیری است، ابتدا مبتنی بر نظر و اندیشه و سپس رفتار و عملکرد سیاسی است. فهم دقیق سیاست خارجی هر نظام سیاسی در پرتوی توجه به بنیان‌ها و مفاهیم نظری آن نظام ممکن می‌شود.

وی اضافه کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی و شکل‌گیری نظام جمهوری اسلامی به عنوان الگویی از یک نظام اسلامی در عصر غیبت، بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی (ره)، سیاست خارجی این نظام را منطبق بر اصـول و ارزش‌های اسلامی بنا نهاد و بر ضرورت انطباق تصمیمات اتخاذ شده در عرصه سیاست خارجی با موازین و معیارهای شرعی تاکید نمود.

وی ابراز داشت: پس از رحلت امام(ره) سیاست خارجی جمهوری اسلامی در اندیـشه سیاسی آیت الله العظمی خامنه‌ای نیز در استمرار همان تفکر قرار داشته و ایـشـان در بـیـان اصـول سـیـاسـت خارجی نظام جمهوری اسلامی معتقد به حمایت از هـویـت دینی این نـظـام و پـافشاری بر اصول و ارزش‌هـای اسلامی به ویژه سه اصل «عزت، حکمت و مصلحت» می‌باشد، اما این اصل در مرحله اجرا در برخی مقاطع و توسط برخی دولت ها متاسفانه به درستی رعایت نشده و هزینه‌هایی نیز برای کشور به دنبال داشته است.

حجت الاسلام و المسلمین ملک زاده افزود: از جمله این اشکالات اعتماد نابجا به غرب و گاه تصمیم گیری‌های نادرست در برابر قدرت های غربی و دولت هایی بوده که عملکرد آن دولت ها بهترین گواه بر دشمنی آنان با جمهوری اسلامی ایران می‌باشد.

وی گفت: با روی کار آمدن دولت انقلابی و مردمی انتظار به حق، تغییر این رویکرد در عرصه سیاست خارجی است، چه آن که در طول چهار دهه گذشته بارها اشتباه بودن تفکر کسانی که برای بهبود وضع اداره کشور و حل مشکلات داخلی پیشنهاد داده‌اند که جمهوری اسلامی از تمرکز بر حل معضلات بین‌المللی و معارضه آشکار و پرهزینه با قدرت‌های ظالم دست بردارد و با مماشات با نظام ظالمانه‌ بین‌الملل بر حل مشکلات داخلی متمرکز گردد، به اثبات رسیده است.

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین اظهار داشت: بارها تجربه کرده ایم که اگر ما کاری هم به روابط ظالمانه قدرت در روابط بین الملل نداشته باشیم و در سیاست خارجی خود شیوه مماشات و سازش با حکومت های ظالم را در پیش گیریم، آنان ما را به حال خود رها نخواهند کرد زیرا آنان با اساس و ماهیت مستقل نظام اسلامی مشکل دارند و تا نابودی کامل آن دست از توطئه چینی و فتنه انگیزی برنخواهند داشت.

وی افزود: بنابراین برای دفاع از موجودیت و حیثیت و شرافت خویش چاره‌ای جز در پیش گرفتن سیاست انقلابی و قاطع در برابر دشمنی‌ها نداریم که اگر غیر از این عمل کنیم دشمنان را گستاخ‌تر نموده و چاره‌ای جز عقب نشینی‌های بیشتر و بیشتر در برابر آنان نخواهیم داشت. از سویی وحشت گسترده‌ای که این روزها با پیروزی دولت انقلابی و مردمی در انتخابات در اردوگاه دشمنان حاکم گردیده گواه بر این است که آنان در برابر عزم انقلابی یک ملت استوار و شجاع چاره‌ای جز عقب نشینی نخواهند داشت.