اولویت های پژوهشی گروه مدیریت اسلامی در سال جدید

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در راستای سلسله گفتگوهای علمی با مدیران گروه‌های علمی، سراغ حجت‌الاسلام والمسلمین علی آقا پیروز مدیر گروه مدیریت اسلامی پژوهشکده نظام های اسلامی رفتیم. در این بخش نظر شما را به گفتگو با ایشان جلب می نمائیم:

  • اولویت های سال ۱۴۰۰ گروه مدیریت اسلامی چیست؟ در خصوص اهم فعالیت های گروه و تنوع آنها توضیح دهید؟
    به طور کلی فعالیت های گروه مدیریت اسلامی به دو دسته تقسیم می شود؛ دسته اول تحقیقاتی است که توسط اعضای هیئت علمی گروه و نیز محققان بیرونی در حال انجام است ذکر این نکته ضروری است که گروه مدیریت کمترین عضو هیئت علمی را در پژوهشکده دارد اما خروجی های علمی ایشان قابل توجه است، دسته دوم فعالیت هایی است که تحقیقات را پشتیبانی، تقویت و یا ارائه می نماید این فعالیت ها عبارتنداز: برگزاری جلسات شورای علمی، برگزاری نشست های علمی، برگزاری کرسی ها. بحمدالله شیوع کرونا نیز تاکنون مانع از فعالیت های گروه نشده و سال گذشته پنج کرسی ترویجی به صورت مجازی و حضوری محدود برگزار شد اکثر این کرسی ها نیز به صورت مشترک با انجمن مدیریت اسلامی حوزه، پژوهشگاه علوم انسانی اسلامی امام صادق (ع) و مرکز تمدن اسلامی بوده است.
  • چند رخداد مهم پژوهشی اعم از نشست، کرسی و … را برای برگزاری در سال ۱۴۰۰ برنامه ریزی نموده اید؟
    در سال پیش رو کرسی هایی در نظر گرفته شده است که از نظر اهمیت باید گفت کرسی مبانی نظام اداری از منظر آموزه های اسلامی جایگاه خاصی دارد و با توجه به لزوم تحول در نظام اداری که اصلی ترین اقدام دولت سیزدهم است، بسیار مورد توجه است.
  • آیا برنامه‌ای برای برگزاری نشست‌های مشترک با دیگر مراکز پژوهشی نیز دارید؟
    تقریبا تمامی نشست ها و کرسی های گروه مدیریت اسلامی با مشارکت مراکز بیرونی است که این مراکز عبارتند از: انجمن مدیریت اسلامی، پژوهشگاه امام صادق(ع) و مرکز تمدن اسلامی
  • همانطور که اطلاع دارید، ماه های آغازین بیست و هشتمین بهار فعالیت پژوهشگاه را پشت سر می گذاریم، عملکرد پژوهشگاه و جایگاه آن در تولید علم چگونه می‌بینید؟
    پژوهشگاه از دیرباز به این مهم توجه داشته است و گام های خوبی نیز جهت تولید علوم انسانی اسلامی برداشته است اما نیاز است پژوهشگاه قدری از مبانی به سمت مسائل جهت گیری نماید و بیشترین سرمایه گذاری را روی مسائل نظام اسلامی مصروف نماید برای این جهت باید زیرساخت هایی را فراهم نماید. اولین زیرساخت ایجاد گروه ها و میز های میان رشته ای است. توضیح آن که مسائل نظام اسلامی دارای ابعاد متنوع و متکثر است و تحقیق بر روی آنها و یافتن پاسخ برای آن مسائل، مستلزم ایجاد تحقیقات میان رشته است تا مادامی که سازو کارهای تحقیقات میان رشته ای و چند رشته ای فراهم نشود تحقیق بر روی مسائل، به نتیجه مطلوب نخواهد رسید برای این منظور پژوهشگاه نیازمند تحول برنامه ای و ساختاری است. برای رصد مسائل نظام اسلامی لازم است ارتباط نزدیک تری با دستگاه های اجرایی نظام برقرار نماید و از نزدیک با مشکلات آنها آشنا شود تا بتواند راه حل منطقی آن هم مبتنی بر آموزه های اسلامی ارائه نماید در سطحی وسیع تر پژوهشگاه باید نظام سازی را در دستور کار خود قرار دهد و نظامات اسلامی را طراحی نماید متاسفانه کشور ما به رغم گذشت بیش از ۴۰ سال از انقلاب هنوز با نظامات غربی اداره می شود نظام اقتصاد غربی، مدیریت غربی، نظام سلامت غربی و … خوشبختانه طراحی نظام های اسلامی در دستور کار پژوهشگاه قرار گرفته است.
  • آیا حوزه های تمحض تعریف شده در گروه، اخیراً به روز رسانی شده و یا متناسب با نیاز جامعه هدف تغییر کرده‌اند؟
    دو حوزه تمحض برای اعضای گروه مدیریت اسلامی در نظر گرفته شده است یکی نظام اداری اسلام که می تواند اصلی ترین نیاز نظام اداری کشور را تامین نماید دوم سیاست پژوهی که راهنمای سیاستگذاران نظام جمهوری اسلامی خواهد بود. در واقع دستاوردهای هر دو حوزه تمحض در خدمت نظام اسلامی قرار خواهد گرفت.
  •  از تحقیقات جاری در گروه و آثاری که به مرحله چاپ و انتشار رسیده اند، برایمان بگوئید؟
    خوشبختانه تاکنون چندین تحقیق در گروه به ثمر رسیده و در مرحله چاپ قرار دارند از جمله این موارد باید به تحقیقات زیر اشاره کرد:
    ۱٫ مدیریت راهبردی با رویکرد اسلامی
    ۲٫ رهبری کریمانه در مدیریت اسلامی
    ۳٫ بهره وری سازمانی ، رویکرد اسلامی
    ۴٫ مدیریت در تبلیغ
    ۵٫ تبیین مدیریت جهاد و طراحی الگوی آن
    ۶٫ الگوسازی نظام کارآمد کنش سازمانی بر اساس دیدگاه های قرآنی
  •  در انتها، مهمترین دغدغه شما به عنوان مدیر گروه مدیریت اسلامی در سال ۱۴۰۰چیست؟
    به دلیل مشکلات مالی، گروه مدیریت نتوانسته است اعضای علمی جدیدی را جذب کند و از این مسیر، تحقیقات بیشتر و بهتری را ارائه نماید. گروه با ظرفیت حداقلی فعالیت می کند هر چند با همین میزان نیز کارهای بزرگی مانند برگزاری همایش ملی سیاست های نظام اداری در کارنامه ارزشمند گروه ثبت شده است اما گروه محتاج توجه و تقویت است و باید اعضای بیشتری جذب گروه شوند.